در پی انتشار اخباری مبنی بر تقاضای ایران از مصر برای صدور مجوز عبور از کانال سوئز، خبرگزاری رسمی مصر «منا» اعلام کرد که قاهره با عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز برای ورود به مدیترانه موافقت کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری منا، مصر با دادن اجازه عبور به دو ناو ایرانی برای عبور از کانال سوئز موافقت کرد. مقامات کانال سوئز می‌گویند، این اولین باری است که پس از انقلاب اسلامی ‌١٩٧٩ ایران، ناوهای ایرانی از این کانال عبور می‌کند. بنا بر گزارش منا، در تقاضای عبور این ناوها اعلام شده است که حامل سلاح، مواد هسته‌ای یا شیمیایی نیستند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، مشخص نیست چه زمانی ناوهای ایرانی به «پورت سعید»، ‌پایانه شمالی این کانال می‌رسند و انتظار می‌رود که از آن‌جا راهی سوریه شوند.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این اقدام ایران را «خصمانه» خواند و اعلام کرد که این رژیم موقعیت را با دقت تحت‌نظر دارد. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این رژیم نیز حضور نیروی دریایی ایران در این ناحیه را تحریک‌آمیز خواند و افزود: این نشانگر افزایش روزافزون اعتماد به نفس ایران است. در عین حال، بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد که آمریکا عبور احتمالی دو ناو ایرانی از کانال سوئز را تحت‌نظر دارد.

جی کارنی، یکی از سخنگویان کاخ سفید به خبرنگاران گفت: مسلما این (رویداد)‌را تحت نظارت داریم.

وی ادعا کرد که ایران در این منطقه فاقد سابقه رفتاری مسوولانه است. طول کانال سوئز ‌١٩٠ کیلومتر است و حدود ‌٥/٢ درصد خروجی نفت جهان از طریق این کانال جابه‌جا می‌شود. کانال سوئز همچنین مسیر اصلی کشتی‌هایی است که کالاهای مصرفی آسیایی را به اروپا می‌رسانند.