مترجم: آذر حمیدیان
رقابت‌های رسمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه آغاز می‌شود و این درست دو هفته مانده به اولین دور رای‌گیری‌ها اتفاق می‌افتد. نیکلاسارکوزی، کاندیدای جناح راست میانه و سگولن رویال، سوسیالیست در نظرسنجی‌ها پیشرو بوده‌اند.

اگر هیچ‌کدام از آنها با رویداد ناگهانی روبه‌رو نشود، احتمال می‌رود که هر دو به دور دوم راه یابند. اما دیگرانی هم هستند که امیدهای بسیار دارند. فرانسوا بایرو که یک میانه‌رو است به تازگی و به طور غیرقابل پیش‌بینی توانسته است به جایگاه خوبی یعنی نفر سوم نامزدی ریاست‌جمهوری برسد و ژان‌ ماری لوپن که یک مدعی همیشگی برای ریاست‌جمهوری این کشور است از جناح راست افراط‌گرا برطبق آخرین نظرسنجی‌ها ۱۵درصد حمایت‌های مردمی را متوجه خود ساخته است.
با توجه به سه کاندیدای تروتسکیست و چندین نامزدی که ریشه در جناح و حزبی خاص دارند، خانم رویال و آقای سارکوزی جای چندانی برای اشتباه کردن ندارند.
رای‌دهندگان گزینه‌های زیادی از جناح چپ، جناح راست و میانه‌روها پیش‌روی خود دارند.
2 - ون جیابائو، نخست‌وزیر چین از ژاپن دیدار می‌کند. در حال حاضر این دو کشور از روابط خوبی بهره می‌برند.
جای تعجب است که هیاهوهای اخیر در مورد تکذیبیه ژاپن بر سر موضوع وجود «زنان راحت» (بردگان جنسی) در جنگ جهانی دوم مورد توجه اندکی از سوی دولت چین قرار گرفت.
در عوض آقای ون در مورد همکاری‌های اقتصادی، حل مناقشات دریایی، برپایی مانورهای ایجاد اعتماد بین نیروهای نظامی دو کشور با شینزوآبه، همتای خود به مذاکره خواهد نشست.
آقای ون به پارلمان ژاپن هم می‌رود و در آنجا خواهد گفت چین در حال رشد است اما با روندی صلح‌آمیز.
3 - انتظار می‌رود کره‌شمالی فرصت نهایی برای توقف کاررآکتور پلوتونیوم خود را که در یونگ بایون واقع است، در روز چهاردهم آوریل از دست دهد. از سوی دیگر، 25میلیون دلار این کشور در بانک ماکائو مسدود شده است چون آمریکایی‌ها کره‌شمالی را متهم به پولشویی کرده‌اند.
در اواسط ماه مارس، آمریکا اعلام کرد که تحقیقات خود را به پایان رسانده است اما هنوز پول آزاد نشده است. (این مبلغ برای اغلب کشورها مبلغی ناچیز است اما برای کره‌شمالی بسیار گرانبهااست).
اگر مشکل این پول حل نشده باقی بماند و رآکتور یونگ بایون هم همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد، مناسبات با آمریکا و چهار همسایه کره‌شمالی به خشونت و دشمنی می‌گراید و این همان اتفاقی است که اغلب در مناسبات کره‌شمالی روی می‌دهد.
۴ - دست‌اندرکاران اقتصاد جهان در تعطیلات آخر هفته آینده برای برگزاری جلسات بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن دی‌سی گردهم می‌آیند. بیش از ۳۰۰۰ هیات از جمله نمایندگان بانک‌های مرکزی و وزرای اقتصاد کشورها قرار است در این اجلاس شرکت کنند.
صندوق بین‌المللی پول گزارش شش‌ماهه خود را در مورد خطرات بالقوه‌ای که آرامش اقتصاد جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد ارائه خواهد داد و پیش‌بینی خود را در مورد رشد اقتصادی جهان اعلام خواهد کرد.
به علاوه این صندوق در مورد پیشرفت اصلاحاتی که در خود اعمال می‌کند نیز گزارش می‌دهد. از جمله این اصلاحات می‌توان به این موارد اشاره کرد: توجه بیشتر به اقتصاد‌های نوظهور، بررسی نحوه دستیابی به منابع جدید درآمد‌های اجرایی برای صندوق و خارج شدن از مسیر راه بانک جهانی در آفریقا. در همین زمان دهلی میزبان جلسه‌ای خواهد بود که وزرای بازرگانی آمریکا،‌ اتحادیه اروپا، هندوستان و برزیل در آن حضور خواهند داشت.
این کشور‌ها از عوامل اصلی توقف مذاکرات تجارت جهانی دور دوحه بوده‌اند.
آمریکایی‌ها این جلسه را تمرینی خوب توصیف کرده‌اند و اروپایی‌ها «به موقع و با اهمیت».
اگر آمریکا و هندوستان به طور خاص بتوانند جایگاه‌های مناسب خود را در کشاورزی به دست آورند، این جلسه می‌تواند به مذاکرات دور دوحه امیدی تازه بخشد.