نامه‌نگاری وزارت کشور برای حل معمای انتخابات اصفهان

گروه خبر: روز ۴ فروردین‌ماه برای منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی روز خوبی نبود. هرچند مینو خالقی نامزد ۳۰ ساله دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، با کسب ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رای توانسته بود منتخب سوم مردم اصفهان برای حضور در مجلس آتی شود، اما شورای نگهبان بعد از اعلام راه یافتن او به مجلس دهم خبر از ردصلاحیت او داد. خبری که ابتدا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و کمتر کسی آن را باور داشت، اما با اعلام رسمی رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در یک نشست خبری در روز چهارم فروردین‌ماه رنگ واقعیت به خود گرفت و پس از آن اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان آغاز شد.

به این ترتیب در حالی که هنوز به گفته مینو خالقی دلیل این ردصلاحیت به او اعلام نشده است، گمانه‌هایی در مورد اقدام شورای‌نگهبان درردصلاحیت منتخب مردم اصفهان در رسانه‌ها شکل گرفت. همزمان سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان نیز در ارتباط با این ماجرا اعلام کرد که این فرد ردصلاحیت نشده است؛ بلکه آرای وی از طرف شورای نگهبان ابطال شده است و انتخابات مجلس در اصفهان برای انتخاب جایگزین این فرد به انتخابات میان دوره‌ای انتقال یافته است.بیان این موضوع اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان را وارد فاز تازه‌ای کرد.

براساس اعلام نظر کارشناسان دو گزینه برای انتخاب نماینده جدید اصفهان وجود دارد، گزینه اول ورود نفر ششم انتخابات به مجلس و گزینه دوم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ است که به نظر می‌رسد شورای نگهبان به گزینه اول تمایل بیشتری دارد. البته این تنها موضوع مورد اختلاف این دو نهاد در مورد ماجرای منتخب اصفهان نیست. براساس نظر وزارت کشور، مطابق فصل سوم ماده ۵۲، اگر پس از انتخابات در موردصلاحیت فردی بحثی وجود داشته باشد مجلس باید در تایید اعتبارنامه این داوطلب اعمال‌نظر کند، نه شورای نگهبان.دراین میان بسیاری معتقدند که حقوقدانان باید وارد این موضوع شوند و نظر خود را در این خصوص بیان کنند. با تمام اینها علت رد یا ابطال آرای نماینده منتخب سوم مردم اصفهان، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان برخی پخش شدن عکس‌های شخصی و خانوادگی وی در فضای مجازی و در اختیار قرار گرفتن آنها توسط شورای نگهبان را علت ردصلاحیت خالقی می‌دانند. موضوعی که البته تاکنون از سوی مینو خالقی تایید یا رد نشده است.


احتمال ورود نفر ششم اصفهان به مجلس

در همین راستا رایزنی‌ها از سوی وزارت کشور با شورای نگهبان برای حل این مشکل ادامه دارد. روز گذشته نیز محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه سفر توجیهی خود به اصفهان به منظور آگاهسازی فرمانداران شهرستان اصفهان از چگونگی برگزاری انتخابات دور دوم مجلس، از ارسال دو نامه مجزای منتخب سوم به شورای نگهبان و رئیس‌جمهوری خبر داد. به گزارش «ایلنا»، او از احتمال راهیابی نفر ششم انتخابات اصفهان به مجلس به جای مینو خالقی سخن گفت و افزود: نفر ششم انتخابات در حوزه اصفهان 26 درصد آرا را به دست آورده و اگر قرار باشد از بین داوطلبان کسی به جای خانم خالقی به مجلس برود، ایشان است.


ارسال نامه به شورای نگهبان

مقیمی در ادامه تصریح کرد: وزارت کشور درخصوص وضعیت این فرد و تصمیم برای ابطال، سوال‌هایی را در قالب یک نامه به شورای نگهبان ارسال کرده که قرار است شورای نگهبان به این نامه جواب دهد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: خانم خالقی می‌تواند با مراجعه به شورای نگهبان، دلایل ابطال آرای خود را جویا شود و شورای نگهبان نیز موظف به پاسخگویی به داوطلب است.


هفته آینده تکلیف مشخص می‌شود

وی اظهار کرد: وزارت کشور فقط در حوزه انتخابیه اصفهان اختلاف‌نظر جزئی با شورای نگهبان دارد که اهمیت بسیاری دارد و قرار است وضعیت نهایی نماینده پنجم اصفهان در جلسه هفته آینده شورای نگهبان مشخص شود. همچنین به گزارش «ایسنا»، معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: زمانی که موعد قانونی شورای نگهبان برای تایید یا ردصلاحیت کاندیداها یا منتخبان می‌گذرد و در عین حال مدارکی قابل استناد علیه شخص یا اشخاصی از منتخبان آشکار می‌شود، این مدارک باید براساس قانون به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود و همه 290 منتخب مجلس جدید بار دیگر صلاحیت منتخبان را احراز کنند. مقیمی در واکنش به این ادعا که دو هیات اجرایی و نظارت پیش از برگزاری انتخابات نیز به مستنداتی که اکنون علیه منتخب سوم مورد استناد قرار گرفته شده دسترسی داشته‌اند، اضافه کرد: برای وزارت کشور تنها چیزی ملاک تصمیم و عمل قرار می‌گیرد که به‌طور مکتوب از طرف شورای نگهبان ارسال شود. وی اظهار امیدواری کرد که در این مورد نیز با تعامل، آنچه که مصلحت است، انجام شود. به گزارش «ایرنا»، مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگاران که در موارد مشابه در انتخابات دوره‌های گذشته، چه اقدامی شده است، گفت: زمانی که نماینده مجلس بودم به‌خاطر دارم که برای چند نفر که بعد از انتخابات، اطلاعات آنها به مجلس و شورای نگهبان رسیده بود، موضوع در مجلس بررسی شد.


آخرین نظر شورای نگهبان

در همین حال به گزارش میزان، روز گذشته سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما گفت: در مورد حوزه انتخابیه اصفهان تصمیم شورای نگهبان براساس موازین قانونی بوده و در تصمیمات قبلی تغییری ایجاد نشده است.