گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار که روز شنبه با شرایط مثبتی فعالیت خود را شروع کرده بود، دیروز مجددا رو به ضعف نهاد و در نهایت با دوپینگ معاملات عمده و بلوکی توانست با رشد ۶۱/ ۹ واحدی در پایان معاملات به عدد ۶۴ هزار و ۵۰۶ واحد دست یابد. در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبر داخلی، مجمع سالانه صندوق توسعه بازار ۷۰۰ میلیارد تومانی با حضور ۲۶ سهامدار حقوقی برگزار شد و به‌رغم تصویب برخی موارد،اختلاف نظرهایی در مورد تعداد اعضای هیات مدیره و برخی موضوعات دیگر موجب شد تا تصمیم‌گیری درباره مدیریت به آینده موکول شود.

همچنین درحالی موضوع حذف مدیر حقوقی صندوق هم مطرح شد که مدیریت صندوق توسعه که با اصلاح اساسنامه از ۱۵ آذر سال گذشته به مرکز مالی ایران واگذار شده بود، تحویل سهامداران و گروه معین می‌شود و قرار بود از اول مرداد نمایندگان بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی، تجارت و بیمه ایران عهده‌دار مسوولیت صندوق توسعه باشند و مدیریت آن با اصلاح اساسنامه از مرکز مالی ایران منتقل شود. این صندوق مهم بازار سهام، دارای ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۵۷۱ واحد به قیمت صدور ۸۶ هزار و ۹۴۵ تومان بوده و آخرین ارزش روز آن ۷۰۴ میلیارد تومان برآورد شده است. در گروه بانکی دیروز اعلام شد بانک قرض‌الحسنه مدیران امسال به بورس می‌آید. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: این بانک طبق برنامه‌ریزی بعد از تبدیل شدن به سهامی عام و افزایش سرمایه وارد بورس می‌شود.

سیامک دولتی در جریان نشست خبری روز گذشته که در وزارت اقتصاد برگزار شد، با اعلام پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات طی یک سال اخیر گفت: ۱۰۵ درصد از منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را تسهیلات تشکیل داده است. منابع بیش از ۴/ ۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۲ هم با ۴۴ درصد رشد به ۵/ ۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

این مقام مسوول در بخش دیگری از توضیحات از برنامه ورود به بورس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد و گفت: بعد از تبدیل شدن از سهامی خاص به سهامی عام و افزایش سرمایه که در مجمع سال جاری تصویب شده، مقدمات پذیرش این بانک در بازار سهام طی سال جاری فراهم می‌شود. در گروه غذایی، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت افزایش ۵ درصدی قیمت روغن نباتی را به دلیل پایین بودن قیمت‌های جهانی روغن خام منتفی اعلام کرد.

در پی طرح افزایش قیمت روغن نباتی در روزهای گذشته، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وضعیت قیمت جهانی روغن خام اشاره و اعلام کرد مجوز افزایش قیمت حداکثر ۵ درصدی روغن نباتی در سال جاری مادامی که نرخ روغن خام در بازارهای بین‌المللی افزایش نیابد، اجرایی نبوده و طبعا قابل ثبت در سامانه ۱۲۴ نیست. در گروه قندی، دیروز شرکت‌های قند قزوین و قند اصفهان با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی مواجه شدند. در گروه شیمیایی در آستانه عرضه ۱۵ درصد سهام مواد ویژه لیا، این شرکت تعدیل منفی ۳۰درصدی را در سود هر سهم اعلام کرد. به این ترتیب، سود هر سهم سال مالی ۳۱ مرداد ۹۴ را ۱۳۱ ریال اعلام کرد که نسبت به سود ۳۹ تومانی سال مالی ۹۳ (محقق شده) ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.