گروه بورس- همایون دارابی: معامله گران بورس تهران روز گذشته به شدت مذاکرات نمایندگان مجلس را دنبال می‌کردند. به نحوی که صف‌های خرید سنگین در بسیاری از نمادها تا اعلام مصوبات مجلس عرضه‌های گسترده‌ای را شاهد بودند.
مجلس شورای اسلامی روز گذشته شاهد بحث‌های شدیدی میان نمایندگان موافق و مخالف افزایش نرخ خوراگ گازی شرکت‌های پتروشیمی بود که در نهایت به تعیین نرخ ۱۳سنت منجر شد. همزمان با معاملات بازار سهام، دیروز مجلس شورای اسلامی بحث در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۳۹۳کل کشور را آغاز کرد که در مرحله نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را به تصویب رساند، تا قیمت حامل‌های انرژی به میزان متوسط ۷۱درصد افزایش یابد. پس از این تصمیم که شرایط ۲ گروه سهام سیمانی و فلزی را با ابهام مواجه ساخت، بحث در مورد خوراک گازی پتروشیمی‌ها شروع شد و چهار مورد رای‌گیری براساس پیشنهادهای مختلف صورت گرفت که در نهایت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۱۳سنت رسید. امری که البته تنها به افزایش قیمت خوراک منحصر شده و گاز حرارتی شرکت‌های پتروشیمی براساس نرخ لایحه هدفمندی تعیین خواهد شد. از این رو نرخ موثر گاز برای شرکت‌های پتروشیمی از رقم ۷۰تومان کنونی به حدود ۳۰۰تومان افزایش می‌یابد که این تصمیم به مذاق بازار سرمایه خوش نیامده و اکثر صف‌های خرید پس از این تصمیم عرضه شدند.
همچنین دیروز نمایندگان به‌منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست واحدهای پتروشیمی و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان‌یابی، پیشنهاد کردند، وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا ۳۰‌درصد باشد. انتظار می‌رود با این مصوبه راه برای بازگشایی نمادهای پتروشیمی با ارائه بودجه سال آینده فراهم شود.
روز گذشته متعاقب تصویب خوراک ۱۳سنتی، صف‌های خرید در اکثر نمادها از جمله بانک‌ها و مخابرات عرضه شدند. در گروه بانکی، وال استریت ژورنال عصر (یکشنبه) اعلام کرد: به دنبال حکم دادگاه عالی انگلستان مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام دولت این کشور در تحریم بانک ملت ایران، این بانک چهار میلیارد دلار از دولت انگلیس درخواست خسارت کرد.
به گزارش «ایرنا» به نقل از این نشریه، بانک ملت بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایران، دریافت خسارت چهار میلیارد دلاری از خزانه‌داری انگلستان بابت زیان اقتصادی ناشی از تحریم از سوی این کشور را پیگیری می‌کند.
در گروه دارویی روز گذشته برخی از شرکت‌های دارویی پیش‌بینی سود سال آینده خود را منتشر کردند که اغلب با رشد همراه بود. در گروه معدنی، فولاد صبانور دیروز پیش‌بینی محافظه کارانه‌ای را برای سال آینده اعلام کرد که در آن به‌رغم افزایش ۷۷درصدی میزان فروش سود شرکت ۷درصد کمتر پیش‌بینی شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که به دلیل عرضه صف‌های خرید با رشد ۱۵/۱ درصدی شاخص کل مواجه شد و به رقم ۸۰هزار و ۶۸۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۳۶۶میلیارد تومان رسید.