100 هزار تومان بدهید از تهران می‌رویم

دو‌سال مانده به پایان فعالیت نمایندگان مجلس هشتم، تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس یک روز کاری خود را خارج از دفتر نمایندگی و در بیغوله‌ها و حاشیه‌های شهر تهران گذراندند، تا به گفته رییس کمیسیون اجتماعی با تهیه گزارشی نسبی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی پایتخت، برای این معضلات راهی اندیشیده شود. به گزارش ایلنا ۶ تن از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به‌ عنوان نمایندگان مردم از حاشیه شهر تهران و برخی از آسیب‌های اجتماعی بازدید کردند.

پروژه نوسازان منطقه ۱۵ شهرداری(واقع در محله اتابک)، مرکز اورژانس اجتماعی شهید نواب صفوی در منطقه ۱۵، مجتمع ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی(گرم خانه خاوران) واقع در منطقه ۱۵، منازل مسکونی خارج از تهران واقع در شهرک رضویه خاوران

(محله کوچک تپه) و مرکز بهبودی و اقامتی شفق بازدید کردند. اگرچه تنها شش تن از نماینده‌ها در بازدید حضور داشتند، اما یک جماعت ۴۰ نفری آنها را همراهی می‌کرد! با این همه تدبیر اما باز هم بازدید نمایندگان از پروژه نوسازان منطقه اتابک و مرکز اورژانس اجتماعی شهید نواب صفوی بسیار کوتاه بود‌.

زن معتاد: آمپول و کتک در برابر اعتراض

بازدید اعضا از مرکز گرم خانه خاوران اگرچه با عجله همراه بود، اما حواشی مربوط به زنان آسیب دیده در این گرم‌خانه آنها را اندکی به تامل واداشت. نمایندگان مجلس پس از بازدید از گرم‌خانه سراغی از مرکز نگهداری زنان نیز گرفتند و جویای احوال آنها شدند.

یک‌بار زنی که روسری خود را به روی پیشانی سفت کرده بود و متوجه حضور مسوولان شده بود، نجواکنان می‌گفت: هر زمان برای غذا اعتراض می‌کنیم آمپول تزریق می‌کنند یا کتک می‌زنند!

اگرچه مجال بیشتری برای ادامه اعتراضات این زن داده نشد، اما جعفرزاده رییس کمیسیون همراه با سایرین وارد اتاق آنها شده و بدون حضور خبرنگاران با چند زن صحبت کرد. جعفرزاده از یک زن اراکی پرسید: دولت چقدر بدهد برمی‌گردی به شهرخودت ؟‌ زن اراکی در پاسخ گفت: پول بدهد برمی‌گردم، ‌اینجا غذا و چایمان را نمی‌توانم بخورم!

یکی دیگر از زن‌ها که اصرار بر معتاد نبودن داشت، گفت: دوسال است در تهران زندگی می‌کنم، برجی ۷۰ هزار تومان کرایه می‌دهم من معتاد نیستم، ‌از من خون بگیرید الان ۴۵ سال دارم و بد و خوب را تشخیص می‌دهم؛ من را بیخود گرفتند.

مرد معتاد: ۱۰۰ هزار تومان بدهید به شهرم بر می‌گردم

جعفرزاده، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و همراهان او، در زمان خروج از این مرکز با یکی از معتادان که به تازگی دستگیر شده بود ملاقات کردند. مردی میانسال کرمانشاهی که به سختی توان ایستادن داشت و پسربچه ده ساله خود را هم در دستانش می‌فشرد از ازدیاد جمعیت در اطراف خود تعجب کرده بود و از استقبال گرم و ناگهانی این جمعیت آشفته به نظر می‌رسید. جعفرزاده از او پرسید: دولت چقدر بدهد به شهر خود برمی‌گردی؟ و مرد معتاد که تازه دستگیر شده بود گفت ۱۰۰ هزار تومان بدهند بر‌می‌گردم!

