موضوع رعایت حجاب زنان از حدود دو هفته پیش به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شد و تا به آنجا پیش رفت که حتی رئیس کل بانک مرکزی ایران هم وارد میدان شد و با اشاره به دستورالعمل‌ها و مقرراتی که از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به بانک مرکزی ابلاغ شده، آمادگی شبکه بانکی را برای تحقق اهداف محوله از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد که این فقط مقدمه کار است که با جدیت، پیگیری می‌شود. در ادامه اعلام شد که بر اساس بخشنامه‌ای که منتشر شده است، جوراب نازک، کفش پاشنه بلند، آرایش برای زنان و منشی زن برای مدیران در بانک ملت ممنوع شده است.  

در این میان شاید جدی‌ترین شکل برخورد با آنچه زنان بدحجاب توصیف می‌شود در مشهد روی داده باشد. همچنان‌که ورود به مترو برای زنان به تعبیر دادستان مشهد «بدحجاب» در این شهر ممنوع اعلام شد. از سوی دیگر قرارگاهی به نام «قرارگاه ۲۱ تیر» به درخواست تشکل‌های خودجوش عفاف و حجاب در این شهر تشکیل شد تا به حجاب در این شهر سروسامان ببخشد.  استان فارس نیز یکی دیگر از استان‌هایی بود که برای اجرای جدی قانون حجاب وارد عمل شد و محمدهادی ایمانیه استاندارش برای ادارات دراین خصوص ضرب‌الاجل صادر کرد. به این ترتیب که او روز ۱۳تیرماه به سازمان‌ها و ادارات تا پایان تیرماه برای برطرف کردن مسائل مرتبط با حجاب و پوشش و رفع ایرادات احتمالی مهلت داد و گفت: کسانی که نمی‌توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا زمانی که بتوانند به قوانین احترام بگذارند. دراین بین خبرها حاکی از آن است که پایگاه عفاف و حجاب در ایستگاه‌های متروی تهران راه‌اندازی شده است.

به گفته سیدمحمد نقیب، سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در میان جوانان، پایگاه بانوان «ایستگاه عاشقی» در پنج ایستگاه منتخب متروی تهران برگزار می‌شود. در این میان روز گذشته اکثر تریبون‌های نماز جمعه به مقوله حجاب اختصاص داشت. در همین راستا احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران گفت: عده‌ای می‌گویند چرا به چهار تار موی زن که بیرون است گیر می‌دهید، اما به دزدی‌ها و اختلاس‌ها گیر نمی‌دهید. به گزارش «ایسنا» وی افزود: بنده و سایر خطبای جمعه از جمله کسانی هستیم که همواره بر برخورد با دزدان و مفسدان اقتصادی تاکید داشتیم و قوه‌قضائیه نیز ورود خوبی به این عرصه داشته است، اما بزرگ شدن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست، قطعا دزدی کردن و اختلاس گناه است، اما بی‌حجابی هم گناه است، اتفاقا بسیاری از بی‌حجاب‌ها، زن‌ها و بچه‌های همان دزدها هستند. او در عین حال تاکید کرد که اقدامات خودسرانه برای مبارزه با بی‌حجابی خلاف است. خاتمی اجباری نامیدن قانون حجاب را مغلطه و نفس واژه حجاب اجباری را واژه‌ای غلط برای تخریب حجاب دانست.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز در خطبه‌های نمازجمعه این شهر با بیان اینکه متاسفانه یک عده از مردم در این مملکت انقلاب را فراموش کردند، گفت: بی‌حجابی یک ناهنجاری، تظاهر به فسق و گناه است و «بی‌حجابی» علنی به جامعه آسیب می‌زند. به گزارش خبرگزاری مهر، او همچنین با تاکید بر اینکه باید با حجاب برخورد فرهنگی شود، گفت: هیچ‌کس نمی‌گوید با زور و تحمیل باید افراد با‌حجاب شوند، افراد باید حجاب را بفهمند و به عنوان واجب شرعی خودشان عمل کنند، بحث ما در «بی‌حجابی» است. همزمان مجتبی میردامادی، امام جمعه اصفهان و احمدرضا شاهرخی، امام جمعه لرستان نیز در سخنانی بر لزوم رعایت حجاب در کشور تاکید کرده و مشکل حجاب در ایران را جنگ آمریکا و دشمنان نظام توصیف کردند.

نامه سرگشاده به اشتری

در کنار این سخنان، محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای سرگشاده به سردار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی با انتقاد از سبک برخورد برخی ماموران گشت ارشاد با زنان در روند اجرای قانون عفاف و حجاب تاکید کرد که قانون نباید به روندی برای تخریب یا تعرض به جایگاه شماری از زنان کشور بدل شود یا مستمسکی برای بهانه‌جویی معاندان نظام و مدافعان دروغین حقوق زنان در خارج از مرزها قرار گیرد. به گزارش خبرآنلاین، وی در این نامه نوشت: برخوردهای مختلف و سلیقه‌ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به ون‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و بعضا برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن از جمله موارد یاد شده است. موارد این‌چنینی نه در شأن زنان ایران اسلامی است و نه زیبنده مجریان طرح حجاب و عفاف که خود عنوان طرح، گواه چرایی و چگونگی اجرای آن است.