توکلی: کاندیداهای قانون‌گریز 88 نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند

احمد توکلی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: کاندیداهای قانون‌گریز انتخابات ۸۸ اکنون از حیز انتفاع افتاده‌اند و هیچ گاه نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، توکلی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، پیشنهادی در مورد حذف بخشی از ماده ۶۴ این طرح را درخصوص چگونگی پخش برنامه‌های تبلیغات نامزدهای انتخابات مطرح کرد. وی اظهار کرد: طبق ماده ۶۴ این طرح، ‌کمیسیون بررسی تبلیغات وظیفه دارد مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت کاندیداها را حذف کند. این موضوع به آن معناست که برای فردی که قرار است به عنوان دومین شخص کشور سکان‌دار قوه مجریه باشد و رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر تلقی می‌شود، تعیین تکلیف صورت گیرد. وی افزود: علی‌القاعده کسی که قرار است رییس‌جمهور این کشور شود و به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است، خود می‌داند که چه چیزهایی مصداق هتک حرمت و توهین است و به همین دلیل به سمت کاری مغایر با این موارد پیش نمی‌رود. نماینده مردم تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد که این ماده به دلیل تجربه تلخ سال ۸۸ مطرح شده است که در آن یک کاندیدای انتخابات سه رقیب خود را به استهزا کشید و کشور را دچار مشکلاتی کرد؛ البته همان رقیبانی که رییس‌جمهور وقت را به قانون‌گریزی متهم می‌کردند و خود را قانون‌گرا می‌دانستند به قانون‌شکنی دست زدند و آثار سیاسی برای کشور به جا گذاشتند. توکلی اضافه کرد: متاسفم که بگویم اکنون دیگر این کاندیداهای قانون‌شکن از حیز انتفاع ساقط شده و هیچ گاه نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

سخنان احمد توکلی در حالی بیان شده که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دو روز قبل در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نوشته بود: فرضا نامزدهای انتخابات سال ۸۸ هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده‌اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.