لرستانی و عبدی، بهترین‌های «اخراجی‌ها»
هنوز بحث شکایت سرمایه‌گذار فیلم اخراجی‌ها از عوامل فیلم داغ بود که نوبت به مراسم تقدیر از عوامل تولید فیلم‌های سینمایی «اخراجی‌ها» رسید. این مراسم پنج‌شنبه شب با حضور وزیر ارشاد در تالار بزرگ کشور برگزار شد.

«اخراجی‌ها» که در زمان تولید هر دو قسمت اول و دوم مورد حمایت محمدحسین صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت، به نظر می‌رسد همچنان مورد حمایت وزیر است و محمد حسینی، به همراه پرویز کرمی، مشاور اجرایی وزیر ارشاد میهمانان ویژه این مراسم بودند.
مسعود ده‌نمکی، کارگردان این فیلم، طی سخنانی با اشاره به برگزاری این جشن گفت:‌ درباره فیلم‌ها و آثار سینمایی بسیار صحبت شده است، اما آنچه که درباره این فیلم با دیگر آثار سینمایی مطرح است، این است که فروش اخراجی‌ها در شهرستان بیشتر از تهران بود و در حالی که در تهران فقط سه میلیون نفر فیلم را دیدند در شهرستان‌ها بالغ‌بر پنج میلیون نفر به تماشای این فیلم رفتند. وی ادامه داد: با چاپ آگهی و فرم نظرسنجی خود را در معرض قضاوت مردم قرار دادیم و از آنها خواستیم تا بهترین بازیگر زن و مرد فیلم را انتخاب کنند. نزدیک به هزار نفر متقاضی شرکت در این جشن بودند که همراه با خانواده‌های خود تعدادشان به سه هزار نفر می‌رسید، اما ما با قرعه‌کشی فقط از تعداد محدودی توانستیم پذیرایی کنیم. هدف از برگزاری این جشن این است که نشان بدهیم یک فیلم را یک نفر نمی‌سازد، امروز در اینجا همه با نگاه متفاوت جمع شده‌ایم تا بگوییم ایران را دوست داریم.
کارگردان اخراجی‌ها با تشریح اهداف ساخت این فیلم گفت: پیام و هدف اخراجی‌های ۱ نشان دادن رشادت‌های شهدا بود و اخراجی‌های ۲ درباره تلاش‌ها و مشقات اسرا و آزادگان است و در اخراجی‌های ۳ به بحث ایران و تبعات بعد از جنگ خواهیم پرداخت.
امید به ساخت فیلم‌های مشابه
وزیر ارشاد نیز طی سخنانی با اشاره به رشادت‌های رزمندگان اسلام در زمان دفاع مقدس گفت: امروز اگر سعدی و حافظ بودند، درباره این رشادت‌ها، بوستان‌ها و گلستان‌های دیگری می‌سرودند.
وی با تاکیدبر لزوم توجه بیشتر به عرصه سینمای دفاع مقدس گفت:‌ نباید این حماسه‌ها فراموش شود و نسل جوان باید این صحنه‌ها را ببیند و امیدوارم ساخت فیلم‌هایی مانند اخراجی‌ها استمرار یابد. زیرا همچنان امکان پرداختن به دفاع مقدس وجود دارد. وی با اشاره به ساخت اخراجی‌های 1 و 2 افزود: این فیلم موضوع جالبی دارد و هنرمندان به خوبی در آن نقش ایفا کردند و توانستند با هنرنمایی خود میلیون‌ها ایرانی را شیفته کنند. وزیر ارشاد با تاکید مجدد بر تصویرسازی رشاد‌ت‌های زمان جنگ گفت: وظیفه وزارت ارشاد این است که از کارهای تاثیرگذار و ماندگار حمایت کند.
همه سینما منتفع شد
حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده فیلم اخراجی‌ها نیز با اشاره به ساخت این فیلم گفت:‌ همه سینما از فروش اخراجی‌ها منتفع شده است. به نظر من بعد از کار معدن، فیلم‌سازی یکی از سخت‌ترین کارها است و فیلم‌سازی در عرصه دفاع مقدس بسیار سخت‌تر از بقیه کارها است.
