دنیای اقتصاد: جلسه علنی دیروز پارلمان، به وقت اضافه کشید؛ جلسه‌ای که از ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح همزمان با ورود حسن روحانی و وزیران پیشنهادی‌اش برای کابینه دوازدهم که برای معرفی خود به مجلسی‌ها به بهارستان رفتند، آغاز به کار کرد.

لابی‌های فرا فراکسیونی

یکی از اصلی‌ترین تکاپوی نمایندگان در جلسه علنی دیروز لابی‌گری و رایزنی درباره وزیران پیشنهادی بود. همزمان با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف انجام می‌شود در مواردی صحبت‌هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف در جریان است.

شوخی‌های روحانی

یکی از دیگر حواشی جالب دیروز صحن علنی مجلس، شوخی‌های روحانی با نمایندگان و رئیس مجلس بود. در یکی از این موارد، پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس و سخنرانی رئیس‌جمهوری در صحن لحظاتی نطق رئیس‌جمهوری متوقف شد. علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری زمان باقی‌مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد که این مساله منجر به واکنش توام با مطایبه روحانی شد. حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هر حال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای‌جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

کنایه لاریجانی به روحانی

در ادامه، در میانه اظهارات روحانی، رئیس‌جمهوری هنگامی که قصد داشت از وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی نام ببرد و از عملکرد او دفاع کند با اظهارنظر رئیس مجلس درباره عدم حضور علی ربیعی نیز در صحن مواجه شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به این مساله تاکید کرد که این وزیر پیشنهادی در صحن حضور ندارد و لحظاتی رئیس‌جمهوری با نگاه به گوشه‌گوشه صحن به‌دنبال ربیعی گشت و پرسید، نیستند؟ لاریجانی هم گفت: نخیر نیستند! تشریف نیاوردند به مجلس! صدای بلندی از میان مجلس شنیده می‎شد که می‌گفت ربیعی در راه است. روحانی با لبخند با بیان اینکه «وزیر دادگستری که هست» و به دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری پرداخت.

چشم نزنید

او در ابتدای سخنانش گفت: آقای پورمحمدی وزیر بسیار فعالی در امور دادگستری بودند و خیلی هم در مباحث مشارکت داشت و کار زیادی بین قوه مجریه و قضائیه کرد. اگر این همه کار نمی‌کرد ببینید وضعیت چه می‌شد! او افزود: وزیر دادگستری باید در توافق بین رئیس‌جمهوری و رئیس قوه‌قضائیه انتخاب شود. طبق قانون رئیس قوه‌قضائیه افرادی را معرفی می‌کند و دولت درباره آن نظر می‌دهد. اما ما این بار خودمان خدمتشان رسیدیم و مشورت کردیم و به آقای آوایی رسیدیم که فعالیت مستمر قضایی داشته است رئیس دادگستری تهران بوده‌اند. هرچه از او در همه دولت‌ها شنیدیم، در تایید رویکرد اعتدالی او بوده است. برای همه ما اطمینان‌آور بود که او حساب شده روی موضوعات فکر کرده است. برای ما مهم است که وزیر دادگستری ما فردی صاحب‌نظر باشد و ارتباط خوبی با قوه‌قضائیه برقرار کند. روحانی به شوخی گفت: چشم نزنید، الان رابطه ما با هم خوب شده است!

دفاع از وزیر «اوقات‌تلخ»

روحانی در دفاع از قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت هم گفت: ایشان کارها را به سختی پیش می‌برد که این امر موجب می‌شد گاهی اوقاتش تلخ شود.

تصادف علی ربیعی

با این حال دقایقی بعد بود که لاریجانی گفت علت عدم حضور وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصادف او بوده است. البته ساعاتی پس از آن علی ربیعی نیز در صحن حاضر و با استقبال تعدادی از نمایندگان نیز مواجه شد.

صندلی عارف، محور مذاکرات نمایندگان اصلاح‌طلبان

یکی دیگر از ویژگی‌های جلسه دیروز، ترافیک نمایندگان در اطراف صندلی محمدرضا عارف بود. از سوی دیگر مذاکرات برخی اصولگرایان تندرو با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب رئیس اعتدالگرای فراکسیون مستقلین نیز در طول جلسه علنی جالب توجه بود. همچنین مذاکرات نسبتا طولانی کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین با سیدمحمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم جالب توجه بود.