ایسنا- وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در عشق‌آباد در دیدار با قربان‌قلی بردی محمد اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان با ابراز خشنودی از سطح بالای همکاری‌های دوجانبه و روابط توام با رفت وآمدها و دیدارهای متقابل مقامات عالی دو کشور، سیاست خارجی دولت تدبیر و امید مبنی بر ارتقای روابط و همکاری‌های همه جانبه با همسایگان از جمله کشور ترکمنستان را مورد تاکید قرار داد. او با اشاره به وابستگی‌های اقتصادی متقابل و نقش آن در تحکیم مناسبات سیاسی، زمینه بالقوه موجود در دو کشور همسایه از جمله در حوزه‌های انرژی، انتقال برق، امکانات ترانزیتی و همچنین توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای صادرات خدمات فنی مهندسی را برشمرد. ظریف با اشاره به برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به عنوان چارچوبی مناسب برای تنظیم همکاری‌های جامع دو کشور، اهمیت اراده سیاسی رئیسان‌جمهور دوکشور برای اجرایی شدن توافقات را مورد توجه قرار داد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به همکاری‌های ترانزیت و اهمیت آن برای دو کشور، منطقه و جهان، توسعه امکانات جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی، مرزی، گمرکات، تسهیل تردد کامیون‌ها و فعال شدن بنادر را یادآور شد. همکاری در حوزه کشورهای ساحلی دریای خزر، تقویت همکاری بین استان‌های مرزی، فعال‌تر شدن بخش‌های خصوصی، افزایش مبادلات علمی، فنی، فرهنگی، دانشگاهی و توسعه گردشگری نیز در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.

رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از نتایج و تصمیم‌های حاصله در کمیسیون اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف همکاری، بر پیگیری مراحل اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تاکید کرد. بردی محمداف همچنین اهمیت فعال شدن همکاری‌ بخش‌های خصوصی و تجار و فراهم شدن زمینه‌های لازم در این خصوص را خاطرنشان کرد. از سوی دیگر ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. به نقل از روزنامه مملکت، احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با محمد جواد ظریف درباره آخرین تحولات در بحران سوریه پیش از برگزاری کنفرانس ژنو۲ و سفر اردوغان به تهران و بررسی مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کردند. در این گفت‌وگو ظریف با اشاره به سفر اردوغان به تهران اعلام کرد که ایران تمام تلاش‌های خود را برای موفقیت این سفر انجام خواهد داد.