در چشمان هر ایرانی نقاشی‌هایی است...

دنیای اقتصاد - «عشق» فصل مشترک اندیشه‌های مولانا و شکسپیر است با این تفاوت که مولانا از منظر یک «عاشق دیوانه» و شکسپیر از نگاه یک «عاقل عاشق» بدان می‌نگریستند. این نظریه، سنگ بنای نمایشگاهی از آثار نقاشی «سعید معیری‌زاده» است که چهارشنبه ۵ دی ۸۶ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران به معرض تماشا گذاشته شده است.

این نقاش و محقق بر اساس برخی از اشعار مولوی تحت عنوان «قمار عشق» و برپایه نمایشنامه «تلاش بیهوده عشق» اثر شکسپیر تلاش کرده تا آرای مشترک این دو اسطوره ادبی تمدن‌های شرق و غرب را در قالب نقاشی نوین ایرانی به تصویر بکشد. «معیری زاده» در این راستا ۲۲نقاشی چرم روی بوم الهام گرفته از آثار مولانا، ۲۲کلاژ نقاشی برگرفته از اندیشه‌های ویلیام شکسپیر و ۱۵ نقاشی معرف سبک نئوفولکلور، نقاشی ایران را روی دیوار نگارخانه فرهنگسرای نیاوران قرار داده است. این نقاش در خصوص ۴۴ تابلو نشات گرفته از آرای مولوی و شکسپیر معتقد است: نگاه سمبولیک مستتر در مثنوی و غزلیات مولوی و نیز نمایشنامه‌ها و ؟؟؟‌های شکسپیر پدیده‌هایی هستند که امروز برای نسل حاضر غنیمت است و بیانگر عقیده مشابه از متفکران شرقی و غربی است. نقاشی‌های این نمایشگاه تفسیری نئوفولکلوریک واقع‌گرایانه، قابل درک و امروزین است که حتی در خلق آنها از بریده‌های روزنامه‌ها هم بهره گرفته شده است.

نئوفولکلور، زمان نوین نقاشی ایران

«سعید معیری‌زاده» معتقد است در این نمایشگاه ۱۵ نقاشی در قالب سبک نئوفلکلور به جامعه نقاشی ایران معرفی کرده است که می‌تواند دنیاهای تازه‌ای به روی نقاشی ایران باز کند.

وی عقیده دارد نقاشی ایرانی طی تاریخ خود به چنان قلمی رسیده که در دوران معاصر از نظر شکل، رنگ، فرم و حتی محتوی، قابلیت‌های بیانی گسترده‌ای را دارا گشته است. آنچه مساله‌ای قابل انتقاد و بحرانی امروز است این است که هنرمندان فولکلور در ابراز عقاید و احساسات خود غفلتی داشته‌اند و این می‌تواند با نگاهی نئوفولکلور که تعهد شدیدی به شکل، قالب و کلیشه‌ها نداشته باشد، انجام شود. داشتن نگاهی نو به هنرهای کهن ما را به دگردیسی مثبت‌تری رهنمون خواهد کرد که بدون شک به نفع همه بشریت خواهد بود.

وی در عین حال تاکید دارد نقاشی‌های سنتی ایران بینندگان خود را به سفری در دنیای شادی و نشاط با نسیم فرح‌بخش و رنگ‌هایی درخشان می‌برند.

در چشمان هر ایرانی نقاشی‌های ترسیم شده از افسانه‌های کهن آن چنان آشنا و محبوب می‌نمایند که در آغوش گرفتن دوستی نزدیک یا همدمی آشنا.

هنر به طور کلی و نقاشی بالاخص با تغییرات فرم‌هایی که طی قرون داشته است به ارزش‌های بالایی دست یافته و حالا در آغاز هزاره سوم به نظر می‌رسد غلبه یک نوع معین از سبک نقاشی بر سایر سبک‌ها، دیگر رنگ باخته است. می‌توان گفت که سبک‌ها با ادغام به صورت زبانی‌هایی، جدید درآمده‌اند. به کارگیری سبک مدرن و کلاسیک در یک اثر نقاشی و ترکیب واقعیت با تخیل در حال حاضر راهی برای انعکاس واقعیت‌هایی شده‌اند که چندان هم اغراق‌آمیز نمی‌باشند.

تمجید قمشه‌ای از شکسپیر

در روز گشایش این نمایشگاه همایشی به منظور تبیین فصل مشترک اندیشه‌های مولوی و شکسپیر و نیز معرفی چارچوب‌های نئوفولکلوریک برپا شد.

استاد محمود فرشچیان که این روزها در آمریکا است پیامی برای این همایش فرستاد که استاد جمشید مشایخی آن را خواند. مشایخی با خوانش ابیاتی از مولانا به این جمله که «برایم بسیار با ارزش است که نظرات استاد فرشچیان را بیان کنم. وی سپس متن پیام استاد فرشچیان را به شرح ذیل خواند:

مولوی اندیشمند و متفکر و شاعر پارسی‌گوی که جهان را حیران عظمت تراوشات اندیشه و افکارش کرده و شکسپیر نابغه بزرگی که هر چه روزگار بگذرد جهان به عظمت و قدر و مرتبت او آگاه‌تر می‌شود و دیگر بزرگانی از این قبیل، همه برگزیدگان و نظرکرده‌های الهی هستند، که نور عشق معرفت خدایی، دل و جانشان را صفا و روشنی بخشیده است تا بتوانند جوامع بشری را از تیرگی‌های غفلت و خوداندیشی و ظلم و بیداد به انوار صلح و صفا و مهر و دوستی و عشق به انسان‌ها رهنمون شوند. ای کاش آنان که داعیه دنیامداری دارند و از آه و اشک مردمان محروم و مظلوم جهان بی‌خبرند؛ گه‌گاه دریابند و بیندیشند که با توجه به اندیشه و فکر آن بزرگان می‌توانند جهان را به صلح و نور و آرامش و صفای بهتری هدایت کنند.

سپس دکتر الهی قمشه‌ای با اشاره به نکته‌ای مشترک از مولانا و شکسپیر در باب اسم و مسما و با تاکید بر مسما در لطیفه بسم‌ا... سخنانش را آغاز کرد و گفت که از منظر هر دو ادبی، شرط عاشقی گذر از «اسم‌ها» است. سپس پیرامون عظمت مقام‌ این دو اسطوره بزرگ شرق و غرب با مروری بر کیفیت آثار این دو و بیان مشابهت‌های جوهری‌شان سخن گفت: دکتر الهی قمشه‌ای با بیان قطعاتی از آثار هر دو شاعر دیدگاه‌های مشترک آنان را درباره عظمت عشق نشان داد و بر این نکته نیز تاکید موکد کرد که آنها فصول مشترک فراوانی نظیر نکوهش بدی‌ها و ترویج خوبی‌ها ارائه داده‌اند. شایان ذکر است، نمایشگاه بازخوانی آثار شکسپیر و مولوی به روایت نئوفولکلور تا ۱۳دی ۸۶ دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ (روزهای تعطیل ۱۴ تا ۱۹) از آن دیدن کنند.