آغاز پرداخت کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دریافت کمک‌های مردمی و هزینه‌کرد آن برای مردم مشکلی ندارد، گفت: کسانی که شخصا اقدام به ارائه شماره حساب برای دریافت کمک‌های مردمی کردند باید از نحوه هزینه‌کرد آن به مردم گزارش دهند تا مشخص شود پول‌های دریافت شده از مردم در چه مسیری و در چه محل‌هایی هزینه شده که استاندار کرمانشاه باید این موضوع را حتما پیگیری کند.

اسکان موقت در دستور کار قرار دارد

در ادامه این جلسه هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گزارشی ارائه کرد. او با بیان اینکه حدود ۸۴ هزار چادر دولتی و حدود ۱۰ هزار چادر مردمی که جمعا حدود ۹۴ هزار چادر به ارزش ۷۲ میلیارد تومان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه توزیع شده است، تصریح کرد: بحث اسکان موقت در دستورکار قرار دارد که مردم از محل اسکان اضطراری به اسکان موقت منتقل شوند که در این ارتباط عملیات آواربرداری به منظور ایجاد اسکان موقت یعنی نصب کانکس‌ها آغاز شده است. وی افزود: اکنون ۵۰ درصد کمک‌های بلاعوض دولت یعنی اعتباری بالغ‌بر ۱۴۰ میلیارد تومان از سوی دولت به بنیاد مسکن پرداخت شده است. طی روزهای آینده نیز ۵۰ درصد بقیه این کمک‌های بلاعوض از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

بخشودگی بدهی مالیاتی

همزمان روز گذشته، هیات‌وزیران پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره بخشودگی مالیاتی مودیان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را که در اثر وقوع زلزله بیش از ۵۰ درصد اموال آنها از بین رفته است، را تصویب کرد. به گزارش «ایلنا» این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ‌شده است.

گزارش آخوندی به مجلس

ازسوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این هفته برای ارائه گزارشی درباره زلزله غرب کشور به کمیسیون عمران مجلس می‌رود. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: حتما از «آخوندی» وزیر راه به علت عدم حضورش در جلسه بررسی زلزله کرمانشاه سوال می‌کنیم.

افزایش تعداد تلفات زلزله کرمانشاه

در همین حال سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: با فوت ۱۱ تن از مصدومان زلزله کرمانشاه که طی چند روز گذشته در بیمارستان‌های کرمانشاه جان باختند، تعداد تلفات این حادثه به ۴۵۶ تن رسید. همه این ۱۱ تن از ساکنان سرپل ذهاب بودند که در بیمارستان‌های کرمانشاه جان باختند.

اهدای ۲۰۰کانکس ازسوی ارتش

در کنار این اخبار روز گذشته ارتش و سپاه گزارش‌های نحوه عملکرد خود در جریان کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را ارائه کردند. امیر شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با میزان گفت: به دستور فرماندهی کل ارتش، از ۴۸ ساعت پیش ۲۰۰ کانکس خریداری شده برای زلزله‌زدگان سرپل ذهاب توسط ارتش، از تهران به سمت مناطق آسیب‌دیده ارسال شدند که از این تعداد تا این لحظه ۱۸۸ کانکس در پادگان ابوذر تخلیه شده و ۱۲ کانکس دیگر نیز در راه هستند. سخنگوی ارتش با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات مربوط به زیرسازی و شن‌ریزی محل استقرار کانکس‌ها توسط ارتش در حال انجام است، تاکید کرد: «جایابی» و «تعیین خانواده‌های نیازمند کانکس» بر عهده بنیاد مسکن است و مجموعه مهندسی نیروی زمینی ارتش به محض نهایی شدن این دو مورد، اقدام به استقرار کانکس خواهد کرد.

سردار عظیمی فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه نیز درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در شهر دالاهو تخریب زیاد و تلفات کم بود؛ در روستای زرده و امثالهم تخریب زیاد بود. ما توزیع چادر را تمام کردیم و توزیع پلاستیک ادامه یافت و نهایتا اکنون وضعیت منطقه یک وضعیت نسبتا قابل قبول با ثباتی است و تقریبا می‌توان گفت از روزهای اول بحران عبور کردیم.او همچنین تاکید کرد: سپاه همچنان به وظیفه خود در قبال کمک و امدادرسانی به زلزله غرب کشور عمل می‌کند.

صدور احکام ویژه برای سارقان

در خبری دیگر سردار مسعود منفرد، جانشین پلیس آگاهی نیروی انتظامی از صدور احکام ویژه درخصوص دستگیری، برخورد و نگهداری مظنونان و سارقان اموال و کمک‌های مردمی استان متناسب با وضعیت بحرانی در مناطق زلزله‌زده خبر داد. سرداراشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز درباره حضور نیروهای ناجا در زلزله کرمانشاه گفت: ما از دقایق اولیه در منطقه بودیم و متاسفانه برخی از همکاران ما نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند. سردار اشتری تاکید کرد: زلزله در بخشی از مناطق ۱۰۰ درصد و در بخشی دیگر به ۴۰ تا ۵۰ درصد اماکن ناجا آسیب وارد کرده و در کل ۷۰ درصد اماکن ناجا در این حادثه دچار آسیب شدند.

کمک نیم میلیون دلاری به ایران

کمک‌های خارجی به زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.درهمین راستا، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ محموله‌ای از اقلام امدادی ضروری به ارزش حدود نیم میلیون دلار، از طریق جمعیت هلال احمر ایران به زلزله‌زدگان کرمانشاه اهدا کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران با هماهنگی و همکاری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران محموله‌ای ۳۴۰ تنی را طی روزهای پنجشنبه و جمعه به کرمانشاه ارسال کردند تا در اسرع وقت و از طریق نیروهای مستقر هلال احمر در مناطق آسیب دیده، میان زلزله‌زدگان توزیع شود.

این محموله شامل ۱۹ هزار زیرانداز ضد آب، ۱۰ هزار بسته لوازم بهداشتی، ۷۵۰۰ مخزن ۲۰ لیتری آب و ۷۵۰۰ بسته لوازم پخت و پز است. این اقلام امدادی برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان تعبیه شده و توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران و با توجه به ارزیابی‌هایی که از مناطق آسیب دیده داشته است به مردم متاثر از این حادثه تلخ خواهد رسید. درهمین حال دومین محموله کمک‌های ایرانیان مقیم فرانسه برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه به این شهر ارسال شد. این محموله کمک‌های مردمی شامل ٩٨ کارتن به وزن یک هزار و ۵۱۳ کیلوگرم با پرواز هما به تهران ارسال شد.

اولین محموله کمک‌های ایرانیان مقیم فرانسه در ٣٠ آبان‌ماه به تعداد ٥٢ بسته به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، جمع‌آوری شده در دفتر فروش و فرودگاه اورلی توسط هما به تهران ارسال شد. زلزله ۳/ ۷ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد و ۴۵۶ کشته و ۱۰هزار مصدوم برجا  گذاشت. همچنین این زلزله به هفت شهرستان و یک‌هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. طبق برآورد اولیه دست کم ۳۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده است.