آنکارا از توافق هسته‌ای خشنود است

سعیده سادات فهری تماس‎های دیپلماتیک میان تهران و آنکارا همچنان ادامه دارد، البته این بار در سطحی بالاتر. سفر دو روزه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در راس یک هیات بلندپایه و امضای چندین قرارداد تجاری میان دو کشور بیانگر تعمیق مناسبات در برهه فعلی است. در این رابطه گفت‌وگویی با دکتر اسداله اطهری، استاد دانشگاه و متخصص مسائل ترکیه انجام دادیم. اطهری بر این باور است روابط ایران و ترکیه به واسطه همسایگی و مسائل تجاری و اقتصادی همواره در سطح مطلوبی حفظ شده و تغییر دولت‎ها خیلی در مراودات دوجانبه تاثیرگذار نیست. همچنین او می‎گوید تهران و آنکارا در منطقه مکمل هم هستند و از طریق همکاری با یکدیگر می‎توانند موجب گسترش امنیت و ثبات شوند. برخی معتقدند روی کار آمدن دولت اعتدال‌گرای حسن روحانی در بهبود روابط تهران و آنکارا تاثیرگذار بوده است. آیا شما چنین فرضیه‎ای را قبول دارید؟

درباره روابط تهران و آنکارا مهم‌ترین مساله‎ای که باید مدنظر داشت، روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه است؛ در مسائل اقتصادی همواره این دو کشور به هم نیازمندند و عناصر مشترک همچون انرژی، تجارت و همسایگی موجب شده است که روابط ایران و ترکیه همیشه حفظ شود؛ ‌بنابراین این مساله که در هر کشوری چه دولتی با چه نوع ایدئولوژی سر کار باشد، خیلی بر روابط تجاری دو جانبه تاثیر ندارد. البته دولت‏ها می‎توانند در ایجاد و سطح روابط تسریع‌کننده باشند و میزان روابط را افزایش بدهند، اما در اثر عواملی چون همسایگی و مسائل ژئوپلتیکی معمولا روابط گسترش می‎یابد و دولت‏ها هم می‌توانند آن را بیش از پیش گسترش دهند. در هر صورت این گونه سفرها تاثیر مثبتی در روابط دو کشور دارد، اما مناسبات تهران و آنکارا باید بیش از اینها باشد همچنان‌که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و سفرهایی که صورت گرفته می‎توان گفت روابط دو کشور در حال گسترش است. از دیگر سو معمولا در روابط تهران و آنکارا، عامل ایالات متحده و نظام بین‎الملل تاثیر داشته‎اند؛ همچنان‌که آمریکایی‎ها به بانک خلق ترکیه فشار آوردند که روابطش را با ایران کاهش دهد و عامل نظام بین‎الملل نیز تحریم‎‌های سازمان ملل بود که باعث شد فروش نفت ایران ۴۰درصد کاهش یابد.

در مقطع کنونی، مهم‌ترین چالش‏ها و اختلافاتی که میان ایران و ترکیه وجود دارد، چیست؟

در مورد رابطه ایران و ترکیه، غیر از مساله سوریه و عراق و همین‌طور مساله سپر موشکی ایالات متحده آمریکا، اختلافات اندکی وجود دارد. در حقیقت، ایران از استقرار موشک‌های ناتو در ترکیه ناراضی بود؛ این در شرایطی است که در قالب همکاری نظامی ترکیه با ناتو، آمریکا تازه چند روز پیش اولین فروند از هواپیماهای آواکس را بعد از گذشت بیش از ۶ سال از زمان خریداری آن به نیروی هوایی ترکیه تحویل داد.

به اختلاف دیدگاه ایران و ترکیه در رابطه با سوریه اشاره کردید. آیا چنین سفرهایی در نزدیک شدن دیدگاه‎های دو طرف و حل مساله سوریه از طریق کشورهای منطقه کمک می‎کند؟

در این رابطه باید مدنظر داشت که علاوه‌بر اختلافات دو طرف و برخی اختلاف دیدگاه‎ها، ایران و ترکیه در چند زمینه اشتراک نظر دارند: نخست، حمایت از تمامیت ارضی سوریه، دوم ارسال کمک‎های بشردوستانه و حمایت از حقوق انسان‎ها در این کشور، سوم، تعیین سرنوشت سوریه توسط خود مردم و چهارم نیز حمایت از اراده بین‎المللی در رابطه با سوریه، اما در حال حاضر مساله مهم این است که ایران، ترکیه، عربستان، آمریکا و روسیه باید مشکلات سوریه را حل کنند و ایران و ترکیه نقش مهمی در پایان بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه دارند.

