گروه خبر: تب و تاب انتخاباتی برای جریان‌های سیاسی در شرایطی شدت یافته است که کمتر از دو هفته مانده به برگزاری انتخابات، فهرست‌ها یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند. هرچند هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با شکل دادن به ائتلاف، درون جبهه سیاسی خود درصدد تجمیع نامزدهای گروه‌های منسوب به خود هستند تا بیشترین کرسی‌های سبز بهارستان را از آن خود کنند، اما تا این لحظه حمایت صددرصدی از فهرست ارائه شده اعلام نشده است.

اصلاح‌طلبان که تا لحظه نگارش این گزارش، فهرست ائتلافی خود را اعلام نکرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد در میانه جبهه اصولگرایان که فهرستی را زیر عنوان ائتلاف اصولگرایان ارائه دادند، نظراتی غیر از ائتلاف نیز وجود دارد. تا آنجا که برخی اظهارنظرها از نقد فهرست منتشر شده عبور کرده و به گمانه‌زنی‌ها برای ارائه فهرستی جدا از ائتلاف اشاره دارد. هرچند غلامعلی حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان بیرون آمدن فهرست دیگری از جبهه اصولگرایان را بعید دانسته اما اخبار از موضوعی دیگر حکایت دارند؛ رفعت بیات یکی از فعالان اصولگرا که سابقه نمایندگی مجلس در دوره هفتم را نیز دارد به «ایلنا» گفت: به همراه بخشی از نیروهای قبلی حاضر در مجلس و برخی نیروهای جدید درصدد تدوین لیستی تحت عنوان نیروهای مستقل انقلاب اسلامی هستیم. به گفته او فهرست نیروهای مستقل انقلاب اسلامی شامل چهره‌های شاخصی نظیر غفوری‌فرد و حسن سبحانی خواهد بود. با این همه احمد توکلی نماینده مجلس نهم درباره احتمال ارائه فهرست‌های موازی با ائتلاف اصولگرایان، بر این باور است که به غیر از فهرست‌های اصلی دو جریان سیاسی، سایر فهرست‌ها تنها حیات رسانه‌ای دارند. در همین حال حدادعادل نیز به خبرگزاری تسنیم گفت که ممکن است یک عده‌ اصولگرا در فهرست‌هایی با نام اعتدال و حامیان دولت باشند، اما من پیش‌بینی نمی‌کنم که یک فهرست اصولگرای دیگری در جنب فهرست ائتلاف شکل بگیرد. در نظری دیگر، غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» از فهرست ائتلاف اصولگرایان دفاع کرده و گفت: در این فهرست، از مجموعه اصولگرایان، جریان انحراف به کلی کنار گذاشته شد و ما این فهرست را معتدل می‌دانیم. این دفاعیات از فهرست ائتلاف اصولگرایان در شرایطی مطرح می‌شود که اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی جایی در فهرست مذکور ندارند و در مقابل نامزدهای منتسب به جبهه پایداری و وزیران و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بخش اعظمی از این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.