اهالی پشت تپه و نمایندگان مردم

بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از منازل مسکونی خارج از محدوده تهران، محله پشت تپه (واقع در شهرک رضویه) در حالی صورت گرفت که اهالی این محله از حضور تعداد زیادی از افراد و وارسی کردن منازلشان تعجب کرده بودند؛ چرا که باورشان نمی‌شد مسوولی آن هم در رده مجلسی‌ها گذرشان به این محله خورده باشد!

دختر و پسرها قد و نیم‌قد محله اغلب سر و وضع نابسامان دارند و جوراب در پایشان پاره یا نخ نما شده است، آنها از همدیگر سوال می‌کنند که احمدی‌نژاد کدام یکی است!

اهالی پشت تپه نه برق دارند، نه آب دارند، نه مدرسه. آنها از تحصیل محرومند و آن دسته از کودکانی هم که به مدرسه می‌روند از خیرسری ماشین فرسوده پدرشان است! اغلب زندگی این اهالی با وجود ۶ - ۷ کودک قد و نیم قد در یک اتاق پنجاه متری آن هم در زیر زمین خلاصه می‌شود.

زن بیرجندی با ۵ پسر بیکار خود درد و دل دارد، اما حاضر نیست به بیرجند باز گردد؛ از کمیته امداد گله دارد که او را تحت حمایت قرار نمی‌دهد او که شوهرش را از دست داده می‌گوید شوهرم زیر خاک است با نداری چه کنم؟

جعفرزاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از او هم می‌پرسد: اگر دولت ۱۰۰ هزار تومان بدهد بر می‌گردی ؟ و زن ناتوان می‌گوید: نه نمی‌توان در بیرجند زندگی کرد، خشک است!

نان شب پیدا نمی‌شود اما دیش ماهواره دارند

یکی از منازلی که مورد بازدید اعضا قرار گرفت تنها ۵۰ متر است که زن صاحبخانه برای زندگی در همین بیغوله ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان بابت کرایه می‌دهد.

به گفته صاحبخانه، کودکش وقت پیش دبستانی‌اش شده، اما مدرسه نمی‌رود. ظاهر خشتی و نابسامان خانه در کنار دیش ماهواره‌ای که نصب کرده‌اند آنچنان خودنمایی می‌کند که برای خبرنگاران هم بحث زیادی راه می‌اندازد!

جعفرزاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باز می‌گوید: دولت یارانه دهد شهرستان بر می‌گردید! که البته این بار این جمله را به گونه‌ای متفاوت‌تر یعنی به زبان آذری مطرح کرد!

پارسال آقای احمدی‌نژاد نان غنی شده و سی‌دی می‌داد

یکی از زنان اهالی پشت تپه با التماس از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا نگاهی هم به منزل فرسوده‌اش بیاندازند و می‌گفت: حتی نمی‌توانیم خواستگار به خانه راه دهیم؛ خودم و کودکان اغلب برای حمام رفتن به منزل خواهرم می‌روند، ‌کمیته امداد هم پولم را با هفت بچه یتیم و با این گفته که پسر بزرگ دارم قطع کرده است.

یکی دیگر از اهالی که داد اعتراضش بلند شده بود اعلام کرد: سال گذشته آقای احمدی‌نژاد در زمان انتخابات برایمان نان غنی شده و سی‌دی آورد و در زمان شهردار بودن هم تنها درصد کمی از مشکل برق منطقه را حل کرد اما از آن زمان به بعد دیگر کسی سراغی از ما نگرفت!

ساکن پشت تپه‌ای: گوشمان را بکشید با ۶ بچه نمی‌رویم

این بار هم جعفرزاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس که تنها عضو سخنگو از میان ۴ تن دیگر از نماینده‌ها بود نیز این سوال را مطرح کرد که اگر دولت پول دهد به شهر یا روستای خود برمی‌گردید! که یکی از اهالی با عصبانیت گفت: بیا گوش ما را بکش! ما با ۶ بچه کجا برویم؛ که جعفرزاده هم به آنها گفت: میل خودتان است نروید!