طرح دوباره مبادله سوخت هسته‌ای

منوچهر متکی و احمد داوود اوغلو، وزرای خارجه ایران و ترکیه در کنفرانس خبری روز گذشته در تهران - عکس: خبرگزاری فارس، شایگان

تاکید وزارت خارجه بر تبادل سوخت اتمی در ایران وزیر خارجه ترکیه در تهران با مقامات ایرانی مذاکره کرد

طرح دوباره مبادله سوخت هسته‌ای

داوود اوغلو: ترکیه به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای دستیابی به راه‌حلی مناسب درباره مساله هسته‌ای‌ ایران ادامه می‌دهد

دنیای اقتصاد- احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دوشنبه شب به تهران سفر کرد و مذاکراتی را با علی لاریجانی رییس مجلس، منوچهر متکی وزیر خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عمل آورد.

در همین زمینه متکی‌ دیروز خبر داد که با همتای ترکیه‌ای خود درباره‌ایده‌های مربوط به تبادل سوخت هسته‌ای مشورت کرده است. احمد داوود اوغلو‌، وزیر خارجه ترکیه نیز که در یک کنفرانس خبری مشترک با متکی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت، اعلام کرد که ترکیه در کنار مذاکرات [هسته‌ای] ایران قرار گرفته و از آن حمایت می‌کند. در واقع ترکیه تلاش می‌کند که یک راه‌حل مناسب درباره مساله هسته‌ای ایجاد شود و به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

به گفته متکی، اگر بر اصل مبادله سوخت اتفاق‌نظر ایجاد شود، در این صورت در سایر ابعاد بر اساس اعتماد متقابل امکان تبادل‌نظر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ صبح سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: در سال‌های اخیر به‌خصوص در یک‌سال اخیر مشورت‌ها و ایده‌پردازی‌هایی انجام شده است. به‌خصوص در بخش تبادل سوخت که هنوز می‌تواند به عنوان یک ایده مورد پردازش قرار گیرد، در گفت‌وگوهای آنکارا و همچنین در گفت‌وگوی امروز مشورت‌هایی در این‌باره انجام شد. جمهوری اسلامی ایران رویکرد اصولی و منطقی در حمایت از گفت‌وگوها داشته و همین موضع اصولی را نیز اکنون دارد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: برای همکاری‌ها و ایجاد زمینه‌های جدید، گفت‌وگو مناسب‌ترین ظرفیتی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر خارجه‌ با اشاره به کنفرانس‌های اتمی برگزار شده اخیر، ادامه داد: در گفت‌وگوی امروز، مسائل طرح شده در کنفرانس تهران درباره خلع سلاح هسته‌ای را با هم مرور کردیم و همچنین از داوود اوغلو به خاطر نگاه مثبت وی به حرکت ایجاد شده درباره خلع سلاح هسته‌ای و حمایت ترکیه از این حرکت تشکر می‌کنیم. در یک تعامل سازنده با همه کشورهای جامعه بین‌المللی حتی دارندگان سلاح‌های هسته‌ای، امید است که به یک تعامل اجمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای برسیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: روابط ایران و ترکیه در درجه ویژه‌ای قرار دارد. ما تاکنون روابطی دوجانبه در زمینه حمل و نقل، انرژی و همکاری‌های اقتصادی داشته‌ایم.

وزیر خارجه ترکیه، با اشاره به عضویت ترکیه به عنوان عضو غیردائم در شورای امنیت، افزود: هر موضوعی در شورای امنیت به‌خصوص موضوعات مربوط به منطقه و ایران، ترکیه را از نزدیک مرتبط می‌کند. موضع ترکیه همواره درباره مساله هسته‌ای آشکار بوده است. استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق همه کشورها است و همین‌ طور حق ایران نیز هست. اما تسلیحات هسته‌ای در هر کجا خطرناک بوده و ترکیه مخالف آن است. درباره مساله هسته‌ای ایران نه اعمال تحریم و نه انجام عملیات نظامی راه‌حل نیست، بلکه باید دیپلماسی ادامه یابد.

او با بیان این که مساله هسته‌ای ایران باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود، گفت: حل مساله هسته‌ای ایران می‌تواند به حل مسائل موجود در منطقه کمک کند. به‌خصوص در برگزاری کنفرانس تهران باید به ایران تبریک گفت و شعار این کنفرانس مبنی بر «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» باید مورد توجه قرار گیرد. همه کشورها باید در زمینه هسته‌ای در راستای معاهده ان. پی. تی. عمل کنند. ترکیه در کنار مذاکرات ایران قرار گرفته و از آن حمایت می‌کند. در واقع ترکیه تلاش می‌کند که یک راه‌حل مناسب درباره مساله هسته‌ای ایجاد شود و به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

داوود اوغلو اضافه کرد: امید است روابط میان دو کشور ادامه یابد. در واقع روابط میان ایران و ترکیه می‌تواند در حل مسائل مختلف منطقه کمک کند.

