دنیای اقتصاد- بهبهانی وزیر راه از طرح خروج تدریجی توپولوف‌ها از ناوگان هوایی کشور خبر داد. وزیر راه که دیروز به مجلس آمده بود تا درباره سانحه سقوط توپولوف‌ها توضیح بدهد، اگر چه به طرح‌های وزارت راه برای اصلاح ناوگان هوایی کشور پرداخت اما در نهایت نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و بهبهانی از مجلس کارت زرد گرفت. توضیحات بهبهانی درباره سقوط توپولوف نمایندگان را قانع نکرد

کارت زرد مجلس به وزیر راه

بهبهانی خطاب به نمایندگان: من به عنوان وزیر نمی‌توانم در صحن مجلس همه چیز را اعلام کنم؛ چراکه در اذهان عمومی تشویش ایجاد می‌شود

هادی چاوشی- ۱۰ ماه پس از حادثه مرگبار سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف در مسیر تهران- ایروان و ۱۰ روز بعد از آخرین سقوط یک هواپیمای توپولوف - که به مرگ رییس‌جمهور لهستان انجامید- وزیر راه‌و‌ترابری ایران به مجلس شورای اسلامی رفت تا درباره دلایل سانحه هوایی ۲۴ تیرماه سال گذشته به نمایندگان توضیح دهد. حمید بهبهانی که توسط ۱۲ نماینده از جمله گئورگ وارطان، نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران در مجلس مورد سوال واقع شده بود، نتوانست نمایندگان را قانع کند و در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، یک کارت زرد از مجلس دریافت کرد. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر وزیری که سه بار از سوی نمایندگان مورد سوال واقع شود و نتواند مجلس را قانع کند، در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد؛ بنابراین هر بار قانع نشدن نمایندگان از پاسخ یک وزیر، به مثابه یک کارت زرد به وی تلقی می‌شود.

در جلسه دیروز مجلس، وزیر راه‌و‌ترابری تلاش کرد مجموعه تحت مدیریت خود را از «هرگونه قصور یا تقصیری از حیث فنی و مدیریتی» در حادثه‌ای که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر شد، مبرا کند و بروز سوانح پرشمار هوایی در ایران را به کمبودهای مالی و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نسبت دهد، اما نماینده ارامنه شمال ایران که تخصص خود را «قطعات آلیاژی هواپیماها» معرفی می‌کرد، در پاسخ به بهبهانی، بروز «اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی» را ادعایی غیرکارشناسی خواند و خواستار مسوولیت‌پذیری شخص وزیر شد.

سوال ۱۲ نماینده از وزیر راه چه بود؟

خلاصه سوال ۱۲ نماینده مجلس از وزیر راه‌و‌ترابری این بود: «با توجه به افزایش حیرت‌انگیز حوادث و سوانح هوایی در تیر و مرداد ۸۸ آن هم در فاصله ۱۵ روز، علل بنیادین سقوط هواپیمای توپولوف ۱۵۴ پرواز تهران- ایروان در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۸ چه بوده است؟»

این سوال همچنین به ارائه اطلاعات متناقض درباره تحویل اجساد سانحه اشاره داشت و می‌پرسید: چرا شرکت هواپیمایی کاسپین پس از این حادثه باز هم اجازه ادامه فعالیت یافته و چرا نتایج تحقیقات حاصل از جعبه سیاه مشخص نشده است؟ ۱۲ نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی، مسوولیت پیگیری سانحه را دارد و پزشکی قانون مسوول بررسی وضعیت قربانیان و شناسایی آنها بوده است، یادآور شده بودند که پزشکی قانونی از طریق دادگستری قزوین علت فوت را جراحات وارده و متلاشی شدن هواپیما می‌داند و حاضر به جداسازی اجساد و ارائه خون آنها برای تست DNA نشده است.

دفاعیات وزیر: تقصیری در کار نبوده

اما حمید بهبهانی، وزیر راه‌و‌ترابری در پاسخی که ارائه داد، گفت که مجموعه‌ای از مسائل، عامل این سقوط بوده که علت اصلی آن نقص فنی کمپرسور شماره یک هواپیما بوده است.

وزیر راه در حالی که در بیان برخی لغات همچون «دیسک کمپرسور» و «توپولوف» تپق می‌زد، با تاکید بر اینکه قصوری در کار نبوده، گفت: شواهد حاکی از آن است که «خوردگی پنهان در بخشی از دیسک کمپرسور» به مرور زمان به وقوع پیوسته است. سازمان هواپیمایی روسیه نیز پس از این حادثه دستورالعمل جدیدی برای بازرسی موتور این هواپیماها صادر کرده که در حال حاضر برای پیشگیری از حوادث مشابه به شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز صادر شده است.

وی در پاسخ به بخشی از سوال نمایندگان که به تناقض در اطلاع‌رسانی مسوولان هوایی اشاره داشت، گفت که این موارد گاهی قابل کنترل نیست. بهبهانی وعده داد که به مرور هواپیماهای روسی را از رده خارج و هواپیماهای دیگری را جایگزین آن کند و گفت که تا کنون در مورد پنج هواپیما این اتفاق افتاده است.