سلیقه متفاوت لاریجانی با ائتلاف

با این حال فهرست ائتلاف اصولگرایان از نقد برخی دیگر از اصولگراها مصون نمانده است. دیروز هم یکی دیگر از چهره‌های منتسب به این جریان سیاسی به وجود اشکالاتی در این فهرست اذعان کرد. مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان گفت که اشکالات جزئی به ترکیب لیست ائتلاف اصولگرایان وارد است که امیدواریم برای رای آوری بیشتر، مرتفع شود. از سوی دیگر یکی دیگر از چهره‌های اصولگرا نیز از سلیقه متفاوت علی لاریجانی رئیس مجلس با فهرست ائتلاف اصولگرایان سخن گفت. براساس آنچه احمد توکلی در این باره به خبرآنلاین گفت، علی لاریجانی سلیقه اش درباره فهرست ائتلاف چیز دیگری بود و به طرز رسیدن به فهرست نهایی انتقاداتی داشت. لاریجانی نیز عصر جمعه در نشستی در شهر قم بار دیگر بر ورود مستقل خود در انتخابات مجلس دهم تاکید کرد. با این همه یکی از نقدهای موجود به فهرست ائتلاف اصولگرایان دادن سهم بالایی از فهرست نامزدها به نامزدهای منتسب به جبهه پایداری است؛ موضوعی که احمد توکلی نیز به آن اشاره دارد. او در پاسخ به سوالی درباره اختصاص بیش از 50 درصد فهرست ائتلاف اصولگرایان به جبهه پایداری و نیز اظهاراتش درباره این جبهه مبنی بر اینکه «جبهه پایداری پاشنه آشیل اصولگرایان است»، به خبرآنلاین گفت: گله‌ای که از جبهه پایداری داشتم به این جهت بود که از جمع بیرون رفتند، اما الان این ائتلاف جدی است. توکلی که خاستگاه فکری‌اش به اصولگرایی باز می‌گردد در عین حال درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز تاکید کرد: من از حضور اصلاح‌طلب‌ها احساس خطر نمی‌کنم. از مشارکتشان دفاع می‌کنم، آن هم به دلیل افزایش حضور و مشارکت مردم.

در کنار اینکه جریان‌های سیاسی برای بی‌رقیب کردن فهرست‌های خود تلاش می‌کنند، برخی نامزدهای انتخابات از جمله برخی نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی همچنان موضوع صلاحیت خود را از شورای نگهبان پیگیری می‌کنند. در حالی که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در حاشیه مراسمی در پاسخ به پرسشی در مورد تجدید نظر شورای نگهبان گفت که همچنان منتظر هستیم، خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد: نتایج رسیدگی به شکایات ۱۴۷ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس دهم در شورای نگهبان فردا دوشنبه به وزارت کشور اعلام می‌شود. در همین حال حبیب برومند، نماینده مجلس از رایزنی مجدد تعدادی از نمایندگان ردصلاحیت شده با علی لاریجانی و نامه به آیت‌الله جنتی، به «ایسنا» خبر داد. به گفته برومند، 15 نماینده فعلی مجلس برای حضور در انتخابات مجلس دهم ردصلاحیت شده‌اند.


فهرست خبرگان مورد حمایت آیت‌الله هاشمی

از سوی دیگر تلاش‌ها برای صف‌بندی نامزدهای مجلس خبرگان نیز ادامه دارد. در این میان علاوه بر جامعه مدرسین که به انتشار نام نامزدهای مورد حمایت خود مبادرت کرد، فهرستی با نام «خبرگان مردم» که مورد حمایت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است، منتشر شد. در فهرست استان تهران «خبرگان مردم» نام ١٦ تن از کاندیداهای خبرگان رهبری در استان تهران دیده می‌شود که از آن میان می‌توان به نام اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمد امامی کاشانی، محمود علوی، محمدعلی موحدی کرمانی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی ری‌شهری، محسن قمی، محمدعلی تسخیری، محمد سجادی عطاآبادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، هاشم بطحایی، محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی)، نصرالله شاه آبادی و محسن اسماعیلی دیده می‌شود.

این در حالی است که آیت‌الله علی رضا اعرافی، رئیس جامعه ‌المصطفی العالمیه با صدور اطلاعیه‌ای حضور خود در فهرست خبرگان مورد حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد. خبرگزاری فارس با انتشار این خبر، انتشار این اطلاعیه را به انتشار فهرست خبرگان منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برخی رسانه‌ها مربوط دانست که در آن نام آیت‌الله اعرافی نیز ذکر شده بود. این تکذیبیه در شرایطی منتشر شد که در فهرست خبرگان منتسب به آیت‌الله هاشمی نامی از آیت‌الله اعرافی دیده نمی‌شود. پیش از این جامعه مدرسین با انتشار فهرست خود، به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود نام آیت‌الله هاشمی در این فهرست پایان داد و فهرستی بدون این نام منتشر کرد.

احتمال مواجهه اصولگرایان با فهرست‌های موازی