درباره سایت‌های خود به آژانس اطلاع دادیم

بر اساس ‌این گزارش، در ادامه این نشست متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای شبکه خبری فاکس‌نیوز درباره این که ایران سایت جدید هسته‌ای داشته است، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است و در این زمینه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور مداوم و به صورت همیشه انجام می‌شود. تمام سایت‌های ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و هر موردی که وجود داشته باشد، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. وی ادامه داد: برخی از صحبت‌هایی که در مواقع خاص طرح خاصی را مطرح می‌کنند، در واقع یک تبلیغات سیاسی و فضاسازی ویژه است. ایران درباره مکان و زمان سایت‌های خود اطلاع‌رسانی کرده است.

متکی در پاسخ به سوال خبرنگار یک روزنامه ترک مبنی بر این که روابط و همکاری‌ها میان دو کشور افزایش یافته است، اما از سوی دیگر شورای امنیت به دنبال تحریم ایران است. در واقع غرب و در راس آن آمریکا بر این مساله فشار می‌آورد. از سوی دیگر ایران بر مبادله سوخت در خاکش اصرار می‌ورزد؛ آیا برای خروج از این مساله ایران می‌تواند از خاک ترکیه برای مبادله استفاده کند و یا باید جایگزین‌های دیگری را انتخاب کند؟ گفت: تاکید بر روابط میان دو کشور نشان از اراده سیاسی ایران و ترکیه است. در واقع سطح همکاری‌ها از ۵/۳ میلیارد دلار در دولت نهم و دهم افزایش یافته است. این وظیفه ما است و ما در این باره تلاش کرده‌ایم. همان‌گونه که داوود اوغلو اعلام کرده است، هدف‌گذاری ما رساندن این رقم به ۲۰ میلیارد دلار است. همان‌گونه که به دو برابر توانستیم سطح مبادلات را برسانیم اکنون نیز این هدف دست یافتنی است.

متکی ادامه داد: درباره رویکرد تحریم نیز باید گفت جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوها استقبال می‌کند. اگر آنها مصر باشند که تجربه شکست‌خورده را دنبال کنند، نمی‌توان کاری در این باره انجام داد. اما ما توصیه می‌کنیم که به دنبال سیاست‌های شکست‌خورده نروند. اگر یک کشور اروپایی نمی‌خواهد با ایران روابط اقتصادی داشته باشد، مشکل ما نیست. ما روابط متوازن با کل جهان بر اساس تبادل و خواست متقابل را دنبال می‌کنیم. روابط خارجی ایران نسبت به گذشته متوازن‌تر شده است. درباره تبادل سوخت نیز با دوستان ترکیه مشورت‌های مختلفی صورت گرفته است و در این باره سفرهایی انجام شده است. اگر در طرف‌های دیگر اراده جدی سیاسی برای فرمول مبادله سوخت وجود داشته باشد، این معادله فرصتی برای اعتمادسازی چندجانبه برای اطراف از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌تواند باشد.

وی اضافه کرد: اگر بر اصل مبادله سوخت اتفاق‌نظر ایجاد شود، در این صورت در سایر ابعاد بر اساس اعتماد متقابل امکان تبادل‌نظر وجود دارد.

آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان آماده گفت‌و‌گو با ایران درباره مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در واکنش به سخنان منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران درباره مبادله سوخت هسته‌ای اعلام کرد که پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به قوت خود باقی است. فیلیپ کراولی در عین حال گفت که آمریکا امید چندانی به پذیرش کامل پیشنهاد آژانس توسط ایران ندارد. وی همچنین از تهران خواست در صورتی که علاقه‌مند به دنبال کردن پیشنهاد آژانس است، موضع خود را به‌طور رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند. در همین رابطه‌، خبرآنلاین به نقل از رویترز گزارش داده است که روز دوشنبه ایالات متحده اعلام کرد تنها در صورتی هنوز تمایل دارد در مورد توافق معاوضه سوخت هسته‌ای با ایران مذاکره کند که تهران گام‌های روشنی در مورد نگرانی‌های بین‌المللی بردارد.

کراولی گفت: ایالات متحده به هیچ توافقی علاقه‌مند نیست که بدون درخواست تغییرات مهم، صرفا به ایران زمان بیشتری اعطا کند.

عکس: ایسنا