تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران

هیلاری کلینتون: رویکرد «بوش» کارآیی نداشت. کلینتون، وزیر خارجه پیشنهادی باراک اوباما در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا خبر داد

رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران

دنیای‌اقتصاد- هیلاری کلینتون وزیر پیشنهادی باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت خارجه این کشور، در تازه‌ترین اظهارات خود بر رویکرد «تعامل» با ایران و رویکردی متفاوت از آنچه تاکنون جورج بوش در قبال تهران داشته، تاکید کرده است و در عین حال یادآور شده که «هیچ گزینه‌ای به هیچ وجه مردود نیست».

اوباما و وزیرانش تا پنج روز دیگر، سکان هدایت بزرگترین دولت جهان را به عهده خواهند گرفت. این در حالی است که کشور آمریکا در‌حال‌حاضر با مشکلات قابل توجهی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی مواجه است. بحران خاورمیانه، عراق، افغانستان و نزاع میان هند و پاکستان و همچنین قدرت‌یابی چین در عرصه سیاست خارجی، نه تنها مساله توسعه قدرت جهانی آمریکا که حفظ آن را در دهه‌های دوم و سوم قرن حاضر به مخاطره انداخته است. این همه در حالی است که اوباما در اظهارات هفته گذشته خود همگام با سخنان پیشین جورج بوش، ایران و در مرحله بعد کره شمالی را بزرگترین چالش‌های سیاست خارجی دولت خود خوانده است. با این وجود، ناظران جهانی و داخلی آمریکا بر این باورند که بحران اقتصادی آمریکا که اقتصاد جهان را نیز تحت تاثیر قرارداده است، در یک سال نخست فعالیت دولت تازه آمریکا، بیشترین انرژی تیم تازه کاخ سفید را به خود اختصاص خواهد داد.

هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا که صلاحیت او را بررسی می‌کند، گفته است که سیاست بوش در مورد ایران بی‌اثر بوده است و به همین دلیل لازم است رویکردی تازه در پیش گرفته شود. به گفته کلینتون اوباما از هر وسیله‌ای که در دسترس داشته باشد، برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای استفاده خواهد کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ منتخب باراک اوباما گفت که از هر وسیله‌ای که در دسترس داشته باشد برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای استفاده خواهد کرد و افزود که دولت اوباما در برابر جمهوری اسلامی از «رویکرد جدید و شاید متفاوت» استفاده خواهد کرد. به گزارش ایسنا، وی افزوده است: دولت اوباما در حال حاضر در حال بررسی و بازنگری سیاست‌ جاری است، اما من فکر می‌کنم همانطور که رییس‌جمهور منتخب چند روز قبل گفت، هدف ما انجام‌ دادن هر کاری است که می‌توانیم از طریق دیپلماسی، تحریم‌ها، ایجاد ائتلاف بهتر با کشورهایی که باور داریم در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت تسلیحاتی هسته‌ای نفع دارند، برای جلوگیری از رخ دادن چنین واقعه‌ای انجام دهیم. کلینتون در پاسخ به جان کری، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست مبنی بر اینکه آیا هیچ‌گونه تحریم موثری در قبال ایران در دسترس قرار دارد یا خیر؟ گفته است: این دولت فقط در زمانی که (تحریم‌ها) را امتحان کرده باشد متوجه خواهد شد که آیا کارآیی دارند یا خیر؟

