رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران گفت: باتوجه به اینکه میزان تراکم هر منطقه از شهر تهران را طرح جامع و تفصیلی مشخص کرده است بنابراین شهرداری تهران حق فروش تراکم مازاد بر تراکم مجاز حتی به میزان یک مترمربع را ندارد. حمزه شکیب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص عوارض ساخت‌وساز براساس لایحه «واگذاری امتیاز تراکم مجاز، تعرفه تغییر کاربری در شهرداری تهران» گفت: براساس این لایحه، عوارض تراکم مجاز برای ساخت‌وساز مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران افزایش نخواهد یافت، اما میزان عوارض برای ساخت‌وساز واحدهای تجاری‌ و اداری با توجه به موقعیت‌ آنها در منطقه متفاوت خواهد بود.

وی میزان تراکم مجاز را پایه ۱۲۰‌درصد عنوان کرد و گفت: مقرر شده برای تراکم مجاز واحدهای مسکونی با پایه ۱۲۰‌درصد، عوارضی از مالکان دریافت نشود و فقط ۱۰‌درصد عوارض پذیره از آنان دریافت ‌شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تراکم مجاز را تراکم اعطایی در قالب طرح جامع و تفصیلی عنوان کرد و افزود: میزان تراکم مجاز براساس موقعیت منطقه متغیر تعریف شده است. با این وجود حتی برای تراکم مجاز تا سقف ۱۸۰، ۳۶۰ و در موارد استثنایی بیشتر از واحدهای مسکونی عوارض دریافت نمی‌شود اما در رابطه با واحدهای تجاری و اداری مطابق با موقعیت آن در منطقه عوارض دریافت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری از طریق تشکیل کمیسیون‌ ویژه‌ای اقدام به دریافت عوارض بیشتر از مردم می‌کرد به همین دلیل شورای شهر تهران از ادامه فعالیت آن جلوگیری کرد و شهرداری تهران را ملزم به دریافت عوارض مطابق مفاد مصوبه کرد. شکیب تاکید کرد: باتوجه به اینکه طرح جامع و تفصیلی برای شهر تهران تهیه شده است تراکم‌هایی که از طرف شهرداری واگذار می‌شود باید همه در قالب تراکم‌های مجاز باشد و شهرداری حق ندارد تراکمی مازاد بر تراکم مجاز را صادر کند حتی اگر برای یک مترمربع مبالغ میلیاردی پرداخت شود. وی گفت: یک موقع هست که سند و معیاری برای فروش تراکم وجود ندارد اما وقتی که شورای‌عالی شهرسازی میزان تراکم را تعیین و تصویب می‌کند و شهرداری مجاز است بر اساس سقف تعیین شده تراکم (مثلا به میزان ۴ یا ۵‌طبقه به تناسب شرایط منطقه) اعطا کند بنابراین اعطای تراکم تا سقف تعیین شده قانونی است.