آمادگی فرانسه برای مذاکره فوری با‌ ایران

عکس: AFP

دنیای اقتصاد- نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در دیدار با دیمیتری مدودف همتای روسی خود اعلام کرد که فرانسه آماده است تا بدون درنگ در خصوص برنامه هسته‌ای ‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌با مقامات‌ایران وارد بحث و گفت‌وگو شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، سارکوزی شنبه شب در دیدار با مدودف تصریح کرد که دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه‌ایران به تصویب رسید با هدف تنبیه‌ایران صورت نگرفته است، بلکه هدف آن متقاعد کردن رهبران‌ایران برای بازگشت به مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای‌این کشور بوده است. یکی از سخنگویان دفتر سارکوزی اعلام کرد که گفت‌وگوها بر اساس تلاش‌های برزیل و ترکیه صورت خواهد گرفت و پاسخ روسیه، فرانسه و آمریکا اعلام خواهد شد.

وی افزود: فرانسه تمایل دارد که مذاکرات بین‌ایران و گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس به علاوه آلمان) احیا شود. منظور سخنگوی دفتر سارکوزی از تلاش‌های برزیل و ترکیه‌، موافقت‌ایران با تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد مشروط به توافق با گروه وین (آژانس اتمی، آمریکا، روسیه و فرانسه) در خاک ترکیه است. دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال‌جاری وزیران خارجه‌ایران، برزیل و ترکیه در حضور سران کشورهای یاد شده در تهران بیانیه‌ای سه جانبه را به امضا رساندند که به موجب مفاد آن بیانیه ‌‌ایران موافقت خود را با تبادل سوخت هسته‌ای اعلام کرد؛ اما آمریکا یک روز پس از امضای ‌این بیانیه، پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌ها علیه‌ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاد و دور چهارم تحریم‌ها علیه‌ایران در تاریخ ۱۹ خرداد سال جاری در‌این شورا به تصویب رسید. رییس‌جمهور فرانسه در شرایطی آمادگی دولت خود را برای مذاکره فوری با‌‌ایران اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور‌، از تغییر شرایط مذاکره خبر داده است. احمدی‌نژاد روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع مردم شهرکرد با اشاره به رفتار غرب در صدور قطعنامه علیه‌ایران گفته بود: ما اهل گفت‌وگو هستیم، اما شرایطی داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

‌رییس‌جمهور افزوده بود: آنها نیاز دارند با ما در فضای جدید گفت‌وگو کنند و راهی جز ‌این ندارند. به اخم‌ها و قیافه گرفتن‌های آنها نگاه نکنید. خودشان هم می‌دانند که‌این کارها پشیزی ارزش ندارد، با التماس رای جمع می‌کنند. رییس‌جمهور آمریکا به سایر روسای جمهور زنگ می‌زند و به آنها می‌گوید که شما را به خدا به‌این قطعنامه رای دهید، ما مشکل داریم و باید علیه‌ایران حرکتی انجام دهیم. رییس‌جمهور آمریکا برای حفظ آبرو در مقابل صهیونیست‌ها و سایر جنایتکاران باید قطعنامه‌ای علیه ‌ایران صادر کند. وی گفته بود: راهی جز گفت‌وگو و همکاری با‌ ایران وجود ندارد، اما آنها اخلاق استکباری خود را باز هم نشان دادند؛ با‌ اینکه می‌دانند باید مذاکره کنند. آنها خیال می‌کنند باید اول با صدور قطعنامه و فشار آوردن به‌ ایران در گفت‌وگو دست بالا را داشته باشند، اما ملت‌ایران با‌ اینکه اهل گفت‌وگو و منطق است بارها اعلام کرده که با آنها گفت‌وگو می‌کند، اما آنها باید بدانند که شرایط گفت‌وگو با گذشته عوض شده است. ما قبلا گفته بودیم که گفت‌وگو در سایه احترام و عدالت باشد، اما اگر آنها خیال می‌کنند می‌توانند در مقابل ملت‌ایران چماق بلند کنند ملت‌ایران همه‌این چماق‌ها را در هم خواهد شکست. احمدی‌نژاد گفت: به قول خودتان که البته ما قبول نداریم، همه‌این کارها یک بازی سیاسی است. شما حرکت خود را انجام دادید، حالا نوبت ما است. تجربه نشان داده است که ملت ما به گونه‌ای عمل می‌کند که همه دشمنان پشیمان شوند.

رییس جمهور تاکید کرده بود: آمدند قطعنامه صادر کردند، بلافاصله گفتند بیایید گفت‌وگو کنیم. ما اهل گفت‌وگو هستیم، ما شرایطی داریم و ‌این را به زودی اعلام خواهیم کرد. شما بداخلاقی کردید و از اخلاق طاغوتی استفاده کردید، اما ما شرایطی داریم که شما ادب شوید و مثل بچه آدم با ملت‌ایران مذاکره کنید.

سیاست نخ نما

در همین رابطه علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درخواست مذاکره غربی‌ها با جمهوری اسلامی ‌ایران گفت: ‌این همان سیاست قدیمی ‌و نخ‌نمای چماق و هویج است. آنها یک فشار وارد می‌کنند و فکر می‌کنند ‌ایران در موضع ضعف قرار گرفته، پس بهترین زمان برای انجام مذاکره است و به همین دلیل درخواست مذاکره را مطرح می‌کنند. به گزارش‌ایسنا، بروجردی که در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد: باید نقطه پایانی بر سیاست غربی‌ها گذاشت و ما نباید اجازه استمرار‌این سیاست را بدهیم که آنها رفتار غیرمنطقی و غیرقانونی خودشان را در قبال صدور قطعنامه و با سوءاستفاده از موقعیت عضویت دائم در شورای امنیت ادامه دهند و بعد درخواست مذاکره یا ارتباطات گسترده‌تر داشته باشند. وی افزود: من فکر می‌کنم دور بعدی مذاکرات جمهوری اسلامی ‌و مقامات غربی حتما پیش ‌مرحله‌ای خواهد داشت که ما تکلیف ‌این وضعیت را روشن کنیم.