راهکار ایران برای برقراری رابطه با مصر

مصلحی: مصر پس از عذرخواهی دیپلمات ایرانی را آزاد کرد

علی‌اکبر صالحی‌ وزیر خارجه با بیان این که تهران و قاهره در حال گام برداشتن در مسیر برقراری روابط هستند، گفت: روند بهبود روابط بین دو کشور باید با صبر پیش برود. به گزارش ایرنا‌ صالحی در حاشیه جلسه یکشنبه شب هیات دولت افزود: مصری‌ها در شرایط کنونی تحت فشارهایی هستند و ما هم شرایط آنها را درک می‌کنیم، اما در مجموع نظر دولت و ملت بزرگ مصر این است که روابط خود را با ایران هر چه زودتر تقویت کنند.

وی درباره اخبار بازداشت یک دیپلمات ایرانی در مصر به اتهام جاسوسی گفت: این مساله صرفا یک مساله سوءتفاهم بود که برطرف شده است و الان هم این فرد مشغول انجام کارهای عادی خود است.

حیدر مصلحی‌ وزیر اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام خبر آزادی قاسم حسینی، دیپلمات ایرانی دستگیر شده در مصر گفت: مقامات مصری این دیپلمات را پس از عذرخواهی آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصلحی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: مصر دیپلمات ایرانی را به اشتباه به جای شخص دیگری که مورد نظرشان بود، دستگیر کردند که پس از عذرخواهی از ایران وی را بعد از ۲ ساعت آزاد کردند.

روز یکشنبه برخی منابع خبری خارجی از دستگیری قاسم حسینی دیپلمات ایرانی به اتهام جمع‌آوری اطلاعات و رد و بدل کردن آن از سوی نیروهای امنیتی مصر خبر داده بودند.

همزمان یک مقام مسوول در دفتر حافظ منافع ایران در مصر در واکنش به خبر بازداشت یکی از دیپلمات‌های کشورمان در مصر گفته بود: دفتر حافظ منافع ایران در مصر هیچ اطلاعی در مورد این موضوع ندارد.

این مقام در دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند یک دیپلمات ایرانی در مصر بازداشت شده است، اظهار کرده بود: تاکنون هیچ مقام رسمی‌ای در این مورد به دفتر حافظ منافع کشورمان هیچ مطلبی را منعکس نکرده است.

به گزارش ایسنا، این مطلب اولین بار توسط شبکه تلویزیونی العربیه منتشر شد.

بنا بر ادعای این شبکه، قاسم حسینی از اعضای دفتر نمایندگی ایران در قاهره به اتهام جاسوسی به نفع یک کشور بیگانه و انتقال اخبار از مصر دستگیر شد.

در همین رابطه، سازمان اطلاعات مصر نیز اعلام کرد که فرد مذکور برای بازجویی و تحقیق در اختیار دادستانی قرار گرفته است. دو منبع امنیتی مصر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که یک نفر دستگیر شده است.

آنها با تایید اتهام وارده به جزئیات بیشتر مبنی بر اینکه شخص دستگیر شده یک دیپلمات است یا اینکه نامش چیست، اشاره‌ای نکردند. به گفته این منابع این شخص هفته گذشته دستگیر شده است. وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد که اطلاعات فوری در این‌باره ندارد.

لغو سفر ۵۰ نخبه مصری به ایران

در این میان انتشار خبر بازداشت یک ایرانی در مصر چند ساعت قبل از پرواز هواپیمای ویژه حامل هیاتی ۵۰ نفره از نخبگان مصری به سمت ایران باعث شد این سفر به زمان نامعلومی درآینده موکول شود. به گزارش سایت خبری عصر ایران،‌ منابع آگاه مصری به سایت خبری الیوم السابع مصر گفته‌اند که شورای نظامی مصر که قدرت را در این کشور در دست دارد، به دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره اطلاع داده است که مانعی در برابر سفر هیاتی از شخصیت‌های مصری به تهران وجود ندارد، اما هواپیمای ویژه و چارتری که قرار است این هیات را از قاهره به تهران اعزام کند، ممنوعیت پروازی دارد؛ زیرا درباره خروج یا فرار مقامات سابق یا مسوولان حزب حاکم سابق نگرانی وجود دارد.

ممدوح رمزی، وکیل دادگستری و یک مسیحی (قبطی) مصری و از اعضای هیات ۵۰ نفره شخصیت‌های مصر نیز گفت: رییس دفتر حفاظت از منافع ایران دیروز یکشنبه در تماس تلفنی گفته است که سفر این هیات مصری به تهران به دلیل عدم موافقت مقامات مصری، به تاخیر افتاده است.