سخنگوی دولت افزایش گرانی‌ها را تکذیب کرد

سیدهادی حسینی چاوشی- سخنگوی دولت متوسط نرخ تورم در دولت نهم را کمتر از دولت‌های گذشته دانست و با رد رشد تورم طی یک‌سال گذشته گفت: برای استناد به آمارهای بانک مرکزی، لازم است به آمارهای رسمی سالانه دقت شود، نه نتایج بررسی‌های ماهانه. عکس: احمد نادری

غلامحسین الهام، مرد چندشغله دولت نهم، این بار جلسات نامنظم سخنگویی خود را با نشست مطبوعاتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گردهمایی مسوولان استانی این ستاد، همزمان کرد و خبرنگاران را به جای نهاد ریاست‌جمهوری، به هتل المپیک تهران دعوت کرد تا مجبور نباشد دو بار رودرروی خبرنگاران بنشینند.

الهام در این نشست مطبوعاتی که با ترک جلسه از سوی خبرنگاران حوزه ستاد مبارزه با قاچاق، به حاشیه کشیده شد، در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره رشد خزنده نرخ تورم طی ۱۴ماه گذشته، گفت: رشد ۵درصدی نرخ تورم را قبول نداریم، چرا که استناد به آمارهای ماهانه بانک مرکزی صحیح نیست و براساس آمارهای سالانه بانک مرکزی، تورم در دولت نهم، نسبت به دولت‌های گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: ممکن است در قالب گزارش‌های مقطعی، در دوره‌های دو یا سه ماهه به دلیل شرایط بازار شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم، اما در ماه‌های بعد با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شده‌ایم و معدل تورم در طول سال کاهش یافته است.

سخنگوی دولت در حالی رشد خزنده نرخ تورم را تکذیب کرد که آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان‌دهنده رشد ۵درصدی نرخ تورم طی ۱۴ماه گذشته است.

به گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به مرداد ۸۶، ۴/۱۵درصد بوده، در حالی که این رقم در ۱۲ماه منتهی به خرداد ۸۵، تنها ۳/۱۰درصد بوده است و برخلاف گفته‌های الهام، این آمارها مقطعی نیز نیستند و دوره‌های «۱۲ ماهه» را بررسی می‌کنند.

الهام اما درباره بسته‌های سیاستی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از تهیه آنها برای کنترل رشد فزاینده نرخ تورم خبر داده بود، گفت که این مساله موضوع جدیدی نیست که به تازگی شروع شده باشد. دولت در قالب سیاست‌های کلی خود به دنبال کاهش نرخ تورم است و یکی از راهکارهای اندیشیده شده برای این امر کاهش سود تسهیلات بانکی و به طور کلی اصلاح نظام بانکی کشور است.

از بنزین عیدی خبری نیست

سخنگوی دولت شایعه تخصیص سهمیه بنزین ویژه در مناسبت‌های مختلف به عنوان «عیدی» را تکذیب کرد و افزود: سهمیه‌‌بندی بنزین یک «تکلیف قانونی» است و دولت به انجام این تکلیف دشوار موظف شده، به همین دلیل عزم دولت بر سهمیه‌بندی جدی است و شهروندان نباید احساس کنند که «از این ستون به آن ستون فرج است» و احتمال دارد دولت باز سهمیه ویژه‌ای اختصاص دهد. الهام تصریح کرد: از سهمیه عید و عیدی خبری نیست و مردم باید مصرف خود را مدیریت کنند تا در مواقع نیاز، با کمبود بنزین روبه‌رو نشوند.

سخنگوی دولت، ادعای حرکت نکردن دولت در مسیر سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را غیر مستند دانست و گفت: جهت‌گیری سند چشم‌انداز، به سمت آرمان‌های انقلاب است و به تصریح رهبر معظم انقلاب، دولت نهم نیز به سوی آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کند، پس حرکت دولت کاملا در مسیر چشم‌انداز است. الهام با بیان اینکه «برخی مهار انقلابی بودن دولت را می‌کشند» اضافه کرد: کسانی که موانع را در مسیر حرکت دولت بزرگ می‌کنند، خلاف چشم‌انداز حرکت کرده‌اند. افق حرکت دولت نهم در جهت چشم‌انداز ۲۰ ساله است و اگر هم مسیر دستیابی به این سند غلط طی می‌شود، نشان دهنده این است که برنامه‌های تدوین شده (برنامه چهارم توسعه) براساس سند چشم‌انداز تنظیم نشده‌اند. وی افزود: مدعیان حرکت دولت خلاف مسیر چشم‌انداز، دقیقا و به طور مستند بگویند که منظورشان کدام حرکت و کدام جزء از سند چشم‌انداز است. ادعاهای کلی و غیر‌دقیق راه به جایی نمی‌برند.