بهبهانی خاطرنشان کرد: در مورد اطلاعات ضدونقیض برای ارائه اجساد و آزمایش DNA باید گفت به دلیل بالا بودن فشار روانی ناشی از کشته شدن هموطنان، اطلاع‌رسانی‌های سازمان یافته صورت نمی‌گیرد و همین اطلاع‌رسانی غیرسازمانی موجب خواهد شد که اطلاعات ضدونقیض داده شود. اطلاع‌رسانی در مورد اجساد و آزمایش DNA نیز به صورت غیرکارشناسی ارائه شده بود. به گفته وی، علت فوت قربانیان با توجه به شدت جراحات متلاشی شدن پیکر در اثر شدت سانحه بوده است. از این رو پس از بررسی‌ها همچنین ادامه فعالیت شرکت کاسپین بلامانع تشخیص داده شد.

وزیر راه افزود: پس از وقوع حادثه هواپیمای توپولوف شرکت کاسپین در منطقه قزوین، تیم بررسی سانحه تلاش‌های فراوانی برای یافتن دستگاه‌های ثبت اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) نمود که به دلیل پراکندگی و وضعیت بد لاشه قطعات هواپیما موفق نشد. البته پس از دو روز و با انجام خاکبرداری ثبت اطلاعات فنی و پس از پنج روز دستگاه ثبت مکالمات کابین به صورت متلاشی پیدا شد، اما با تلاش کارشناسان ایرانی و روسی بازسازی و بازخوانی آنها تا حدودی ممکن شد که در نتیجه آن، علت سقوط، نقص فنی عنوان شد.

نماینده ارامنه: از توپولوف دفاع نکنید

گئورگ وارطان، نماینده ارامنه شمال پس از استماع سخنان وزیر راه، با قرائت بخشی از «انجیل متا» به خانواده‌های آسیب دیده این حادثه تسلیت گفت و افزود: برای درگذشتگان نمی‌توانیم کاری کنیم، اما باید کاری کنیم که این حوادث تکرار نشود و به حقوق قربانیان رسیدگی شود و با خانواده‌های آنها به گونه‌ای برخورد شود که تسلی خاطر آنها باشد. وی اظهار داشت: با وجود گذشت ۱۰ ماه از این حادثه، خانواده‌های قربانیان هنوز نتوانسته‌اند خسارت مالی، دیه و هزینه‌های بیمه‌ای را به طور کامل دریافت کنند و تازه امروز به ما وعده داده شده است که این مشکل حل خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، در روز حادثه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور شخصا اعلام کرده بود که اجساد جمع‌آوری شده است و پس از آزمایش DNA به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود و همین بحث امید واهی را به خانواده‌ها داده است و هنوز خانواده‌ها در انتظار هستند که اجساد فرزندانشان بازگردد. این در حالی است که پزشکی قانونی اعلام کرد برای آزمایش DNA حدود ۸ هزار آزمایش در شش ماه باید انجام شود. به گفته وارطان، پس از این حادثه موج دفاعیه‌ها از سوی مسوولان کشور در مورد دفاع از این هواپیماهای روسی برخاست.

این در حالی است که از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرواز هواپیمای غیر توپولوف در دنیا ۸۱/۰ سانحه به وقوع می‌پیوندد، اما از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرواز هواپیمای توپولوف ۱۱/۱۲ سانحه اتفاق می‌افتد. نماینده ارامنه شمال با بیان اینکه به دنبال حفظ عزت ایرانیان است، ادامه داد: بحث کرامت انسانی تنها برای ما مسیحیان مطرح نیست و در قرآن مجید نیز به آن اشاره شده است. خانواده‌های قربانیان با گذشت ۱۰ ماه از این حادثه به علت رضایت‌نامه‌ای که از آنها گرفته شده، نمی‌توانند پرونده‌ها را در دادگاه به نتیجه برسانند و سوانح همچنان ادامه دارد و هواپیماهای روسی در حال پروازند.

آخرین دفاع وزیر و قانع نشدن نمایندگان

پس از سخنان این نماینده مجلس، وزیر راه بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت تا توضیحات خود را تکمیل کند. بهبهانی گفت: هواپیمای توپولوف ۱۵۴ بعد از بازبینی کلی، تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰ مجوز پرواز داشته است. ضمن اینکه هیچ‌کدام از هواپیماهای توپولوف در زمان وزارت من مجوز نگرفته‌اند و به چندین سال قبل باز می‌گردد. توپولوف هواپیمای سبکی است و من به عنوان وزیر نمی‌توانم در صحن مجلس همه چیز را اعلام کنم؛ چراکه در اذهان عمومی تشویش ایجاد می‌شود. وی بی‌پولی را علت اصلی استفاده از هواپیماهای روسی دانست و تاکید کرد که به دنبال نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور است. ضمن اینکه مدتی است که در پرواز تهران - ایروان دیگر از توپولوف استفاده نمی‌شود و هواپیمای بوئینگ جایگزین آن شده است.

پس از این اظهارات وزیر، گئورگ وارطان بار دیگر اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع نشده است و خواستار رای‌گیری از نمایندگان شد. مجلس نیز با ۱۰۲ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر، پاسخ وزیر را قانع‌کننده تشخیص نداد و کارت زرد را در کارنامه حمید بهبهانی ثبت کرد.

عکس از فارس