کاخ سفید: سنا دنبال جنگ است؟

دنیای اقتصاد- در شرایطی که مذاکرات سه‌جانبه ایران با معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وزیر خارجه آمریکا در سطح سیاسی در جریان است، ۵۴ سناتور آمریکایی، طرح تصویب تحریم‎های جدید علیه ایران را در شرایط شکست مذاکرات مطرح کرده‎اند؛ موضوعی که با واکنش شدید کاخ سفید همراه شد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به اقدام سناتورها در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر سناتور‌های آمریکایی خواستار جنگ با ایران هستند، بهتر است صراحتا اعلام کنند. او تاکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید آمریکا را به سوی جنگ با ایران سوق می‌دهد. کاخ سفید خطاب به سناتورها:

اگر جنگ می‌خواهید علنی بگویید

عراقچی از توافق ایران با ۵+۱ خبر داد

گروه دیپلماسی- در شرایطی که مذاکرات فشرده و جدی عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن گام اول توافق هسته‌ای ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک در سوئیس در حال پیگیری بود، کاخ سفید در واکنشی شدید به حمایت سناتورهای آمریکایی از طرح تازه تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت که اگر آنها خواهان جنگ هستند، باید خواسته خود را علنی بیان کنند.

روزنامه هافینگتون‌پست روز پنج‌شنبه ۱۹ دی، اظهارات برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد که هشدار می‌دهد، تشدید تحریم‌ها علیه ایران راه را بر دیپلماسی می‌بندد و عملا آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق می‌دهد.

رسانه‌ها روز پنج‌شنبه از حمایت دست‌کم ۵۴ سناتور آمریکایی از تصویب طرحی خبر دادند که امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در صورت نقض توافق‌نامه هسته‌ای ژنو فراهم می‌آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح «قانون ایران عاری از تسلیحات هسته‌ای» اکنون تحت حمایت حداقل ۵۴ سناتور قرار دارد که ۶ سناتور از این ۵۴ سناتور روز چهارشنبه به آن پیوستند. هنوز مشخص نیست که آیا این طرح در سنای آمریکا مطرح می‌شود یا خیر و اینکه آیا طرفداران آن می‌توانند حمایت دو سوم اکثریت سنا را جلب کنند، تا بتوانند جلوی وتوی آن را توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را بگیرند یا خیر؟

کاخ سفید مخالف جدی این طرح است و از هفته‌ها قبل مذاکراتی را با نمایندگان کنگره آمریکا برای منصرف ساختن آنها از تصویب آن آغاز کرده است، چنانچه ایران نیز اعلام کرده که تصویب طرح تشدید تحریم‌ها علیه تهران به معنای مرگ توافق‌نامه هسته‌ای ژنو خواهد بود. در این شرایط سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خاطرنشان ساخته است که طرح سناتورها «در تضاد با اقدام مسالمت‌جویانه دولت برای برطرف ساختن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است.»

به گزارش «ایسنا»، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر برخی از اعضای کنگره می‌خواهند که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، باید با مردم آمریکا رو راست باشند و این را به صراحت بگویند. در غیر این صورت مشخص نیست که چرا برخی اعضای کنگره از طرحی حمایت می‌کنند که احتمالا در را به روی دیپلماسی می‌بندد و احتمال اینکه آمریکا مجبور شود بین اقدام نظامی یا اجازه دادن به ایران برای تداوم برنامه هسته‌ای‌اش یکی را انتخاب کند، افزایش می‌دهد.

کاخ سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و هشدار داده است که طرح تحریم‌ها می‌تواند مذاکرات حساسی را که جریان دارد، متزلزل کند و تاکید کرده است که در صورت تصویب این طرح، آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش روزنامه هافینگتون پست، متن کامل بیانیه میهان به این شرح است: این طرح با تلاش‌های دولت آمریکا برای حل صلح‌آمیز نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تضاد مستقیم دارد. ما می‌دانیم که این طرح پیشنهادی در جامعه بین‌المللی تفرقه می‌اندازد، ایرانیان را وادار می‌کند که موضع سرسختانه‌تری را در پیش بگیرند و احتمالا به مذاکرات پایان خواهد داد. این طرح تاثیر منفی روی رژیم تحریم‌ها نیز خواهد داشت. نباید فراموش کرد که دلیل کارساز بودن تحریم‌ها این است که ما شرکایمان را متقاعد کردیم که گام‌هایی را که ما به دنبال آن هستیم، بردارند. اگر شرکای ما دیگر باور نداشته باشند که ما در زمینه یافتن یک راه‌حل از طریق گفت‌وگو جدی هستیم، آن‌گاه رژیم تحریم‌های ما تضعیف خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر کنگره این طرح را تصویب کند، در واقع دست به اقدامی می‌زند که باعث می‌شود احتمال موفقیت دیپلماسی کاهش یابد. مردم آمریکا با صراحت گفته‌اند که یک راه‌حل صلح‌آمیز را برای این مساله ترجیح می‌دهند. تصویب هرگونه طرح جدید تحریم‌ها در مرحله کنونی در تلاش‌های ما برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز اختلال ایجاد می‌کند.

مذاکرات عراقچی و اشمید

چهارمین دور از دومین روز مذاکرات سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن توافق‌نامه ژنو موسوم به «برنامه اقدام مشترک» در ژنو سوئیس برگزار شد. این مذاکرات در حالی در ژنو عصر پنج‌شنبه آغاز شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ در مسیر سفر به مسکو توقفی کوتاه در ژنو داشت و در ملاقاتی سه جانبه با عراقچی و اشمید با توجه به دستور کار مذاکرات که موضوع نهایی ساختن سازوکار اجرای توافق ژنو است، مذاکره کرد. همچنین شرمن در حاشیه این مذاکرات با همتای ایرانی خود نیز دیداری دو جانبه داشت.

