این به چه معناست؟ پنتاگون به طور خاص در مورد چگونگی به کارگیری تفنگداران دریایی خود بی‌‌‌اعتنا بوده است، اما ورود آنها بخشی از حضور گسترده‌‌‌تر نیروهای آمریکایی در منطقه است که مقامات دفاعی آن را پاسخی به ادعای مبنی بر تلاش‌‌‌های ایران برای توقیف نفتکش‌‌‌های تجاری توصیف می‌کنند. این استقرار اضافی برای پیوستن به ۱۲ فروند F-۳۵ و همچنین هواپیماهای F-۱۶ و A-۱۰ و ناوشکن‌های مجهز به موشک هدایت شونده نیروی دریایی ایالات متحده است که پیش‌تر در هفته‌های گذشته وارد منطقه شده‌اند تا گشت زنی مشترک در داخل و اطراف تنگه هرمز را افزایش دهند.

در ماه‌‌‌های اخیر و پس از توقیف نفتکش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال که حامل سوخت ایران به چین بود، جمهوری اسلامی تلاش‌‌‌های خود یعنی حراست از امنیت در آبراه‌‌‌های خلیج‌فارس را افزایش داده است. نیروی دریایی ایران ماه گذشته پس از اینکه یک کشتی غیرنظامی در آب‌‌‌های بین‌المللی سواحل عمان از دستور توقف خودداری کرد، به این نفتکش هشدار دریایی داد.

بر اساس ادعای ناوگان پنجم آمریکا، نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی دو سال گذشته حداقل ۲۰ تانکر کشتیرانی تجاری در منطقه را مورد بازرسی قرار داده یا کنترل آنها را به دست گرفته‌اند. تحرکات ایران بیشتر در روابط راهبردی ایالات متحده با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نمایان شده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال کاهش وابستگی دفاعی خود به واشنگتن هستند. یک مقام آمریکایی هفته گذشته به المانیتور گفت: «این وضعیت کشور‌‌‌های خلیج فارس را به ایران نزدیک‌‌‌تر کرده است. این یک سیگنال به شرکای منطقه‌ای مخابره می‌کند که در غیاب نیروهای آمریکایی، واشنگتن در مورد امنیت متحدان جدی نیست.» المانیتور هفته گذشته گزارش داد که مقامات ارشد وزارت دفاع در حال انجام اقداماتی فراتر از کاخ سفید هستند تا ارتش را قادر به مداخله مستقیم‌تر برای جلوگیری از توقیف نفتکش‌های تجاری کنند.

از جمله پیشنهادهای ارتش، مجوز سوار شدن تفنگداران دریایی به کشتی‌‌‌های تجاری غیرنظامی با پرچم‌‌‌های خارجی است. این طرح که توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تهیه شده است، ابتدا به موافقت دولت‌های منطقه‌ای و شرکت‌های خصوصی نیاز دارد. به گفته منابع المانیتور، در صورت تایید کامل، این پیشنهاد می‌تواند از مقامات دفاع شخصی ارتش استفاده کند تا نیروهای دریایی و هوایی آمریکا بتوانند از کشتی‌‌‌های نفتکش محافظت کنند. صرف نظر از اینکه دولت بایدن چگونه تصمیم می‌گیرد، استقرار اعلام شده این گروه اعزامی دریایی در دو مقیاس آبی و خاکی هشداری نامحسوس به تهران است. ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش در این خصوص گفت: یک کشتی تهاجمی آبی -خاکی می‌تواند بیش از دوجین هواپیمای بال دوار و بال ثابت، از جمله هواپیمای MV-۲۲ Osprey و جت‌های تهاجمی AV-۸B Harrier را علاوه بر چند فروند هواپیمای آبی خاکی، حمل کند.

