روز خوب پالایشی‌ها
گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته شاخص بازار فرابورس ایران با رشد 30/16 واحدی به 60/759 واحد افزایش یافت، رشدی که در پی معاملات سهام شرکت‌های میدکو، پالایش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، فولاد صبانور و پتروشیمی شیراز صورت گرفت.
بر این اساس بود که ۱۳۹ میلیون و ۴۰۳ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۵۵۸ میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۴۰۳ هزار ریال دراین بازار مورد معامله قرار گرفت.
در معاملات روز گذشته فرابورس نماد شرکت کویر تایر پس از برگزاری مجمع عادی سالانه و تقسیم سود نقدی سه‌هزار و ۲۵۰ ریالی به ازای هر سهم مورد بازگشایی قرار گرفت. دراین بازگشایی نماد، سهام این شرکت از رشد قیمت ۱۶ درصدی برخوردار شد.
بیشترین حجم معاملات به مبادله ۱۸میلیونی حق‌تقدم بیمه ما تعلق گرفت و سرانجام با کاهش ۱/۳ درصدی قیمت پایانی هر سهم به یک هزار و ۶۰۰ ریال رسید. همچنین در بازار ابزار‌های نوین مالی، داد و ستد ۵۱۶ هزار و ۱۸۰ ورقه اوراق اجاره مپنا بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد.در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات نصیب مبادله ۷۳۱ هزار و ۹۵۵ واحدی صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری آسام به قیمت هر واحد ۸ هزار و ۹۴۵ ریال شد.
در بازار امتیاز تسهیلات مسکن هر برگه بین ۳ تا ۵ درصد رشد کرد و بین نرخ‌های ۵۹۲ تا ۶۰۰ هزار ریال معامله شد. این گزارش می‌افزاید: اداره نظارت بر ناشران فرابورس دلایل توقف برخی نمادهای فرابورس را در کدال منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، دلیل توقف نماد بانک ایران زمین از روز ۲۶ تیر ماه ۹۱، ابهامات موجود در افزایش سرمایه از جمله پاسخ‌های دریافتی از مراجع ذی‌صلاح، ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم (حسابرسی شده) سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۲ بر اساس آخرین عملکرد واقعی و اطلاعات و صورت‌های مالی ۹ ماهه، بیمه دی ابهام در اطلاعات عملکرد واقعی ۶ ماهه سال مالی ۹۲ شرکت و عدم ارائه اطلاعات ۹ ماهه سال مالی ۹۲ عنوان شده است. مدیر عامل و مدیر مالی شرکت نیز به تازگی تغییر کرده‌اند. نماد شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به واسطه تعدیل پیش‌بینی درآمد سهم متوقف شده است. زرین معدن آسیا با نماد فزرین نیز به واسطه تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم با توقف نماد مواجه شده است که شرکت در اطلاعیه شفاف سازی انتشار یافته مورخ ۳۰ آذرماه ۹۲، مبلغ ۶۰۱ ریال پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی ۱۳۹۲ را تاکید کرده است. به‌رغم اطلاعیه مذکور، درصد پوشش عملکرد ۹ ماهه ارسالی شرکت بالا بوده (حدود صد درصد) که منجر به توقف نماد معاملاتی شرکت شده است. بر این اساس از شرکت درخواست شد که اطلاعات پیش‌بینی ۹۲ را مورد بازبینی قرار دهد.
اما در ادامه معاملات روز گذشته فرابورس نهاد ناظر بر این بازار اعلام کرد که ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از کل سهام شرکت پالایش نفت لاوان (سهامی عام) یازدهم اسفندماه عرضه می‌شود. همچنین دیروز اعلام شد که سازمان خصوصی سازی ۲۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت تولید نیروی برق آبادان (سهامی عام) را هفتم اسفندماه عرضه می‌کند. قیمت پایه کل این بلوک ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال ارزشگذاری شده است. این معامله به‌طور نقد و یکجا یا نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد، بقیه اقساط ۷ ساله با نرخ ۱۵ درصد)، از طریق بازار سوم فرابورس انجام خواهد شد.
نفت کرمانشاه
برای دومین بار درج شد
مدیر پذیرش فرابورس اعلام کرد: پس از بررسی مجدد توسط هیات‌ پذیرش، شرکت ۱۳۴میلیارد ریالی پالایش نفت کرمانشاه با نماد «شرمان» پس از احراز شرایط پذیرش در بازار دوم فرابورس درج شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قرار دارد، عنوان کرد: شرکت پالایش نفت کرمانشاه پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ را روز گذشته مبلغ ۵۱۱۹ ریال اعلام کرد و طی دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۲ مبلغ ۳۵۳۴ ریال به ازای هر سهم از سود پیش‌بینی شده را پوشش داد. علم‌الهدی یادآور شد: پیش از این در مهر‌ماه سال جاری قرار بود این شرکت بیش از ۶ میلیون سهم خود را از طریق بازار دوم عرضه کند که به دلیل عدم انتشار کامل اطلاعات مالی شرکت از طریق سایت کدال، این سهم در موعد اعلام شده عرضه نشد.
براساس این گزارش، طبق بند ۳۴ دستورالعمل پذیرش، عرضه اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس باید حداقل ۵ روز و حداکثر ۴ ماه پس از تاریخ درج در فهرست نرخ‌های فرابورس، انجام شود.