درس آموزش دفاعی معادل ۲ ماه خدمت وظیفه

بخشی از آموزش‌های درس آمادگی دفاعی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در محیط‌های نظامی دارد، توسط سپاه و با مسوولیت سپاه در اردوگاه‌ها و مراکز آموزش نظامی مناسب (مکان‌های هدف راهیان نور) برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس با توافق وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هیات وزیران «آیین‌نامه چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)» تصویب شد.

در ماده ۷ این آیین‌نامه آمده است: آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسوولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. این آیین‌نامه که در ۱۱ ماده و ۹ تبصره در تاریخ هفتم آبان ۹۱ به تصویب رسیده و توسط معاون اول ریاست‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ابلاغ شده است، آموزش دفاعی را معادل ۲ ماه خدمت نظام وظیفه تلقی کرده و مسوولیت اجرای برنامه‌هایی که در محیط مدرسه انجام می‌پذیرد بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخش عملی آن را که خارج از مدرسه، اردوگاه‌ها، محیط‌های نظامی (مناطق عملیاتی دفاع مقدس) برگزار می‌شود بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاده است.

در تبصره ذیل ماده ۷ آیین‌نامه مذکور آمده است: «مسوولیت امور اجرایی آموزش‌های عملی و تامین امنیت و سلامت دانش‌آموزان، مربیان و سرپرستان آنها در مسیر رفت و برگشت، اردوگاه‌ها و مراکز آموزشی در مدتی که در اختیار سپاه قرار می‌گیرند، بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»