واحدهای اعزامی دریایی در فرودهای آبی خاکی و عملیات «بازدید، سوار شدن، جست‌وجو و توقیف»- یا کنترل کشتی‌ها در مواردی چون قاچاق یا دزدی دریایی - تخصص دارند. یک مقام ارشد سابق عملیات ویژه ایالات‌متحده که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت: ARG/ MEU (گروه آماده آبی‌خاکی و واحد اعزامی دریایی) می‌تواند برای حفاظت از کشتیرانی مورد استفاده قرار گیرد. این مقام تاکید کرد: اما استقرار آن نشان نمی‌دهد که واشنگتن قصد تشدید یا آغاز خصومت با نیروهای ایرانی در منطقه خلیج فارس را دارد. استقرار ARG/ MEU در خاورمیانه غیرمعمول نیست. این مقام افزود که عملیات دریایی تهاجمی مانند تصرف کشتی‌های متخاصم بهتر است به واحدهای عملیات ویژه درجه یک که مستقیما مجوز آن در اختیار رئیس‌جمهور است، واگذار شود.

دیپلماسی بن‌بست: تحرکات آمریکا در منطقه با نزدیک شدن به ضرب الاجل ماه اکتبر برای انقضای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مبتنی بر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد. نتیجه گزارش‌های منتشر شده از دیدار مقامات ایالات‌متحده و ایران بر سر توافق احتمالی کمتر در برابر کمتر برای کاهش ذخایر غنی‌شده و تلاش برای کاهش تنش عمومی در منطقه نامشخص است.  علی واعظ، مدیر ارشد پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، درباره استقرار نیروهای نظامی به المانیتور گفت: همه این‌‌‌ها برای من تداعی‌کننده یک رقص است، زیرا هر دو طرف در آستانه آتش‌‌‌بس احتمالی هستند.

نمایش قدرت: هفته گذشته سپاه پاسداران در جزایر موردمناقشه با امارات متحده عربی مانور نظامی برگزار کرد، پس از آن که روسیه و چین ظاهرا در کنار شورای همکاری خلیج فارس بر سر ادعای ابوظبی بر این جزایر قرار گرفتند. واشنگتن به‌دنبال آن است تا از اقدامات پکن برای نمایاندن خود به عنوان یک میانجی دیپلماتیک و منبع حمایت امنیتی در منطقه جلوگیری کند. در ماه مارس، چین اعتبار میانجی‌گری توافق بین ایران و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک پس از هفت سال قطع روابط را به خود اختصاص داد.

فلاش بک: در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در سال ۱۹۹۵، ژنرال «بینفورد بینی پی»، فرمانده وقت سنتکام، به یگان اعزامی ۱۵ دریایی دستور داد تا تمرینات فرود آبی خاکی را در سواحل عمان و امارات انجام دهند. اما این بازدارندگی نتیجه معکوس داد، چون ایران آن را به عنوان تمرینی برای تهاجم احتمالی تلقی کرد و به استحکام بخشی به جزایر منجر شد. ژنرال مایکل (اریک) کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ماه مارس به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت: «ایران ۲۰۲۳، ایران ۱۹۸۳ نیست.» کوریلا گفت: در واقع، ایران امروز به طور تصاعدی نسبت به پنج سال پیش توانایی نظامی بیشتری دارد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «حضور نظامی دولت آمریکا در منطقه هرگز امنیت ایجاد نکرده است.»

به نقل از خبرگزاری فرانسه کنعانی گفت: ما عمیقا متقاعد شده‌‌‌ایم که کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند امنیت خود را تضمین کنند. وزارت دفاع ایران اواخر ماه گذشته مدعی شد که از اولین موشک بالستیک دریایی دوربرد تولید انبوه این کشور را رونمایی کرده که گفته می‌شود قادر به انهدام ناوهای شناور است. این موشک که «ابومهدی» نام دارد، به نام ابومهدی المهندس، رهبر نظامیان شیعه عراق نام‌گذاری شده است که ژانویه ۲۰۲۰ در پی حمله پهپاد آمریکایی همراه با قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. بعدی: انتظار می‌رود ARG/ MEU این هفته وارد بحرین شود. المانیتور هفته گذشته برای اولین بار گزارش داد که دولت بایدن به پنتاگون چراغ سبز نشان داده است تا با همتایان منطقه‌ای خود درباره پیشنهاد استقرار تفنگداران دریایی در نفتکش‌های تجاری بحث کند.