اشتون هفته آینده به ترکیه می‌رود
احمد داوود اغلو‌، وزیر خارجه ترکیه خبرداده است که کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته آینده به ترکیه می‌رود تا برای نشست ایران و 1+ 5 که در تاریخ 21 تا 22 ژانویه (اول و دوم بهمن) در استانبول برگزار خواهد شد، مقدمه‌چینی‌ کند.

به گزارش ایسنا، داوود اغلو همچنین گفته است‌: آمادگی‌ها برای برگزاری دور دوم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ ادامه می‌یابد. به گزارش روزنامه‌ زمان ـ چاپ ترکیه ـ، او در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درباره‌ موضوع هسته‌ای هرگونه حرکتی در جهت صلح می‌تواند به عنوان مهم‌ترین اقدام تلقی شود. ایران و کشورهای غربی در مذاکرات ژنو تلاش‌هایی به نمایش گذاشتند و اکنون تماس‌ها با هر دو طرف برای مذاکرات استانبول ادامه دارد.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی خود با کاترین اشتون به عنوان نماینده گروه 1+5، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران و علی اکبرصالحی‌، سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: ‌مذاکرات استانبول اول و دوم بهمن ماه (21 و 22 ژانویه) انجام می‌شود و آمادگی‌ها برای برگزاری این مذاکرات ادامه می‌یابد.
پیش از این‌، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که این مذاکرات در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) در استانبول آغاز شده و در روزهای اول و دوم بهمن ادامه می‌یابد.
کراولی: ترکیه باید همراه با آژانس و 1+5 حرکت کند
در رویدادی دیگر، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا از تلاش‌های ترکیه درباره‌ موضوع ایران ممنون است، اما پیام آمریکا این است که ترکیه باید همراه با آژانس و ۱+۵ حرکت کند. به گزارش ایسنا، کراولی در گفت‌وگو با روزنامه وطن چاپ ترکیه درباره روابط آنکارا و تهران گفت: آمریکا قبول دارد که ترکیه باید با ایران روابط داشته باشد، اگرچه ترکیه در صدور قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ در شورای امنیت همراهی نکرد؛ اما در دیدار اخیر میان داود اوغلو با کلینتون، اوغلو گفت که ترکیه تلاش می‌کند خارج از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت، ایران و ۱+۵ را به مذاکرات تشویق کند و رای مخالف ترکیه به قطعنامه ۱۹۲۹ نیز در همین راستا بود.
وی ادامه داد:‌ از این منظر، آمریکا از عهده‌گیری نقش جدید از سوی ترکیه در منطقه و فرامنطقه‌ ممنون است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا به تلاش ترکیه برای برقراری ارتباط با ایران ارزش قائل است و پیام ما این است که ترکیه همراه با 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت کند و بسیار مهم است که این پیام از سوی ترکیه از طرف مقامات ایرانی شنیده شود. در این صورت درباره‌ ملزوماتی که ایران باید انجام دهد تفاوتی به وجود نمی‌آید.
وی مدعی شد: ایران باید به نگرانی جامعه بین‌المللی جواب دهد؛ البته در این راه ممکن است راه‌حل‌های متفاوتی از سوی هر طرف به کار برده شود و اما نتیجه آن باید برای آمریکا و ترکیه تفاوتی نداشته باشد. وی ادامه داد: ‌قطعنامه شورای امنیت علیه ایران مهم بود در این راه فهمیدم که آمریکا با ترکیه دیدگاه یکسانی دارد و ترکیه به عنوان یک عضو جامعه بین‌المللی اعلام کرده که رعایت خواهد کرد. در واقع ترکیه همان انتظاری را که از این کشور بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران داشته به انجام می‌رساند و ترکیه نیز به ایران اعلام کرده که باید تکالیفش را انجام دهد.