کشتی کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران به مردم غزه بعد از عبور از تنگه کانال سوئز و عبور از منطقه مصر به نزدیکترین بندر غزه رسیده که البته از سوی ناوچه‌های اسرائیلی از حرکت آن جلوگیری شده، ولی همچنان تلاش می‌کند که به بندر غزه برسد و کمک خود را به مردم غزه برساند. به گزارش ایسنا منوچهر متکی، وزیر خارجه دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این که از آغاز وقوع بحران در غزه ستاد مربوط به مسائل غزه به ریاست قائم مقام وزارت خارجه تشکیل شده و این ستاد تقریبا تمام روز جلساتی برگزار می‌کند و برنامه‌ها و پیشنهاداتی را مطرح می‌کند گفت: البته برخی از این پیشنهادها باید در دبیرخانه شورای امنیت ملی و بعضا در دولت مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

وی با بیان این که هفته گذشته یک جلسه دولت به بررسی مسائل غزه اختصاص یافت و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور به کشورهای مختلف سفر کرده و پیام رییس‌جمهور در این ارتباط را به سران آن کشورها تسلیم کرده‌اند، گفت: البته خبررسانی در این زمینه آن طور که لازم بود و انتظار می‌رفت صورت نگرفت، ولی این اقدامات در حال صورت گرفتن است. وی هم چنین با بیان این که جمهوری اسلامی در ارتباط با مسائل غزه فعالیت دیپلماتیک خوبی داشته به فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی و سفر هفته گذشته لاریجانی به چند کشور آسیایی اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز در استانبول مجالس آسیایی جلسه دارند و با مجالس جهانی، هماهنگی‌ها و ارتباطاتی نیز دارند.

وی با بیان این که باید این تجاوز هر چه زودتر متوقف شود و گذرگاه‌ها برای مردم غزه باز شود تا مردم غزه از این فشارها نجات پیدا کنند گفت: امیدواریم این تلاش‌های دیپلماتیک هر چه زودتر نتیجه بدهد.

وی هم چنین در مورد ارزیابی خود از طرح ترکیه نیز گفت: مجموعه طرح‌هایی که در این زمینه ارائه شده شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و جمهوری اسلامی نیز طرحی را ارائه داده و همانطور که گفته‌ام این طرح‌ها با یکدیگر دارای شباهت هستند.

وی هم چنین با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در قطر که در روز جمعه با حضور تعدادی از سران کشورهای عربی برگزار می‌شود، گفت: البته ممکن است خواسته شود که در این اجلاس علاوه بر کشورهای عربی تعداد دیگر از کشورهای اسلامی غیر عرب نیز حضور پیدا کنند و اگر چنین اتفاقی از سوی برگزار کنندگان آن صورت بگیرد کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، ایران و دیگر کشورهای اسلامی غیر عربی نیز می‌توانند در این اجلاس مشارکت کنند.

وی هم چنین با اشاره به تماس‌های جمهوری اسلامی ایران با سازمان کنفرانس اسلامی گفت: به زودی رییس‌جمهور سنگال به عنوان رییس سازمان کنفرانس اسلامی به تهران می‌آید و ما در ارتباط با مسائل غزه و مسائل مرتبط گفت‌وگو می‌کنیم و اگر هماهنگی‌هایی نیاز باشد در مورد برگزاری اجلاس‌ها در مورد غزه انجام خواهیم داد.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی که چرا دو کشور عربی مصر و عربستان با برگزاری اجلاس کشورهای عربی مخالفت کرده‌اند؟ گفت: این را از خودشان بپرسید.