محلاتی- شمول این اشکال دارد.

رییس- باشد حالا بحث شده آقایانی که با متن پیشنهادی آقای توکلی موافقند قیام بکنند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. (خزاعی- پیشنهاد آقای روحانی را بخوانید).

رییس- نوبت پیشنهاد آقای دکتر سامی است که خودشان می‌خوانند.

دکتر سامی- آنچه که مورد توجه آقایان بود و آقایانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند به آن اشاره کردند فکر می‌کنم اگر تغییر در ماده واحده بدهیم آن اشکالات از بین برود. یکی همین‌طور که گفتند موارد خاصی است که مورد توجه این ماده واحده است. یعنی مسائلی که ناشی از گروگان‌گیری نیست و مربوط به انقلاب هم نیست که اینجا چندین مرتبه راجع به آن تصریح شد یکی هم مساله در رابطه قراردادن این ماده واحده است با مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی یعنی آن مصوبه چهارماده‌ای که در اینجا بازمبنای بحث امروز ما قرار داشت این دو تا مساله، مساله سوم این است که بعضی از قراردادهایی که مشمول این دو قضیه نیست محاکمه صالحه ایران را برای رسیدگی در موارد اختلاف صالح دانسته است که این را هم در اینجا اشاره کردند. در این نوع موارد شما باید این موارد را استثنا بکنید برای اینکه خود در متن قرارداد مثلا پیش‌بینی شده که موارد دادگاه‌های ایران صالح است، بنابراین من این تغییرات را در یک ماده واحده آوردم که حالا خدمتتان می‌خوانم که همه این مسائل منتفی بشود. در ماده واحده آمده است که: «به دولت اجازه داده می‌شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا» همین جا باید یک کلمه فی‌مابین اضافه بشود برای اینکه در اینجا اجازه می‌دهد به اختلافات مالی و حقوقی دولت ایران با دولت آمریکا چنین رفتاری بشود در صورتی که عکس آن هم هست یعنی اختلافات مالی و حقوقی که دولت آمریکا با دولت ایران دارد آنها هم باید مشمول همین مساله بشود، بنابراین با آوردن یک کلمه «فی‌مابین» قبل از دولت جمهوری که در آن یادداشت هم که خدمت شما دادم کلمه «فی‌مابین»را یادم رفت بنویسم باید به این نحو بشود: «به دولت اجازه داده می‌شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا (حالا در اینجا این جمله اضافه می‌شود) که ناشی از گروگان‌گیری نباشد، با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره گروگان‌ها از طریق داوری مرضی‌الطرفین اقدام و اختلافات مذکور را حل و فصل نماید. یعنی با اضافه کردن این کلمه‌ای که ناشی از گروگان‌گیری نباشد و با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی قضیه به کلی (تمام اشکالات) از بین خواهد رفت البته آن تبصره را هم بعد اگر پیشنهادی رسیده است، پیشنهادات رسیده را مطرح می‌فرمایید در غیر این صورت فکر می‌کنم تبصره‌ای هم به این شکل اضافه بکنیم بد نیست.

«تبصره- در مورد اختلافاتی که رسیدگی در محاکم صالحه ایران در قرارداد مربوطه پیش‌بینی شده است از شمول این قانون یا این ماده واحده مستثنا خواهد بود.» (یکی از نمایندگان- این تبصره را به آن اضافه بکنیم بد نیست) حالا فعلا تبصره را می‌توانیم مطرح نکنیم اصل ماده واحده و تغییری که من در آن دادم مطرح بفرمایید.

رییس- آقای توکلی بفرمایید.

توکلی- من به عنوان مخالف با لفظ و نقص آن عرض می‌کنم. اگر به جای این که بگوییم «ناشی از گروگان‌گیری» بگوییم: «ناشی از تصرف مرکز توطئه آمریکا و انقلاب اسلامی ایران» در غیر این صورت چون در رابطه با انقلاب اسلامی ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران یک سری دعاوی دارد، زیرا بعد از انقلاب اینها نیامدند این سری کارها را انجام بدهند بدون هیچ بهانه‌ای حالا ادعا هم دارند (محلاتی- آقای سامی خودشان هم موافقند) آقای سامی موافق هستید؟

رییس- خود آقای سامی هم با این موضوع موافق هستند عبارت به این شکل اصلاح می‌شود و موافق و مخالف هم ...

توکلی- پس عبارت به این شکل است: «که ناشی از انقلاب اسلامی ایران و تصرف مرکز توطئه آمریکا و دستگیرشدگان در آن، نباشد با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی»

رییس- خیلی خب، پس موافق ایشان هم صحبت بکند اگر کسی بخواهد صحبت بکند (توکلی- آقای محلاتی!)

محلاتی- موافقم.

عده‌ای از نمایندگان- رای بگیرید.

رییس- آقای دکتر سامی یک بار دیگر عبارت را با طمانینه بخوانید.

دکتر سامی- ماده واحده - «به دولت اجازه داده می‌شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا که ناشی از انقلاب اسلامی ایران و تصرف (توکلی- مرکز توطئه آمریکا) مرکز توطئه حالا هر چیزی که می‌گذاریم تصرف لانه جاسوسی یا مرکز توطئه نباشد (عده‌ای از نمایندگان- و انقلاب اسلامی) انقلاب اسلامی را قبلا عرض کردم با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی از طریق داور مرضی‌الطرفین اقدام و اختلافات مذکور را حل و فصل نماید» (رییس- داور را هم داوری بکنید).

رییس- متشکر یک بار دیگر هم خوانده می‌شود که آقایان توجه کنند چون می‌خواهیم رای بگیریم.

ماده واحده- به دولت اجازه داده می‌شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا که ناشی از انقلاب اسلامی ایران و تصرف مرکز توطئه آمریکا نباشد با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی از طریق داوری مرضی‌الطرفین اقدام و اختلافات مذکور را حل و فصل نماید.

رییس- بسیار خوب (۱۸۴ نفر در جلسه حاضر هستند) آقایانی که با این عبارت پیشنهادی آقای دکتر سامی موافقند قیام بکنند ( اکثر برخاستند) تصویب شد.

دکتر سامی- پس اجازه بدهید تبصره‌اش را هم بخوانم.

رییس- مگر تبصره را نخواندید؟

دکتر سامی- تبصره موضوع دیگری است که اضافه شد.

رییس- تبصره قبلا در پیشنهاد نبود پس باید چیز جدیدی باشد. آقای دکتر سامی تبصره‌تان چیست؟

دکتر سامی- تبصره هم تکمیل همین قضیه است توجه بفرمایید ما عده‌ای از قراردادها را داریم که در خود قرارداد ذکر شده است که محاکم صالحه ایران برای حل اختلاف صالح هستند و مرجع رسیدگی خواهند بود نمونه‌اش قرارداد

«ای- دی- اس» بود. در بین تامین اجتماعی و آمریکا که علیهش آمریکایی‌ها در محاکم آمریکایی دعوا مطرح کردند در صورتی که برخلاف متن قرارداد است و نمی‌توانند این کار را بکنند حالا اگر ما این را استثنا نکنیم و موارد مشابهش را استثنا نکنیم شما حق محاکم صالحه ایران را که در قراردادها هم ذکر شده است ندیده گرفتید و آن را هم به حکمیت ارجاع کردید در صورتی که این مورد قبول آمریکا باید باشد برای اینکه زیر آن را امضا کرده است، بنابراین تبصره به این شکل است.