خبرنگاری از الهام درباره موضع دولت نسبت به انتخاب هیات‌رییسه جدید مجلس خبرگان سوال کرد که الهام این موضوع را به دولت مربوط ندانست و گفت: دولت هیچ موضعی نسبت به مجلس خبرگان ندارد و انتخاب هیات‌رییسه آن نیز به دولت مربوط نیست.

وی با تاکید بر جایگاه والای معنوی مجلس خبرگان تاکید کرد: اهمیت مجلس خبرگان به خاطر جایگاه معنوی آن است و نباید وارد مناقشات و بازی‌های سیاسی شود. ضمن اینکه مجلس خبرگان، جایگزین ولایت فقیه نیست و نباید تصور شود که همه حکومت در مجلس خبرگان ادغام شده است. مجلس خبرگان جزئی از نظام و در کنار ولایت فقیه قرار دارد و چیزی فراتر از کلیت نظام نیست.

وزیر دادگستری، در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی وزرای صنایع و معادن و نفت به مجلس، به تعطیل بودن مجلس در هفته جاری اشاره و خاطرنشان کرد: نمی‌توانم دقیقا بگویم چه زمانی وزرای مورد نظر به مجلس معرفی می‌شوند، اما دولت به طور قطع در مهلت قانونی سه ماهه، وظیفه خود را انجام می‌دهد و افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های نفت و صنایع را به مجلس معرفی می‌کند. سخنگوی دولت درباره‌ شارژ کارت سوخت توسط عده‌ای که مدعی هستند می‌توانند چنین کاری را انجام دهند، گفت: وزارت نفت مدعی است چنین کاری شدنی نیست؛ اما اگر کسی موردی در این‌باره مشاهده می‌کند آن را به مسوولان ارائه کند، ما پیگیری و مراقبت می‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره تغییر نظام بودجه‌نویسی و این‌که آیا در بودجه ۸۷ شاهد تغییرات ساختاری خواهیم بود یا نه، گفت: رییس‌جمهوری در سخنان خود بر اصلاح روش بودجه‌نویسی و این امر تاکید کرده‌اند که باید تکالیف بودجه روشن و مشخص و قابل فهم باشد و نباید احکام پیچیده‌ای را در آن دخیل کرد که باعث غیرشفاف شدن آن شود.

وی گفت: معتقدیم در بودجه باید بر اساس منابع برنامه‌ریزی کرد و اختیارات مناسب نیز به وزرا داد تا بر اساس منابع مشخص‌شده حرکت کنند. تغییراتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به وجود آمد نیز در این راستا بود.

سخنگوی دولت در عین حال گفت: البته اهداف ما در مورد بودجه‌نویسی در یک سال محقق نمی‌شود و این امر زمان‌بر است.

تسهیلات دولت برای انتقال کارمندان

سخنگوی دولت از تصویب آیین‌‌نامه انتقال کارکنان دولت از کلانشهرها به مناطق محروم در جلسات هفته گذشته هیات دولت خبر داد.

براساس این آیین‌نامه، کارمندان دولت که متقاضی خروج از کلانشهرهای کشور به مناطق کمتر برخوردار باشند، تسهیلاتی همچون زمین به قیمت تمام شده، تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن، گروه تشویقی و امتیاز انتقال فرزندان دانشجو به دانشگاه‌های مقصد برخوردار می‌شوند. به گفته الهام، علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، قم، کرج، شیراز و اهواز مشمول این آیین‌نامه هستند و شهر مقصد کارمندانی که مایل به استفاده از تسهیلات یاد شده هستند نباید در استان تهران یا در ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها باشد. سخنگوی دولت، واگذاری زمین به قیمت تمام شده و اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن را که کمک سود آن به صورت نقدی، پیشاپیش به آنها پرداخت می‌شود، از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده برشمرد و گفت: پیش از این قانونی داشتیم که هرکس زمین دولتی دریافت کرده باشد، نمی‌تواند از تسهیلات دولتی در این خصوص بهره‌مند شود، اما براساس مصوبه جدید به همه کسانی‌که مشمول آیین‌نامه باشند، زمین به قیمت تمام شده داده می‌شود. الهام افزود: افراد متقاضی انتقال به شهرهای کوچک اگر فرزندان دانشجو در دانشگاه‌های مختلف اعم از دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد داشته باشند می‌توانند آنها را به شهرهای مقصد منتقل کنند. ضمن اینکه انتقال این دانشجویان از دانشگاه‌های سراسری به آزاد و بالعکس مقدور است و در اسرع وقت انجام خواهد شد. الهام اعطای یک گروه تشویقی به کارمندان متقاضی انتقال از کلانشهرها را از دیگر تسهیلات ویژه دولت برشمرد و افزود: این گروه تشویقی افزون بر تبصره‌های نظام هماهنگ پرداخت خواهد بود و اگر همسر این افراد هم کارمند باشد به او نیز یک گروه تشویقی تعلق خواهد گرفت.