دور دوم فروش بلیت بازی‌های المپیک 2008 پکن در چین

مترجم: رفیعه هراتی

آیا آن صندلی‌های خالی را در بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۴ آتن به خاطر دارید؟ مقامات کمیته بین‌المللی المپیک حتما به خاطر دارند و این امر یکی از دلایلی است که آنها چشم‌انتظار بازی‌های سال آینده پکن هستند. در کشوری که بیشترین جمعیت زمین را دارد و دولتی که مصمم است از رویدادهای ورزشی استفاده کند تا ثابت کند چین یک ابرقدرت اقتصادی است، مقامات کمیته بین‌المللی المپیک روی فروش تمام بلیت‌های رویدادهای اصلی المپیک در پکن و دیگر مکان‌های برگزاری مسابقات در سراسر چین حساب می‌کنند.

دسته نخست بلیت‌های المپیک به صورت بخت‌آزمایی عرضه شد که در آن خریداران بلیت باید بین ماه آوریل و ژوئن ثبت‌نام می‌کردند و برندگان خوش‌شانس تا اواخر ماه اوت مشخص می‌شدند.

دور دوم فروش بلیت به این صورت بود که هر کس زودتر اقدام به خرید کند، اولویت خواهد داشت.

فروش ساعت ۹صبح در شعبه‌های بانک چین و از طریق اینترنت و خدمات تلفنی فروش بلیت آغاز شد. دور دوم فروش بلیت برای کسانی که نتوانسته بودند آنقدر که می‌خواهند بلیت تهیه کنند یا تصمیم نگرفته بودند در دور اول بلیت بخرند، فرصتی دوباره بود.

خرید بلیت المپیک در کشوری با ۳/۱میلیارد جمعیت، کمی سخت‌تر از خرید بلیت‌های فصلی است. نظام‌ رزرو بلیت، کمی پس از آغاز فروش، زیر تقاضای بی‌سابقه خرد شد.

اندرولیه یک وبلاگ‌نویس در پکن صحنه اشتباه پکن را در بازی‌های ۲۰۰۸ ارائه داده است:

وقتی در جلسه بودم از طرف خواهرم که او نیز در پکن زندگی می‌کند، پیام کوتاهی دریافت کردم. از آنجا که می‌دانستم وقت ندارم، از خواهرم خواسته بودم، بلیت فینال یا نیمه‌نهایی بسکتبال مردان را بخرد. (مطمئنم تیم آمریکا حداقل به نیمه نهایی این بازی‌ها می‌رسد.) او در پیام کوتاه خود نوشته بود: «نمی‌شود از طریق وب‌سایت بلیت خرید و امروز گذرنامه همراهم نیست تا به بانک بروم.»، او بدون گذرنامه به عنوان کارت شناسایی نمی‌توانست شخصا از بانک چین بلیت بخرد.

بنابراین بعد از آنکه جلسه‌ام تمام شد، با عجله به شعبه محلی بانک چین رفتم تا ببینم آیا در خرید بلیت از خواهرم خوش‌شانس‌تر هستم یا نه.

از زمانی که سال‌ها پیش پلیس مرا به دلیل نداشتن گذرنامه جریمه کرد، همیشه وقتی از خانه خارج می‌شدم گذرنامه همراه خود برمی‌دارم، اما مدیر بانک گفت: سیستم بانک چین نیز دچار مشکل شده است. در سال ۲۰۰۳ دولت برای اینکه بانک چین را از ورشکستگی نجات دهد، مبلغ ۵/۲۲میلیارد دلار به این بانک اختصاص داد. بنابراین می‌توان تصور کرد، مسوولان بانک می‌توانستند مقداری از آن پول را صرف خرید خدمات رسانه‌های بیشتری کنند.

بنابر اعلام وب‌سایت رسمی بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، طی دو ساعت اول ۹۰۰۰بلیت فروخته شد، اما این سایت رسمی تنها در ساعت نخست ۸میلیون ورودی داشت. در همان مدت ۲میلیون تلفن به خط مستقیم فروش بلیت شد. بنابراین من ۱۱۲۵/۰درصد شانس داشتم تا از طریق اینترنت بلیت بخرم و ۴۵/۰درصد شانس داشتم تا از طریق خط مستقیم بلیت تهیه کنم.

با گذشت ۱۲ساعت از به فروش گذاشتن بلیت‌ها، دسترسی به وب‌سایت بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن دشوار بود. فکر می‌کنم باید یک کارگر مهاجر استخدام می‌کردم تا در کافی‌نت بنشیند و آنقدر به کلیک کردن ادامه دهد تا وارد سایت شود.

اما هنوز دور سوم فروش بلیت هست که در ماه آوریل شروع خواهد شد.