نظام‌ سرمایه‌داری عامل مشکلات آب در جهان است

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد که در ادامه سفر کاری خود به سه کشور ترکیه‌، تاجیکستان و چین روز گذشته استانبول را به مقصد دوشنبه پایتخت تاجیکستان ترک کرد تا در اجلاس جهانی آب شرکت کند. پیش از این رییس‌جمهور در نخستین روز سفر کاری خود در اجلاس سران «تعامل و تدابیر برقراری اعتماد در آسیا» (سیکا) که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، حضور یافت و هفت پیشنهاد به این نشست ارائه کرد.

وی پس ازتاجیکستان به چین می‌رود تا در مراسم روز ملی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای شرکت کند.

روز گذشته پس از آنکه احمدی‌‌نژاد مورد استقبال «عاقل عاقل اف» نخست وزیر تاجیکستان قرار گرفت در اجلاس جهانی آب که در شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان برگزار شد حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت. به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد به تشریح عوامل مهم بروز مشکلات مربوط به آب در جهان و ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و اندیشه مادی و عملکرد دولت‌ها و نظام‌های سرمایه‌داری را عامل مهم مشکلات مربوط به آب در جهان اعلام کرد.

احمدی‌نژاد در این سخنرانی در تشریح دلایل مشکل آب گفت: عامل اول مصرف است، عامل مهم دیگر در بروز مشکلات مربوط به آب، به اندیشه مادی و عملکرد دولت‌های نظام سرمایه‌داری برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: تغییرات آب و هوایی ناشی از رها کردن گازهای فسیلی و گلخانه‌ای نقش مهمی در بروز مشکلات آبی داشته است. در حالی که همه کشورها در کنفرانس دانمارک اذعان داشتند که بالا رفتن مصرف سوخت‌های فسیلی از عوامل مهم بالا رفتن درجه حرارت کره زمین است. بیش از ۷۵ درصد مصرف سوخت‌های مزبور فقط مربوط به کشورهای اصلی صنعتی جهان است، این کشورها هیچ گونه تعهدی را برای کاهش سهم سوخت‌های فسیلی نپذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: آنان در حالی که تکنولوژی مهار گازهای تولیدی را در اختیار دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیستند. آنان همچنین به‌‌رغم داشتن تکنولوژی تولید انرژی هسته‌ای که پاک‌ترین انرژی‌ها است از گذاردن آن در اختیار سایر کشورها به منظور جایگزینی با انرژی‌های فسیلی امتناع می‌ورزند. نتیجه چنین عملکردی افزایش روزافزون مخاطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

وی ادامه داد: از عوامل دیگری که موجب کسری یا بحران آب می‌شود، اشغالگری، بی‌عدالتی و عدم پایبندی به رعایت حقوق دیگران است. نمونه بارز آن را در فلسطین اشغالی می‌بینیم. امروز بخش مهمی از کشورهای همسایه فلسطین به دلیل انحراف رودخانه‌های مشترک از بی‌آبی در آن در رنج هستند و زمین‌های کشاورزی بسیاری به زمین‌های سوخته مبدل شده است.

راه‌های مقابله با کمبود آب

وی در ادامه افزود: با پیشرفت علم و تکنولوژی، استحصال آب شرب و کشاورزی از منابع آب شور نظیر دریاها و دریاچه‌ها راه را برای دسترسی به منابع بی‌پایان آب گشوده است و وقتی این نعمت بی‌مثال الهی در دسترس همگان قرار می‌گیرد که خودخواهی‌ها و زورگویی‌ها کنار برود و نظامات حاکم بر اساس تفکر و اندیشه الهی و انسانی نوسازی شود. وی متذکر شد :براساس آنچه گفته شد، باید بر التزام به حفظ و بهبود شرایط آب و هوایی از طریق کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های پاک نظیر انرژی هسته‌ای و سایر منابع انرژی نظیر باد و خورشید تاکید شود. این مسوولیت خصوصا متوجه دولت‌های صنعتی است که نقش مهمی در آلودگی آب و هوا دارند. سرمایه‌گذاری نسبت به منابع عظیم آبی که در جهان وجود دارد، اما در مسیر استفاده قرار نگرفته است بخشی از مشکلات کم‌آبی را حل می‌کند.

تاکید روسای جمهور ایران و تاجیکستان بر توانایی کشورهای منطقه در ایجاد امنیت

همچنین روسای جمهور ایران و تاجیکستان در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، بر توانایی کشورهای منطقه در ایجاد امنیت و مقابله با ناامنی‌های منطقه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ظهر دیروز در جریان سفر به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس جهانی آب برای حیات، در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان که به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه بخش مهمی از ناامنی منطقه به دلیل دخالت‌های بیگانگان است، گفت: ایران و تاجیکستان به همراه سایر کشورهای منطقه، این توانایی را دارند که امنیت را در منطقه برقرار و تثبیت کنند. امروز قدرت‌های سلطه‌گر به منطقه آسیای میانه نگاهی استعماری دارند که ضرورت دارد برنامه‌های مشترکی برای حفظ و تقویت ثبات سیاسی منطقه تدوین شود.

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار طی سخنانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی‌ایران مهم‌ترین شریک استراتژیک تاجیکستان است‌، اظهار کرد: امروز ناامنی بزرگ‌ترین خطری است که منطقه را تهدید می‌کند و دو کشور می‌توانند همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترکی در مقابله با ناامنی و برقراری ثبات و امنیت در منطقه داشته باشند.

وی گفت: تاجیکستان به دنبال تدوین برنامه‌ای درازمدت برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود میان دو کشور برای افزایش و ارتقای روابط دو جانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ‌ایران است.