در این مذاکرات ایران و ۱+۵ تصمیم دارند زمان و نحوه اجرای گام اول توافق‌نامه ژنو را نهایی کنند. پیش از این عراقچی گفته بود یکی دو مورد از موضوعات مربوط به این مذاکرات در نشست کارشناسان نهایی نشد که قرار است در این مذاکرات این موارد بررسی شود. در این خصوص معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه پس از دور اول دیدار با معاون کاترین اشتون گفت: «۳ مورد اختلاف هنوز هست که اگر به تفاهم برسیم توافق ژنو اجرایی خواهد شد.»

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز جمعه در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا مذاکرات پیشرفتی داشته است، اظهار کرد: «نمی‌توانم بگویم که پیشرفتی داشته‌ایم یا نه، اما مذاکرات کاملا جدی و با حسن نیت در حال انجام است.» عراقچی با بیان اینکه ملاقات دو جانبه نسبتا کوتاهی با وندی شرمن نماینده آمریکا وهمچنین نشست سه جانبه‌ای با حضور اشمید داشتیم، گفت: «دراین مذاکرات بحث‌های فنی با در نظر گرفتن عناصر و رنگ و لعاب‌های سیاسی مطرح است.»

گفت و گوی هسته‌ای روحانی و پوتین

روسای جمهور ایران و روسیه به‌منظور رایزنی‌ در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، ظهر پنج‌شنبه، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. حسن روحانی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ و توافقات ژنو و تاکید بر ضرورت پایبندی کشورها بر این توافقات و نقش مثبت روسیه، ابراز امیدواری کرد: برخی کشورها که به دنبال بهانه‌جویی و ایجاد مشکل در روند مذاکرات هستند، به تعهدات خود احترام گذاشته و از ایجاد برخی تضییقات که به معنای فاصله‌گیری آنها از حسن نیت اولیه‌شان است، خودداری کنند. او افزود: تداوم نقش مثبت روسیه زمینه را برای هر چه سریع‌تر نهایی شدن این توافق فراهم خواهد کرد. پوتین نیز در ادامه این گفت‌وگو افزود: من بر این باور هستم که نقش سازنده رهبری ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته‌ای کند و به همین جهت ضرورت دارد، زمینه‌های مثبت و سازنده تفاهمات مد نظر قرار داشته باشد.

ایران و ۱+۵ توافق موقتی ژنو را کاملا اجرا کنند

در همین ارتباط وزیر امور خارجه چین از ایران و گروه ۱+۵ خواست توافق موقتی ژنو را کاملا اجرا کنند. وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه گزارش داد که ونگ‌یی، وزیر امور خارجه چین این اظهارات را اخیرا در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره بیان کرد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، ونگ گفت که موضع چین در زمینه موضوع هسته‌ای ایران همیشه آشکار و قاطع بوده است.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه «آنچه اکنون اهمیت دارد، اجرای درست توافق‌نامه است» افزود که توافق هسته‌ای شش ماهه ژنو توانایی ایران و سایر کشورها برای عمل به مسوولیت‌ها و وظایف‌شان به‌طور جدی را می‌آزماید. ونگ گفت که در همان حال لازم است که مذاکرات هر چه زودتر به پیش برده شود تا یک توافق نهایی که یک راه‌حل جامع و همیشگی برای این مساله فراهم می‌کند به دست آید.

آخرین خبر

عراقچی خبر داد

اختلافات فنی و سیاسی با ۱+۵ حل شد

گروه دیپلماسی- معاون وزیر خارجه ایران در پایان دو روز مذاکره با معاون کاترین اشتون گفت: «نتیجه بررسی‌ها در مذاکرات دو روز گذشته درباره نحوه اجرایی شدن توافق ژنو به پایتخت‌ها منتقل شده و متعاقبا تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ و نتیجه اعلام خواهد شد.»

به گزارش «ایسنا»، سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ پس از پایان مذاکرات دو روزه با هلگا اشمید افزود: «در دو روز مذاکره فشرده با خانم اشمید در ژنو راه‌حل مسائل باقیمانده درباره نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی ایران و ۱+۵ مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت.» او تاکید کرد: نتیجه مذاکرات به پایتخت‌ها منتقل خواهد شد و مقامات ایران و ۱+۵ درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «اختلافات فنی و سیاسی حل شد؛ اما این موضوع منوط به تایید راه‌حل در پایتخت‌هاست.» عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌‌ای ایران و معاون وزیر خارجه ایران از روز پنج‌شنبه چهار دور مذاکره با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و نماینده ۱+۵ داشت.

در ادامه مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ برای تعیین سازوکار اجرای توافق ژنو میان هیات‌های کارشناسی دو طرف که در وین و ژنو در یک ماه گذشته برگزار شد، مذاکرات در سطح معاونان ظریف و اشتون در ژنو در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار شد.

از آغاز مذاکرات سیاسی ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم، ایران و آمریکا دیدارها و تماس‌های متعددی را به‌طور مستقیم با یکدیگر درباره مساله هسته‌ای داشته‌اند. همچنین با توجه به اینکه آمریکا کشور محوری در گروه ۱+۵ محسوب می‌شود و بسیاری از اقدامات و سیاست‌های این گروه تحت تاثیر این کشور قرار دارد و به علاوه بخش مهمی از تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا و با تشویق آن انجام گرفته، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا با حضور نماینده ۱+۵ تاکنون صورت گرفته است.

کاخ سفید: سنا دنبال جنگ است؟