ایسنا - در جلسه‌ای که چند روز پیش با حضور وزیران نفت و اقتصاد و دارایی انجام شد، نوع اقلامی که باید وارد بورس شوند، چگونگی ورود نفت خام به بورس، معاملات فیزیکی، کاغذی و یا معاملات آینده future options، نحوه اداره پست دبیرکلی و پایه ارزی معاملات بورس نفت بررسی شد. مهدی کرباسیان، رییس هیات‌مدیره صندوق‌های بازنشستگی نفت، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در آن جلسه قرار شد، اسامی چند فرد شایسته برای دبیرکلی توسط وزارت نفت به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شود تا وزیر اقتصاد از بین آنها دبیرکل یا مدیرعامل شرکت بورس بین‌المللی نفت ایران را انتخاب کند که این عمل از سوی وزیر نفت انجام شده است. وی افزود: قرار است پس از انتخاب مدیرعامل شرکت بورس بین‌المللی نفت، جمع‌بندی نهایی مذاکرات دو وزیر از طریق وزیر اقتصاد و دارایی به او ابلاغ شود.

به گفته او، از نظر صندوق‌های بازنشستگی نفت همه نقطه نظرات سازمان بورس در اساسنامه در نظر گرفته شده است و در این راستا توافق شده براساس ماده ۵۸ قانون، حداقل به مدت یک سال شرکت سهامی بورس بین‌المللی نفت به صورت سهامی خاص اداره شود، تا مراحل سهامی عام شدنش را طی کند. کرباسیان با اشاره به گزارش قبلی ارائه شده در خصوص کالاهای مورد خرید و فروش در بورس نفت یادآور شد: در حال حاضر اقلام پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی از کشور صادر می‌شود، بنابراین بهتر است محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، نفت کوره و در ابتدا محموله نفتی موردی در بورس معامله شوند، ولی همه این مسائل به تصمیم‌گیری‌های بعدی هیات مدیره بورس در آینده بستگی دارد، زیرا اجرای برخی از این تصمیم‌گیری‌ها نیاز به مصوبات و اصلاح مقررات جاری کشور دارد که در خصوص قیمت‌گذاری، حجم و میزان محموله‌های نفتی، وزیر اقصاد و وزیر نفت تصمیم‌گیری می‌کنند. وی در خصوص شناورنبودن قیمت کنونی محصولات پتروشیمی و چگونگی فعالیت بورس نفت در این شرایط توضیح داد: با توجه به یارانه‌ای بودن قیمت محصولات پتروشیمی به نظر می‌رسد راهکارهایی باشد تا در آغاز کار کالاها به صورت محموله‌ای معامله شوند، ولی در نهایت لازم است حتما قیمت‌ها آزاد شوند. او با بیان اینکه بورس نفت نمی‌تواند در کوتاه مدت نهایی شود، افزود: تا وقتی که نفت به طور کامل در آن معامله شود، به چند سال زمان نیاز است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از وظایف مدیر بورس نفت نیز انجام همین هماهنگی‌ها با مسوولان است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم باید پایه معاملات بورس نفت ریال باشد، گفت: در پایان هر روز پس از بسته شدن ساعت معاملات در اتاق پایاپای، با هم ارز ریالی ارزهای معروف دنیا مانند یورو، دلار، پوند و ین معامله صورت گیرد. این شیوه در کشورهایی مانند روسیه نیز انجام می‌شود زیرا انتخاب ریال به عنوان پایه پولی معاملات باعث تقویت آن می‌شود.

او، درباره چگونگی ورود برخی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی زیان‌ده به بورس نفت، تشریح کرد: ضررده بودن شرکت‌ها ربطی به حضور کالای آنها در بورس ندارد، زیرا محموله براساس قیمت‌گذاری بین‌المللی و استانداردهای شیمیایی معامله می‌شود و ربطی به وضعیت اقتصادی شرکت تولیدکننده آن ندارد. ضررده بودن شرکت‌ها مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی و ورود آنها به بورس است که باید در موضوعی جداگانه بررسی شود.

وی با بیان اینکه بورس نفت می‌تواند از ابتدا بین‌المللی باشد، خاطرنشان کرد: معامله کالا در کیش می‌تواند از ابتدا به صورت بین‌المللی باشد، ولی مسائلی مانند اینکه چه موقع بورس وارد معاملات بین‌المللی شود و یا در خصوص اینکه با شرکت‌های مشاور طراحی راه‌اندازی بورس وارد مذاکره شود یا خیر، به تصمیم‌گیری هیات‌مدیره بورس نفت در آینده بستگی دارد. همچنین چگونگی عرضه کالاهایی مانند نفت در بورس نفت از جمله وظایف مدیرعامل و هیات مدیره بورس نفت است که پس از انتخاب شدن باید طی تعاملاتی با سازمان‌ها و شرکت‌ها در چارچوب سیاست‌های دولت در یک دوره تدریجی به آنها پاسخ دهند.

یادآوری می‌شود در حال حاضر۸۰‌درصد شرکت سهامی بین‌المللی بورس نفت متعلق به صندوق‌های بازنشستگی نفت، ۱۰‌درصد مربوط به منطقه آزاد کیش و ۱۰‌درصد متعلق به بنیاد مستضعفان است. اقدامات مقدماتی برای راه‌اندازی این شرکت در ابتدای مرداد ماه ۱۳۸۵ انجام شده و در حال حاضر از لحاظ ساختمان، امور نرم افزار، آیین نامه‌ها و تهیه اساسنامه کامل شده است. از آن زمان این شرکت در انتظار انتخاب مدیرعامل یا دبیرکل است که طبق گفته وزیر اقتصادی و دارایی به نظر می‌رسد موارد گفت‌وگو نهایی شده و اگر ظرف چند روز آینده مدیرعامل مشخص شود، به مرحله راه‌اند‌ازی خواهد رسید.