همچنین محمود احمدی‌نژاد و امامعلی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، ناامنی موجود در منطقه را تحمیلی دانسته و ضرورت همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه را برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای مورد تاکید قرار دادند.

هیچ قدرتی نمی‌تواند با دو کشور ایران و ترکیه مقابله کند

احمدی‌نژاد، اما در سفر خود به ترکیه با شبکه ۲۴ این کشور به گفت‌و‌گو پرداخت و بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت رییس‌جمهور در جریان این گفت‌و‌گو تاکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند با قدرت ایران و ترکیه مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، احمدی‌نژاد اضافه کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند با قدرت ایران و ترکیه مقابله کند و دو کشور از قدرت فرهنگی، انسانی و صالحی در عرصه جهانی برخوردار هستند که با قرار گرفتن در کنار هم می‌توانند همه مسائل منطقه را حل و فصل کنند و بی‌تردید در آینده به قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل خواهند شد. احمدی‌نژاد همکاری‌های ایران و ترکیه را راهبردی و استراتژیک دانست و گفت: هیچ محدودیت و مانعی برای توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور وجود ندارد.

بیانیه تهران نشان داد صرفا چند دولت نیستند که برای همه جهان تصمیم می‌گیرند

احمدی‌نژاد درباره بیانیه تهران اظهار کرد: امروز بیانیه تهران و موضوع هسته‌ای ایران به یک مساله جهانی تبدیل شده است. این بیانیه آغاز دوران جدیدی در مناسبات جهانی به شمار می‌رود و به همگان نشان داد که صرفا چند دولت نیستند که برای همه جهان تصمیم می‌گیرند، بلکه دولت‌ها و ملت‌های دیگری هم هستند که می‌توانند معادلات جهانی را تنظیم و سامان دهند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت سازمان ملل تصمیم جدیدی در خصوص تحریم علیه ایران اتخاذ کند، آیا تاثیر منفی در پیمودن این راه طولانی نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: اگر تحت فشار و بر مبنای بی‌عدالتی و زورگویی تصمیمی علیه ملت ایران در شورای امنیت به امضا برسد. این تصمیم از هیچ اعتباری برخوردار نیست. البته در این میان بیش از همه آمریکا و گروه وین ضرر خواهند کرد. چرا که بیانیه تهران فرصت تاریخی بی‌نظیری برای آنان است، تا از موضع مقابله با ملت ایران به موضع همکاری تغییر جهت دهند و در کنار سه ملت بزرگ ایران، ترکیه و برزیل قرار بگیرند.

ترجیح می‌دهیم انتقال گاز به اروپا از ترکیه انجام شود

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره انتقال گاز طبیعی ایران از خاک ترکیه به اروپا اظهار کرد: ایران و ترکیه باید با هم همکاری و ارتباطات قوی اقتصادی داشته باشند، انتقال انرژی بدون همکاری روزافزون دو کشور امکان‌پذیر نیست که خوشبختانه امروز همکاری‌ خوبی در این زمینه انجام می‌شود. به دلیل اینکه یکی از راه‌های مطمئن انتقال گاز ایران به اروپا، ترکیه است، ترجیح می‌دهیم این انتقال از این کشور انجام شود.

انتقاد از روسیه

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و روسیه اظهار کرد: ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند و به‌طور طبیعی دو همسایه باید با یکدیگر دوست باشند و نباید علیه یکدیگر اقدامی انجام دهند، دو کشور همسایه باید حافظ منافع هم باشند که البته این موضوع نیازمند اقدامات گسترده است. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای برقراری امنیت در منطقه باید همه کشورهای منطقه در آن مشارکت داشته باشند، گفت: هیچ کس نباید خود را بالاتر از دیگران بداند و چشمداشتی به سرزمین دیگران داشته باشد. همه باید در کنار هم منطقه را اداره کنیم. بی‌تردید امنیت و پیشرفت بدون همکاری دسته‌جمعی حاصل نخواهد شد.

پیام تبریک من به اوباما، اقدامی‌بزرگ به شمار می‌رود

وی در پاسخ به اینکه آقای اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و در ابتدا نسبت به ایران انعطاف نشان می‌داد، آیا موفق شده است که انتظارات ایران را برآورده سازد، اظهار کرد: آقای اوباما شعار تغییر را مطرح کرد و ایران هم از آن استقبال کرد و شخصا برای وی پیام تبریک فرستادم که با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌این امر، اقدامی‌بزرگ به شمار می‌رود. ایران صراحتا اعلام کرد که از تغییر استقبال، و نسبت به انجام آن کمک می‌کند ولی آمریکا تاکنون هیچ تغییری ایجاد نکرده است

به طوری که در عراق، فلسطین و افغانستان وضعیت مانند گذشته است و در موضوع هسته‌ای، فشارهای غیرقانونی علیه ملت ایران هم ادامه دارد.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: چنین احساس می‌شود که اوباما از توانایی لازم برای تغییر برخوردار نیست و نمی‌تواند تصمیمات بزرگی بگیرد وگرنه ایران، فرصت‌های خوبی در اختیار اوباما قرار داده است. تغییر واقعی باید در آمریکا و افکار و اندیشه‌های به‌جا مانده از گذشته در این کشور اتفاق بیفتد، آمریکا هنوز تصور می‌کند می‌تواند مسائل بین‌المللی را با استفاده از زور حل کند، ولی این یک تجربه شکست خورده است. آنها امروز باید به سایر ملت‌ها احترام گذشته و بر اساس قانون، احترام و عدالت رفتار کنند.