پخش‌ نامه علیه رئیس‌جمهور در مجلس

گروه خبر: «استیضاح» واژه‌‌ای است که این روزها، اعضای جبهه پایداری و فراکسیون اقلیت مدام آن را تکرار می‌کنند. اکنون قرار است رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری که این روزها نامش مدام از سوی فراکسیون اقلیت مجلس شنیده می‌شود، فردا، سه‌شنبه در صحن علنی مجلس در مقابل استیضاح نمایندگان از خود دفاع کند. پیش از این قرار بود، جلسه استیضاح وزیر علوم روز چهارشنبه برگزار شود، اما روز گذشته این جلسه با تقاضای دولت، یک روز جلو افتاد. دلیل این در‌خواست، سفر استانی هیات دولت به اردبیل و ضرورت حضور رئیس‌جمهوری در این سفر بوده است. اکنون مخالفان استیضاح و موافقان در انتظار روز سه‌شنبه هستند تا تکلیف یکی از مهم‌ترین وزرای کابینه دولت یازدهم روشن شود، اما هر چه به روز سرنوشت‌ساز برای وزارت علوم نزدیک‌تر می‌شویم، با‌زار رایزنی‌های نمایندگان موافق و مخالف نیز داغ‌تر می‌شود. در همین راستا روز گذشته فراکسیون اصولگرایان و رهروان مجلس با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند. از سوی دیگر، مخالفان استیضاح نیز دیروز با حضور وزیر علوم در جلسه‌ای به بررسی راهکارهای جلوگیری از این استیضاح پرداختند.

به گفته رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در این جلسه وزیر علوم دفاعیاتی از خود ارائه داد و راهکارهای جلوگیری از استیضاح او بررسی شد. همچنین به گزارش «مهر»، در جلسه مخالفان استیضاح مقرر شد، نمایندگان برای حمایت از فرجی‌دانا ثبت‌نام و درباره محورهای استیضاح از وزیرعلوم دفاع کنند.

علاوه بر این، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل نیز درباره این جلسه گفت: «در این جلسه، معاون پارلمانی وزیر علوم، آمارهای مهمی در مورد برخی وابستگان وزرای دولت گذشته که بورسیه دریافت کرده‌اند، ارائه داد.» البته این تنها جلسه وزیر علوم با نمایندگان مجلس نبود. فرجی دانا دیروز جلسه‌ای هم با فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت داشت. کاظم جلالی، رئیس این فراکسیون در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد این جلسه گفت: «فرجی‌دانا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری تقاضا کرده بود تا جلسه‌ای با هیات‌رئیسه فراکسیون رهروان داشته باشد و در این جلسه در مورد روند اقدامات خود و کارهایش از زمان مطرح شدن بحث استیضاح توضیحاتی ارائه کرد.»

توضیحاتی که به نظر می‌رسد تا حدی توانسته اعضای فراکسیون را قانع کند. همچنان‌که نعیمی‌رز، یکی دیگر از نمایندگان پس از پایان این جلسه در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که برخی موارد استیضاح مرتفع شده‌است.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس- که فراکسیون اکثریت به شمار می‌رود- افزود: «بر‌اساس توضیحات وزیر علوم، برخی موارد استیضاح مرتفع شده بود و تنها یکی، دو مورد باقی مانده بود که در ظاهر آقای فرجی‌دانا مصمم به رفع این موارد است که اگر این اتفاق بیفتد ایشان می‌تواند مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.»

به گزارش «ایسنا»، نعیمی‌رز ادامه داد: «وزیر در این جلسه به طرح مواردی در خصوص بورسیه‌ها، ستاره‌دار‌ها، برخی گزینش‌ها و همچنین گرفتن استعلام برای برخی کسانی که نمایندگان نسبت به انتصاب آنها معترض بودند، پرداخت.»

او یادآور شد: «قریب به اتفاق اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون رهروان ولایت بر این باورند که آقای فرجی‌دانا می‌تواند نظر نمایندگان را جلب کند، البته شاید اقلیت استیضاح‌کنندگان، این موضوع را نپذیرند و به این باور نرسند که آقای وزیر، موارد استیضاح را تا حدودی مرتفع کرده است، اما ما که نسبت به استیضاح بی‌طرفیم و نگاه ما بر مبنای تعامل دولت با مجلس است، معتقدیم برخی موارد استیضاح حل شده ‌است.»

ادامه حمایت‌ها از فرجی‌دانا

در کنار این رایزنی‌ها، هر چه به روز استیضاح نزدیک‌تر می‌شویم، به دامنه حمایت‌ها از وزیر علوم نیز افزوده می‌شود. در همین راستا، به گزارش «ایلنا»، روز گذشته پنج هزار دانشجوی سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای با دفاع از عملکرد وزیر علوم، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا به استیضاح وزیر علوم رای مثبت ندهند. همچنین روز گذشته علی محمد رنجبر، اولین رئیس دانشگاه شریف بعد از انقلاب و چند نفر از چهره‌های ماندگار نیز در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از فرجی‌دانا اعلام کردند. دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر نصرالله پورجوادی و دکتر کریم مجتهدی از چهره‌های ماندگار و استادان برجسته کشور در رشته فلسفه و عرفان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند که در استیضاح وزیر علوم تعجیل نکنند. جمعی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز روز گذشته در تماس با «ایسنا» ضمن حمایت از عملکرد وزیر علوم، از مجلس شورای اسلامی درخواست کردند، در آستانه سال تحصیلی جدید با رای اعتماد مجدد به فرجی‌دانا، بر روند حمایت‌شان از علم، پژوهش، دانشگاه و دانشگاهیان ادامه دهند.

