سیاست‌های هسته‌ای برنامه پنجم

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم با تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون گفت: بر مبنای یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق، وزارت نیرو مکلف شد برای مدیریت بار شبکه برق در طول برنامه پنجم توسعه مشترکین کشور را به کنتور هوشمند مجهز کند. به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح همچنین گفت: به دنبال تصویب موادی در ارتباط با انرژی هسته‌ای در کمیسیون تلفیق مقرر شد برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای تولید برق کشور دولت برنامه ۲۰ ساله تولید برق از انرژی هسته‌ای را تدوین کند. وی افزود: همچنین دولت مکلف به مکان‌یابی برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور و تنظیم مکان‌های استقرار نیروگاه‌های هسته‌ای شد. برای سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای نیز دولت مکلف شد با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از روش‌‌های مختلف سرمایه‌گذاری اقدام کند.

نماینده مردم رزن در خانه ملت ادامه داد: همچنین دولت مکلف است برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای در داخل کشور برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد و برنامه جامع اکتشاف اورانیوم و تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای کشور را تدوین کند که سوخت هسته‌ای داخل کشور قابل دستیابی باشد.

مفتح اضافه کرد: در مصوبه دیگری، سازمان انرژی اتمی موظف شد نظام ایمنی هسته‌ای کشور را تدوین کند و کلیه دستگاه‌ها ملزم هستند که این مقررات و مصوبات را در زمینه فناوری هسته‌ای و پرتوی اجرا کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم اضافه کرد: همچنین سازمان انرژی اتمی موظف شد دفع پسماندها را صرفا در چارچوب نظام ایمنی هسته‌ای و مقررات آژانس انجام دهد.

مفتح تاکید کرد: در رابطه با دیگر انواع انرژی مقرر شد که دولت در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید تجهیزات انرژی‌های بادی و خورشیدی و همچنین توسعه کاربرد انرژی‌های پاک و افزایش سهم تولید این نوع انرژی در سبد تولید انرژی‌های کشور اقدام لازم را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان افزود: همین‌طور دولت مکلف شد با حمایت از بخش خصوصی و تعاونی از طریق وجوه اداره شده و پرداخت یارانه سود تسهیلات زمینه‌های لازم برای تولید پنج هزار مگاوات انرژی بادی و خورشیدی توسط بخش خصوصی و تعاونی را انجام دهد.