کاهش چشمگیر مخاطبان سینما

جام‌جهانی امسال، با استفاده از فن‌آوری‌های مدرن از جمله فیلمبرداری سه‌بعدی به روی آنتن رفت. در شرایطی که در حدود یک هفته از آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی گذشته، مسوولان فیفا عملکرد آفریقای جنوبی را در زمینه برگزاری این مسابقات به‌ویژه نحوه تصویر‌برداری تلویزیونی یکی از مهم‌ترین رویداد‌های ورزشی جهان، مثبت‌ ارزیابی‌ کرده‌اند؛ این درحالی است که قبل از آغاز مسابقات جام جهانی، کارشناسان به‌دلیل ضعف زیرساخت‌های این کشور در زمینه فن‌آوری اطلاعات نگران کیفیت پوشش تلویزیونی این مسابقات بودند. در این راستا، در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، فدراسیون جهانی فوتبال با شرکت سونی توافق کرده که ۲۵ مسابقه از مسابقات جام‌جهانی از جمله بازی‌های مرحله پایانی را با تجهیزات دارای کیفیت بسیار بالا به شکل سه بعدی فیلمبرداری کرده و صدای مسابقات نیز به صورت دالبی پخش شود. البته شرکت سونی درباره جزئیات فن‌آوری‌ای که برای فیلمبرداری سه بعدی مسابقات استفاده خواهد کرد، اطلاعات زیادی منتشر نکرده؛ اما فیلم سه بعدی این بازی‌ها پس از اتمام مسابقات عرضه می‌شود. در بیشتر سیستم‌های تصویربرداری سه بعدی فعلی، از دو دوربین برای ثبت تصویرها استفاده می‌کنند. فاصله این دو دوربین محاسبه شده است و اختلاف تصویرهای آنان همانند اختلاف تصویرهایی است که ما به طور طبیعی با چشم راست و چپ خود می‌بینیم، اما در فن‌آوری جدید تصویربرداری سه بعدی تنها از یک دوربین استفاده می‌شود که این دوربین، تنها یک تصویر می‌گیرد که به وسیله آینه‌ها، به دو تصویر تفکیک می‌شود و روی دو حسگر جداگانه ثبت می‌شود. البته پیش از این نیز از فن‌آوری تصویربرداری سه بعدی برای تصویربرداری رویدادهای خاص و مهم استفاده شده است. با این همه این فن‌آوری هنوز هم چندان فراگیر نشده است و این سیستم مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند. تحلیل‌گران بر این باورند که هم‌اکنون زمینه‌های رشد و گسترش این فن‌آوری وجود دارد و جام جهانی می‌تواند در استقبال عموم مردم از این فن‌آوری نقش بسیار مهمی ایفا کند. این در حالی است که شبکه بی.بی.سی اولین شبکه‌ای است که یک مسابقه را به صورت زنده و سه بعدی پخش کرده است. این شبکه همچنین قصد دارد تا بعضی از مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز به صورت سه بعدی تصویربرداری کند. شبکه اسکای نیز قصد دارد یک شبکه ویژه تلویزیونی برای پخش سه بعدی مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان در فصل آتی راه‌اندازی کند. در حال حاضر، برای فیلمبرداری هر یک از مسابقات مرحله گروهی، از ۲۵ دوربین استفاده می‌شود؛ هر چند که اعلام شده در مراحل بعدی مسابقات، تعداد دوربین‌ها افزایش می‌یابد. همچنین دسترسی تماشاگران خارج از استادیوم‌های مسابقات به تصاویر این بازی‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان برگزاری جام جهانی امسال بوده است. به همین دلیل هم آنها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از فن‌آوری‌های مدرن امکان تماشای غیرمستقیم این مسابقات را برای طرفداران آنها فراهم کنند.

در این راستا، موبایل‌های هوشمند امکان نمایش تصاویر این مسابقات با سرعت و کیفیت مناسب را برای کاربرانشان فراهم ‌کرده‌اند. هرچند دستاوردهای مهمی از لحاظ تصویربرداری و تکنولوژی سینما در این دوره به دست آمده است، اما سینماداران از کاهش مخاطبان خود می‌گویند. در همین رابطه رییس هیات‌مدیره انجمن سینماداران با اشاره به شروع بازی‌های جام جهانی، تاثیر منفی این رویداد بر آمار فروش فیلم‌ها را قطعی دانست. محمد اشرفی گفت: شروع مسابقه‌های جام جهانی فوتبال به فروش فیلم‌های روی پرده لطمه می‌زند، در دوره‌های مختلف این رویداد جذاب ورزشی تاثیر منفی و مستقیم بر استقبال از فیلم‌های اکران شده داشته است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: باید راهکارهای حمایتی داشت تا آسیبی که سینمای ایران از این رویداد می‌بیند کمتر شود، معاونت سینمایی در این دوره مصر است برای این موضوع راه حلی در نظر بگیرد. رایزنی‌هایی در انجمن سینماداران و دیگر تشکل‌های سینمایی و صنفی شده که امیدوارم به زودی اجرایی شود تا سینماداران و تهیه‌کنندگان از جام جهانی آسیب کمتری ببینند. اشرفی افزود: در بهار سال ۸۹ با وجود افت و خیزی که فروش فیلم‌ها داشته استقبال از اکران سینماها امیدوارکننده بوده و نباید بازی‌های جام جهانی این روند را قطع کند، راهکارهایی مثل اکران فیلم‌های جذاب و مخاطب پسند و پخش تیزر فیلم‌ها در ساعت‌های پربیننده و ... می‌تواند فضای پرنشاطی را که به دلیل جام جهانی به وجود می‌آید به سمت سینما هدایت کند و سینمای ایران از این فضا استفاده کند.