محمدرضا شریفی‌نیا سرمایه‌گذار و مسوول انتخاب بازیگران و یکی از بازیگران فیلم نیز با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: من اصلا دوست نداشتم در این فیلم سرمایه‌گذاری کنم، اما در میانه راه مشکلاتی پیش آمد که مجبور شدم خود نیز به عنوان سرمایه‌گذار وارد عرصه شوم. اضطراب و استرسی که در طول مدت ساخت و نمایش فیلم به یک تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار وارد می‌شود، به درآمد و فروش آن نمی‌ارزد. هیچ‌کدام از عوامل کار و هنرمندان زمانی که فیلم شکست بخورد، پول خود را پس نمی‌دهند. وی افزود: در فیلم سنتوری من سرمایه‌گذار بودم. من و تهیه‌کننده فیلم را ساختیم، اما متاسفانه با یک کپی غیرمجاز تمامی زحمات ما بر باد رفت و در مدت ساخت و موقع اکران فیلم اخراجی‌ها نیز هر لحظه منتظر بودیم که نسخه قاچاق این فیلم به بیرون درز پیدا کند. شریفی‌نیا با اشاره به همکاری هنرمندان بسیاری در ساخت این فیلم گفت:‌ در طول ساخت این فیلم حدود ۶۰۰ هنرمند طی ۵۹ روز فیلم‌برداری زحمات بسیاری کشیدند و دستمزدهایی بسیار کمتر از فیلم‌های دیگر گرفتند.
گفتنی است در این مراسم علاوه‌بر تقدیر و تشکر از عوامل اخراجی‌ها از بازیگرانی که از دید مردم برتر شده بودند نیز تقدیر ویژه شد. بر اساس نظرسنجی‌ مردمی شهره لرستانی، مهراوه شریفی‌نیا و نگار فروزنده به عنوان بهترین بازیگر زن، اکبر عبدی، سید حسام‌ نواب صفوی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، ‌سید جواد رضویان و ارژنگ امیرفضلی به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شدند که هر کدام علاوه‌بر دریافت جوایز فرهنگی و تندیس طلا به سفر مالزی نیز اعزام می‌شوند.
در ادامه مراسم فیلم‌نامه اخراجی‌های ۳ رونمایی شد و ده‌نمکی اعلام کرد که ساخت آن را بعد از دریافت پروانه ساخت به زودی آغاز می‌کند.
حاشیه‌های جذاب
پیش‌بینی مسوولان برگزارکننده درباره میزان استقبال مردم از جشن تا حدودی اشتباه بود و خبرنگاران که یک ساعت زودتر در مراسم حضور یافته بودند، برای شروع ۹۰ دقیقه انتظار کشیدند. برگزارکنندگان جشن مردم را به طبقات بالا و پایین تالار راهنمایی می‌کردند و وقتی مراسم با سالن نیمه‌خالی آغاز شد، مسوولان تصمیم گرفتند مردم طبقه بالا را به پایین دعوت کنند.
جنگ لفظی همراه با طنز و کنایه میان رشیدپور و ده‌نمکی از ابتدا تا انتهای مراسم ادامه داشت و حتی احساس می‌شد مراسم تقدیر از عوامل «اخراجی‌ها» به میدان جنگ این دو تبدیل شده است. ده‌نمکی که برخلاف میل رشیدپور به مجری مراسم تبدیل شده بود گوی سبقت را در سخن گفتن و اجرا از او ربود و در لحظاتی اجازه سخن گفتن را به رشیدپور نمی‌داد. این دو پیش از این هم در یک برنامه مشابه حسابی با یکدیگر سرشاخ شده بودند.
شوخی لفظی رشیدپور و ده‌نمکی به جایی رسید که حاضران برای جواب‌های دندان‌شکن این دو به یکدیگر ـ از مجری دم دستی گرفته تا دستمزد اجرای ۳ ساعته رشیدپور ـ کف می‌زدند و آنها را مورد تشویق قرار می‌دادند.ـ در این مراسم گویا بخت با روزبه نعمت‌اللهی خواننده پاپ یار نبود وی دو بار برای اجرای ترانه روی صحنه آمد و در هر دو مرحله به خاطر نقص فنی مجبور به عذرخواهی و ترک صحنه شد. در مرحله اول وی قسمت‌هایی از ترانه خود را زنده اجرا کرد و انتظار وی برای همراهی اتاق فرمان و پخش آهنگ او بی‌نتیجه ماند.
از دیگر نکاتی که در برگزاری مراسم به سوژه‌ای برای خبرنگاران تبدیل شده بود پذیرایی از حاضران با خوراکی‌های با تاریخ تولید شهریورماه بود که فاصله زیادی با تاریخ انقضا نداشت. در نهایت به دلیل ناسازگاری رشیدپور و ده‌نمکی و طولانی شدن مراسم تمامی حضار مجبور به صرف این اقلام شدند. ده‌نمکی که در پایان مراسم به مجری یکه‌تاز جشن تبدیل شده و به نوعی رشیدپور را از گردونه اجرا حذف کرده بود و توجهی به سخنان و تذکرات او نمی‌کرد، با دعوت از تمامی عوامل «اخراجی‌ها» روی صحنه برای تقدیر و گرفتن عکس یادگاری موجب سردرگمی اهداکنندگان جوایز شد.