به گفته وی، اوباما امیدوار است با دوستان و دشمنان در سازمان ملل همکاری کند تا آنها را متقاعد کند که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای یک تهدید است. همچنین براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، کلینتون در این جلسه درباره‌ ایران اظهار کرده است که دولت اوباما در برابر جمهوری اسلامی از «رویکرد جدید و شاید متفاوت» استفاده خواهد کرد. وی افزوده است: آمریکا باید ایران را برای متوقف کردن برنامه‌ای هسته‌ای به طور موثری به چالش بکشد. سیاست ایالات متحده دنبال کردن دیپلماسی از طریق تمامی ابزارهای در دسترس خواهد بود تا هر کاری را که می‌توانیم برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور دارنده‌ تسلیحات هسته‌ای انجام دهیم. کلینتون باز هم با تکرار موضع دولت فعلی آمریکا مبنی بر منتفی نکردن گزینه‌ نظامی در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید کرده است: همانطور که گفته‌ام هیچ ‌گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته نمی‌شود. وی همچنین از رویکرد دولت بوش در قبال ایران انتقاد کرده و گفته است: آنچه انجام شده کارآیی نداشته است. براساس این گزارش، کلینتون وقتی که برای صحبت درباره‌ این‌که آیا بازنگری سیاست در دولت اوباما شامل گشایش دفتر دیپلماتیک در ایران که دولت بوش تصمیم به انجام آن را گرفته بود نیز خواهد شد یا خیر؟ خبر داد: این بخشی از بازنگری سیاست است. اینها موضوعاتی هستند که بخشی از بازنگری سیاست ما را تشکیل می‌دهند. ما با هوشیاری و توجه بسیاری به آنها خواهیم پرداخت. وی از اشاره به هرگونه جزییات و زمان‌بندی خاصی خودداری کرد. کلینتون هم‌چنین در پاسخ به این که آیا آمریکا به طور مستقیم با ایران وارد تعامل خواهد شد یا خیر و اگر این کار انجام می‌شود در چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ اظهار کرده است: واشنگتن می‌خواهد پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی ادامه دادن به این روند با متحدینش مشورت کند.

وزیر امور خارجه‌ منتخب اوباما بدون این‌که به جزییاتی اشاره کند، وعده‌ رویکردی مبتنی بر تعامل با ایران را داد که «ممکن است مثمرثمر واقع شود». وی افزوده است: ما هیچ‌گونه ابهامی نداریم که حتی زمانی که دولت جدید دنبال تلاش برای تعامل با ایران به روشی است که ممکن است بر رفتار آن نفوذی داشته باشد، ما می‌توانیم نتایج را پیش‌بینی کنیم، اما رییس‌جمهور منتخب متعهد است که آن مسیر را ادامه دهد و ما آن را ادامه خواهیم داد.

بیل نلسون، سناتور دموکرات ایالات فلوریدا، کلینتون را برای پاسخگویی در خصوص موضوع مفقود شدن رابرت لوینسون، مامور سابق «اف.بی.آی» که ادعا می‌شود در ایران مفقود شده است، تحت فشار گذاشت و مدعی شد که وی در «زندانی مخفی» در ایران نگهداری می‌شود. با این حال کلینتون در خصوص اینکه رابرت لوینسون ممکن است در زندانی مخفی در ایران نگهداری شود صحبتی نکرد و فقط از ایران خواست که وی را آزاد کند. کلینتون در این باره گفت: این فرصت فوق‌العاده‌ای برای دولت ایران خواهد بود که چنین ژستی را ارائه دهد؛ اجازه‌ برقراری تماس را بدهد و وی را آزاد کند تا اینکه روشن سازد که در ایران رویکرد جدیدی وجود دارد، همانطور که ما براین باوریم که چنین رویکردی به سوی تعامل در دولت اوباما وجود خواهد داشت. وی همچنین در سخنان مقدماتی‌اش در برابر کمیته‌ مانند دیگر مقامات فعلی آمریکا بدون توجه به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با همردیف قرار دادن ایران و کره‌ شمالی گفت که واشنگتن به کارکردن برای جلوگیری از اشاعه در کره‌ شمالی و ایران ادامه خواهد داد تا از انتقال تسلیحات و مواد هسته‌ای جلوگیری شود و بازار برای فروش آنها بسته شود. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ کلینتون متعهد شد که آمریکا برای احیای رهبری بین‌المللی این کشور در جهان از «قدرت هوشمندانه‌» آمریکا استفاده خواهد کرد.

وی در عین حال افزود: پیش‌بینی این‌که چه گزینه‌های سیاسی برای متقاعد کردن ایران به رهاکردن برنامه‌ هسته‌ای کارآیی خواهد داشت، مشکل است.

عکس: AFP