گروه خبر: لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای‌ کشور که پس از تصویب در مجلس نهم، از سوی شورای نگهبان رد شده بود، روز گذشته به صحن علنی مجلس بازگشت تا این بار مجلس دهمی‌ها ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مصوب در مجلس قبل را رفع کنند.

این لایحه جزو همان دسته از طرح‌ها و لوایحی است که در روزهای آخر فعالیت مجلس نهم، در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن از سوی نمایندگان سابق تصویب و راهی شورای نگهبان شد، اما بازگشت کامل این لایحه به مجلس از سوی شورای نگهبان انتقاد و اعتراض نمایندگان نسبت به این تصمیم شورا را برانگیخت و با تذکرها و اخطارهای مختلف نمایندگان همراه شد. علی لاریجانی نیز در واکنش به تذکر نمایندگان درباره بررسی این لایحه گفت: «کار شورا از عجایب بود و به‌نظر من شیوه ایراد شورای نگهبان به احکام دائمی درست نیست.» به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «البته من با آیت‌الله جنتی مذاکراتی در این باره داشتم. نظر ایشان این بود چون حدود ۷۰ ماده الحاقی بر لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور اضافه شده، به این معناست که حاشیه بر متن غلبه دارد، اما این مورد قبول نیست.» به هر روی با وجود انتقادهای زیاد نمایندگان به این ماجرا، بررسی ایرادات در جلسه دیروز آغاز شد و نمایندگان برخی از این ایرادات در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را برای تامین نظر شورای نگهبان رفع کردند؛ ازجمله آنکه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را با اصلاحاتی تصویب و آن را دائمی کردند.

تقویت بنیه دفاعی

نمایندگان در بخش دیگری از اصلاحات خود بر این لایحه، دولت را مکلف کردند حداقل ۵ واحد درصد از منابع بودجه عمومی را در جهت تامین نظم و امنیت پایدار در کشور به‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد. همچنین مجلسی‌ها برای رفع ایراد شورای نگهبان به ماده‌ای دیگر از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، هرگونه تخفیف و بخشودگی عوارض شهرداری‌ها توسط دولت را ممنوع کردند. پیش از این، نمایندگان بخشودگی عوارض شهرداری‌ها را به تامین آن در بودجه عمومی سنواتی منوط کرده بودند که با اصلاحیه دیروز، این بخشودگی‌ها به‌طور مطلق ممنوع شد.