پخش نامه علیه رئیس‌جمهور

از سوی دیگر و در کنار این درخواست‌ها، اما اعضای جبهه پایداری که فراکسیون اقلیت مجلس به شمار می‌روند، همچنان بر درخواست خود که استیضاح و برکناری رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم است، پافشاری می‌کنند. روز گذشته، اما دامنه این موضوع حتی به پخش شبنامه علیه رئیس‌جمهوری در مجلس کشیده شد. به گفته کمال‌الدین پیرموذن این «شبنامه» روز گذشته از سوی مهدی کوچک‌زاده، نماینده منتقد دولت در میان نمایندگان پخش شده است. پیرموذن در گفت‌وگو با «انتخاب» گفت: «کوچک‌زاده به‌طور علنی به من گفت که شخصا این شبنامه را تهیه کرده است.» به گزارش «خبر آنلاین» در این نامه به مدرک دکترای حسن روحانی پرداخته شده ‌است. پخش این متن که مدرک دکترای روحانی را هدف قرار داده در شرایطی از سوی نمایندگان منتقد دولت انجام گرفته است که به باور نمایندگان موافق دولت، هدف اصلی استیضا‌ح‌کنندگان وزیر علوم، انصراف فرجی‌دانا از ادامه پیگیری و افشای ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی در دولت گذشته است. با این حال مهدی کوچک‌زاده دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» از به کار بردن واژه «شبنامه» انتقاد کرد و گفت: «توزیع یادداشتم در مجلس با مجوز هیات‌رئیسه بوده است.»

اما این تنها تحرک دیروز منتقدان دولت در آستانه استیضاح وزیر علوم نبود. حمید رسایی، دیگر نماینده منتقد دولت هم، هر چند، نامه استیضاح وزیر علوم را امضا نکرده ‌است، اما دیروز در نطقی انتقادی، ابتدا حسن روحانی را هدف انتقادهای تند و تیز خود قرار داد و با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری گفت: «آقای روحانی با نوع ادبیاتش قسم خود را نقض کرد.»

به گزارش «ایسنا»، این نماینده مردم تهران، طی نطق میان‌دستور خود در جلسه دیروز مجلس، افزود: «رئیس‌جمهوری برای چندمین بار منتقدان آرام خود را نواخت و بعد از آنکه آنان را کم‌سواد و بی‌سواد خواند آنان را به جهنم فرستاد. این سخنان آنقدر توهین‌آمیز بود که سایت رسمی ریاست‌جمهوری مجبور شد این صحبت‌ها را از صفحه خود حذف کند.»

او خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «اکنون اوبامای وحشی و حامی رژیم کودک‌کش، از سوی رئیس‌جمهور، باهوش و با ادب خطاب می‌شوند. آقای روحانی ما شما را به‌دلیل به‌دست آوردن رای اکثریت و به‌دلیل تنفیذ رهبری، رئیس‌جمهور خود می‌دانیم و دوست نداریم رئیس‌جمهوری قانونی کشور با ادبیاتی سخن بگوید که حامیانش سرافکنده باشند.»

او در بخش پایانی سخنان خود، گریزی هم به بحث استیضاح وزیر علوم زد و با تاکید بر اینکه وزیر علوم هرچه سریع‌تر با عاملان بورسیه‌های غیرقانونی برخورد کند، گفت: «عده‌ای در روزهای گذشته گفته‌اند استیضاح به دلیل افشا شدن بورسیه‌های غیرقانونی است و من به صراحت به وزیر علوم می‌گویم که تا روز استیضاح با همه کسانی که بورسیه غیر قانونی دارند با هر پست و مقامی و در هر جریان سیاسی که هستند برخورد و اسنادش را منتشر کنید.» این تحرکات در شرایطی دیروز از سوی رسایی و کوچک‌زاده به‌عنوان دوچهره اصلی نمایندگان منتقد دولت انجام گرفت که نام آنها در فهرست۵۰ نفره‌ای که نامه استیضاح را امضا کرده‌اند، قرار ندارد. به گزارش «خبر آنلاین»، البته علاوه بر آنها نام دیگر منتقدان مشهور دولت و وزیر علوم همچون روح‌الله حسینیان، احمد توکلی، غلامعلی حدادعادل و محمدمهدی زاهدی نیز در لیست امضای استیضاح‌کنندگان قرار ندارد.

فهرست بورسیه‌ها درفضای مجازی

در کنار تحولات مجلس در رابطه با استیضاح وزیر علوم، روز گذشته مجتبی صدیقی، معاون فرجی‌دانا در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد آنچه این روزها به‌عنوان سند و مدرک از سوی برخی سایت‌ها در فضای مجازی به‌عنوان مدرک بورسیه‌های غیرقانونی منتشر می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «آنچه این روزها شاهد هستیم روشی تخریبی است که عده‌ای آن را شروع کرده‌اند و مسیر طبیعی تصمیم‌گیری قانونی و احقاق حق در مورد تخلفات مربوط به بورسیه‌ها را مخدوش کرده ‌است. لیست‌های مجعولی که در فضای مجازی از بورسیه‌ها منتشر می‌شود، مورد تایید وزارت علوم نیست.»

صدیقی افزود: «منشأ این بی‌اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این مساله این است که همه اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست به همین دلیل هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند.»

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از فرصت استیضاح فرجی‌دانا برای آگاهی‌بخشی به نمایندگان و مردم استفاده خواهیم کرد، گفت: «امیدوارم نمایندگان با توضیحات وزیر علوم قانع شوند و اجازه ادامه فعالیت او را صادر کنند.»

با وجود همه این تحولات، بسیاری همچنان امیدوارند که با توجه به رایزنی‌های انجام شده و جلسات وزیر علوم با نمایندگان مجلس، فرجی‌دانا روز سه‌شنبه -فردا- بتواند یک بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد.