تبادل سوخت هسته‌ای در‌ ایران

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- در روزی که موضوع تبادل سوخت هسته‌ای محوری‌ترین سوال خبرنگاران از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود، مهمانپرست از تلاش برخی از کشورهای دوست برای تفهیم حقوق هسته‌ای کشورمان به غرب و طرح «‌ایده‌های مختلف» به منظور هدایت این کشور‌ها به راه‌حل مناسب خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که محل تبادل سوخت هسته‌ای در ‌ایران خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه دیروز در کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر این که استانبول محل تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران خواهد بود، گفت: کشورهای دوست از جمله ترکیه فعالیت‌ زیادی را انجام می‌دهند تا حقوق هسته‌ای ما را به طرف مقابل تفهیم کنند تا آنها را از یکدندگی برای لجبازی و سرباز‌زدن از حقوق ما منصرف کنند و به راه‌حل مناسبی بکشانند. ایده‌های مختلفی مطرح شده که همه این ایده‌ها به شرطی که ملاحظات ما را تامین کند، قابل پیگیری است.

مهمانپرست در عین حال تصریح کرد که ایران محل مبادله سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران خواهد بود.

وی درباره میانجی‌گری ترکیه بین ایران و آمریکا نیز اظهار کرد: اگر کشورهایی سعی کنند ملاحظات ما را به سایر طرف‌هایی که این ملاحظات را متوجه نمی‌شوند، منتقل کنند، از نظر ما ایرادی ندارد، اسمش را هر چه می‌خواهند بگذارند، ما فکر می‌کنیم که اقدامات کشورهای مهم و موثر در منطقه و سطح بین‌الملل همچون ترکیه می‌تواند برای روشن کردن آخرین وضعیت فعالیت صلح‌آمیز کشور ما موثر باشد. وی ادامه داد: چیزی که در کنار آن حتما حاصل خواهد شد، روشن شدن افکار عمومی مردم دنیا است که متوجه شوند کشوری که به صورت مستقل و متعهد خواستار برخورداری از حقوق مسلم خود است، با چه اشکالی از مخالفت و ممانعت برای اعاده حقوقش روبه‌رو می‌شود و آنها چه میزان در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند. این در حالی است که همه کشورهایی که مانع اصلی هستند و مشکل ایجاد می‌کنند، خودشان به هیچ یک از تعهدات مربوط به خلع سلاح عمل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مبادله و خرید سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: ما برای مبادله و خرید آماده‌ایم ولی بحث دیگری غیر از مبادله سوخت با هیچ کسی نداریم، زیرا پرونده هسته‌ای ما از نظر ما خاتمه یافته و ما کار خودمان را براساس حقوقمان و در چارچوب آژانس انجام می‌دهیم و هرگونه اقدام خارج از آژانس را غیرقانونی و غیرحقوقی می‌دانیم.

مهمانپرست تصریح کرد: اگر ۱+۵ آمادگی مذاکره را داشته باشد ما نیز آماده‌ایم؛ البته موضوع مذاکره بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی است که موارد متعدد را به صورت جامع مورد بررسی قرار می‌دهد.

مشورت با دوستان در باره تبادل سوخت هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات منوچهر متکی که از پیگیری مبادله سوخت با مطرح کردن ایده‌های سازنده خبر داده است، گفت: به‌‌رغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز نتوانسته است به تعهداتش برای تامین نیازهای اعضا اقدام کند و در مورد سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران برای اهداف انسانی و بیمارانی که به داروهای تولیدی آن نیاز جدی دارند، همچنان با شرط و شروط، پیش‌شرط‌های مختلف و تعلل در انجام آن، اقدامی غیرقابل قبول داشته است، ما همچنان آمادگی مبادله سوخت را داریم، شروطی را اعلام کردیم و برای تامین این شروط، طرف‌های مقابل که آمادگی ورود به بحث مبادله را دارند باید انعطاف مناسب و معقول را داشته باشند. وی ادامه داد: به اعتقاد ما انجام مبادله برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران امکان‌پذیر است و منطق ما برای تضمین کافی نسبت به انجام مبادله، منطقی قوی می‌باشد.

وی همچنین درباره بخش دیگری از اظهارات متکی در خصوص انجام گفت‌وگوهای فشرده‌تر با اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: در چارچوب آمادگی برای مبادله سوخت، مشورت‌ها و رایزنی‌ها توسط برخی از کشورها در حال انجام است، کسانی که از دوستان ما هستند و مایلند تا این اعتمادی را که کشور‌های غربی در ذهن ملت ما از بین برده‌اند با روشی جدید یا رویکردی تازه، فرصتی برای کشورهای غربی ایجاد کنند، شاید بتوانند اعتماد از دست رفته را تا حدی برگردانند. پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود که برخی از آنها منافاتی با شرایط و ملاحظات ما ندارد.

مهمانپرست اضافه کرد: این پیشنهاد‌ها در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد.

اظهارات آمریکایی‌ها بی‌ارزش است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات اخیر برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر حمله به جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همان‌گونه که قبلا نیز اعلام کردیم ما این اظهارات را نسنجیده، ناشیانه و نشات گرفته از نوعی عصبانیت تلقی می‌کنیم. علت آن برای ما روشن است، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی در اهدافشان در منطقه، برای اینکه به منظور تامین منافع خودشان، منافع کشورهای منطقه را به خطر بیندازند، با موفقیت روبه‌رو نشدند.

وی با بیان اینکه شعارهای مطرح شده توسط این کشورها در عمل به شکل دیگری نمود پیدا کرده است، ادامه داد: ملت‌های منطقه نسبت به اهداف و نیات آنها مطلع شدند و آخرین بحثی نیز که مطرح بود بحث مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای بود که آنها به دروغ اعلام می‌کنند که ما مخالف سلاح‌های هسته‌ای هستیم و برای آن اجلاس برگزار می‌کنیم. ملت‌های آزاده دنیا شاهدند که این کشورها دارنده سلاح‌های هسته‌ای هستند و زرادخانه‌های خود را دائما افزایش می‌دهند و از این سلاح‌ها علیه ملت‌ها استفاده و آنها را تهدید می‌کنند.

مهمانپرست اضافه کرد: نگرانی اصلی از به هم ریخته شدن امنیت جهان به آنها بر می‌گردد. برای اینکه موضوع را گم کنند و اهداف خود را پنهان و مسائل غیرواقعی را ایجاد کنند، این گونه اظهارات را که نشانگر ایجاد تنش و درگیری در منطقه است، عنوان می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر منطقه ما آرامش خود را داشته باشد و در صلح‌ و امنیت باشد، دیگر نیازی به وجود نیروهای خارجی نخواهد بود. بنابر‌این به دنبال ایجاد فتنه و ناآرامی هستند تا حضور خودشان را توجیه کنند.

وی تصریح کرد: این اظهارات از نظر مردم ما هیچ ارزشی ندارد، آنها می‌دانند که چنین تفکری قابل عملیاتی شدن نیست و چنانچه کار احمقانه‌ای از آنها سر بزند، واکنش ملت‌های منطقه بسیار شدید خواهد بود. آنها بهتر از همه می‌دانند که این اظهارات قابل عملی شدن نیست. مهمانپرست همچنین در واکنش به اظهارات یکی از مقامات روسیه که از ایران خواسته به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند، خاطر نشان کرد: بارها اعلام کردیم که این قطعنامه‌ها را غیرقانونی، غیرواقعی و غیرمنطقی می‌دانیم. فعالیت هسته‌ای ما کاملا در چارچوب طبیعی، صلح‌آمیز و در همکاری و هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. اظهارات مقامات روسی در بخش‌های دیگر تایید می‌کند که این حق جمهوری اسلامی ایران است که از این دانش بهره‌مند باشد و فعالیت‌های کشور ما را در این زمینه مورد تایید قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینکه سعی شود اراده سیاسی برخی کشورها به آژانس تحمیل شود تا آن را از رویه قانونی و شرح وظایف حقوقی دور کند، رویکرد درستی نمی‌دانیم. اصل تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را به همین دلیل، غیرحقوقی می‌دانیم و زمانی غیرحقوقی بدانیم؛ یعنی هیچ الزامی برای اجرای آن برای خودمان قائل نیستیم، فکر نمی‌کنیم این گونه اقدامات بتواند تاثیری داشته باشد.