به نظر شما با توجه به نقشی که ترکیه اخیرا در قبال برنامه هسته‎ای ایران ایفا می‎کرد، آیا توافق‌نامه هسته‎ای ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ و نزدیکی ایران و غرب، موجب خشنودی آنکارا خواهد شد یا بالعکس؟

این توافق‌نامه و به دنبال آن لغو تحریم‎ها علیه ایران خوشایند ترکیه است، زیرا ترک‏ها به‌ویژه احمد داووداوغلو، رجب طیب اردوغان و عبداله‌گل بارها اعلام کرده‎اند که هر چقدر تحریم‎ها علیه ایران کاهش یابد، می‎توانند در زمینه اقتصادی، تجاری و انرژی روابط گسترده‏‎تری با ایران داشته باشند. زمانی که تحریم‎ها علیه ایران آغاز شد، ترکیه مجبور شد ۴۰ درصد واردات نفتش را کاهش دهد. در نتیجه به نظر می‎رسد هر چقدر تحریم‎ها برداشته شود از لحاظ حقوقی برای کشوری مانند ترکیه بهتر است. به عنوان نمونه آنها می‌خواستند به ایران قطعات هواپیما بفروشند که آمریکایی‎ها جلوی آن را گرفتند؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود موانع حقوقی تجارت از بین می‎رود و همچنان‌که وزیر خارجه ترکیه نیز اشاره کرد این مبادلات ممکن است تا چند سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. در نتیجه در صورت لغو تحریم‎ها، همکاری‎های نفتی، انرژی و تجاری میان دو طرف افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که چانه‌زنی ایران با غرب پیرامون مساله هسته‎ای به ترکیه کمک کرد تا تجربه کسب کنند و آنها با تجربه گرفتن از مساله هسته‎ای ایران توانستند با ژاپن، روسیه و فرانسه قرارداد اتمی انعقاد کنند.

آیا بهبود روابط ایران با غرب و برجسته شدن نقش ایران در منطقه، ترکیه را حساس نمی‎کند؟

به نظر نمی‌رسد که روابط دو کشور اصلا وارد چنین فضایی شود، زیرا ایران و ترکیه مکمل هم هستند و با همکاری با یکدیگر می‎توانند ثبات و امنیت را در منطقه افزایش دهند. از دیگر سو همکاری دو کشور در مرزها و افزایش مناسبات تجاری و انرژی برای دو طرف منافع بسیاری در پی دارد. همچنین این یک واقعیت است که ترکیه پیش از این یک نقشی را ایفا می‎کرد که دیگر ایفا نمی‎کند؛ در واقع استانبول میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‏ای، نقش واسطه را داشت که اکنون در این شرایط دیگر این نقش و وزن را نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر دیگر جمهوری اسلامی ایران مستقیم با غرب در ارتباط است. علاوه ‌بر آن پیش از این نیز در دوره‎هایی ایران در منطقه نقش مهم‌تری نسبت به ترکیه ایفا می‏کرد و این مساله خیلی جدید نیست که مجددا نقش ایران افزایش یابد. البته در شرایط کنونی برای اینکه مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه بهتر و سریع‌تر حل و فصل شود، دو کشور می‎توانند، با همکاری هم به ایفای نقش بپردازند. سیاستمداران ترکیه در قبال برخی مسائل و مشکلات در منطقه مانند مساله فلسطین، لبنان و عراق می‎خواستند به تنهایی ایفای نقش کنند؛ اما با گذشت زمان متوجه شدند که تنهایی نمی‎توانند، این نقش را ایفا کنند. همچنین اخراج سفیر ترکیه از مصر نشان داد که دو کشور ایران و ترکیه باید با همکاری یکدیگر مسائل را حل کنند. در ابتدای تحولات عربی نیز ترکیه سعی داشت مدل مورد نظر خود را برای مصر، تونس و لیبی ارائه دهد‏، اما در عمل و در سیاست‌های خود در قبال دخالت‌هایش در این کشورها به بن‌بست خورد و در هیچ‌کدام از آنها نتوانست، به نتیجه مطلوب برسد.

یکی از اهداف سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران، امضای توافق‌نامه استراتژیک با ایران بود. امضای چنین توافق‌نامه‌ای چه اهمیتی دارد؟

ترکیه چنین توافق‌نامه استراتژیکی را با کشورهایی نظیر روسیه و آذربایجان و بسیاری از کشورهای دیگر امضا کرده و در این سفر با ایران نیز این قرارداد امضا شد. این قرارداد نشان‌دهنده این است که روابط دو کشور در حال عمق پیدا کردن است و می‎تواند منجر به این شود که وزرای کلیدی دو کشور سفرهای دوره‏ای داشته باشند و حتی کار به همکاری‎های امنیتی، دفاعی و نظامی نیز برسد. سطح روابط استراتژیک از جنبه‎های مختلف تاثیرات مثبت زیادی را می‎تواند به بار بیاورد و با تعریف کار ویژه‎ه‌ای خاص در حوزه‎های مختلف می‌تواند، امنیت بین دو همسایه را هم ارتقا ببخشد.