«کارگزاری» حرفه سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود

گروه بورس - علیرضا باغانی: دبیرکل کانون کارگزاران از انحلال شورای کانون و تعیین ۷ عضو هیات‌مدیره این تشکل خودانتظام در ۲۸ آذرماه جاری خبر داد. روح‌الله میرصانعی که روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت، افزود: در مجمع فوق‌العاده‌ای که در ۲۵ مهرماه برگزار شد، اساسنامه جدید کانون کارگزاران به تصویب رسید که براساس این اساسنامه جدید هیات عامل و شورا حذف و مقرر شد در مجمع ۲۸ آذرماه، ۷ عضو جدید هیات‌مدیره کانون به جای اعضای شورای کانون قبلی ایفای نقش کنند.

دبیرکل جدید کانون کارگزاران تاکید کرد: با تغییرات اخیر به وجود آمده در کانون کارگزاران این تشکل خودانتظام بازار سرمایه بتواند نقش کلیدی‌تری در توسعه بازار سرمایه و نقش‌آفرینی کارگزاران در تحولات بورس ایفا کند.

وی در ادامه اظهاراتش از راه‌اندازی قریب‌الوقوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوع جدید خبر داد و گفت: برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خیریه که نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند با موسساتی مانند محک، کهریزک و ... مذاکراتی در حال انجام است و همچنین در حال مذاکره با سازمان بورس نیز هستیم تا بتوانیم با تعریف جدیدی از این صندوق‌ها، کاربرد این صندوق‌ها را در امور خیریه بررسی و تبیین کنیم.میرصانعی در ادامه با اشاره به حضور کارگروه فعال در کانون کارگزاران گفت: کارگروه اول، مخاطرات صنعت کارگزاری را بررسی می‌کند و ریسک‌های موجود به دلیل خرید و فروش‌های اعتباری متعدد را مورد کنکاش قرار می‌دهد که در این رابطه پیش‌نویس دستورالعمل اعطای اعتبار به مشتریان توسط کارگزاران در کانون نهایی و به سازمان بورس ارسال شده است. همچنین کارگروه دیگر مربوط به بررسی مشکلات کارگزاری‌های فعال در بورس کالا است و در این خصوص کمیته‌ای برای خرید فروش آنلاین، رینگ صادراتی، اتاق پایاپای، معاملات آتی و IT فعال است و جلساتی را با هیات‌مدیره بورس کالا برگزار می‌کند.

وی افزود: کارگروه امور بانکی کارگزاران هم با هدف اخذ تسهیلات از شبکه بانکی در کانون فعالیت می‌کند. از سوی دیگر کارگروه امور معاملات در بورس‌ها نیز در حال بررسی مقررات معاملات بر خط است که به تازگی شروع شده و مقررات آن نیاز به تغییرات جزئی دارد که پیشنهادهای لازم در این زمینه به سازمان ارائه شده است. افزون ‌بر این، رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا و اوراق در دستورالعمل جدیدی مطرح است و ظرف دو ماه آینده شاهد تصویب دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا و اوراق بهادار خواهیم بود که البته رتبه‌بندی کارگزاران اوراق بهادار پیش‌تر نیز در جریان بوده؛ ولی تغییر خواهد کرد. وی گفت: تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی زمانبر است، اما رتبه‌بندی کارگزاران را به تجارب اتفاق افتاده در دنیا نزدیک می‌کند.

میرصانعی در مورد کارگروه امور اشخاص وابسته هم گفت: این کارگروه به مسائل پرسنل کارگزاری‌ها می‌پردازد. در این شرایط در ۷ ماه سال ۸۹ بالغ‌بر ۲۰ دوره آموزشی با تنوع ۱۲ موضوع برگزار شده؛ در حالی که تعداد دوره‌های آموزشی در سال گذشته ۲۴ دوره بوده است. با این حال در ۷ ماه امسال ۲۳ هزار نفر ساعت آموزش به پرسنل کارگزاری‌ها داده شده است که البته دامنه این آموزش‌ها نه تنها پرسنل کارگزاری‌ها، بلکه سایر شرکت‌های متقاضی و متقاضیان آزاد را هم در بر می‌گیرد. وی از آمادگی کانون کارگزاران برای ارتقای توان مالی فعالان بازار سرمایه سخن گفت و افزود: برخی اعضای وابسته به کارگزاری‌ها تمایل به ادامه تحصیل دارند که در این زمینه مذاکرات کانون با دانشگاه‌های غیردولتی آغاز شده است. از سویی دیگر کانون در تیرماه، مصوبه‌ای داشت که براساس آن افراد دارای گواهینامه حرفه‌ای باید ۴ دوره آموزشی گذرانده و در واقع مدیران نهادهای مالی باید تایید صلاحیت حرفه‌ای شده و دارندگان گواهینامه‌های حرفه‌ای هم مجددا تایید صلاحیت شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص اینکه شمار اعضای کانون کارگزاران به چه عدد می‌رسد و حق عضویت اعضای کانون چقدر است، گفت: تاکنون ۱۱۰ کارگزاری به عضویت کانون کارگزاران درآمده‌اند که حق عضویت کانون سالانه و براساس مجوزها دریافت شده است و سقف آن سالانه ۶ میلیون تومان است.

میرصانعی در مورد کمیته سازش کانون اظهار داشت: براساس ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات کارگزاران، مشاوران، سرمایه‌گذاران و سایر اشخاص در صورت عدم‌سازش در کانون‌ها توسط هیات داوری بررسی می‌شود. در این رابطه هم دبیرخانه‌ای جهت انجام فرآیند کمیته سازش راه‌اندازی شده و آماده اخذ شکایت از کلیه فعالان بازار است. همچنین در حالی پرونده معامله ۱۸ درصدی سایپا به دلیل عدم‌سازش به هیات داوری ارجاع شده که هم‌اکنون جهت رسیدگی به پرونده‌ها هزینه‌ای اخذ نمی‌شود، ولی به دلیل بار مالی زیاد و ماهانه حدود ۵/۴ میلیون تومانی کمیته سازش، به سازمان بورس پیشنهادهایی برای دریافت هزینه ارسال شده است.

دبیرکل جدید این تشکل خودانتظام فعال در بازار سرمایه ادامه داد: طی سال ۸۷ از ۱۰۰ پرونده کمیته سازش کانون، ۲۳ درصد به سازش و ۷۷ درصد به عدم‌سازش یا عدم‌پیگیری و رضایت خواهان منجر شده است. در سال گذشته هم از ۹۶ پرونده مختومه، ۲۳ درصد به عدم‌سازش و در ۷ ماه سال‌جاری از ۸۱ پرونده مختومه ۱۶ پرونده به عدم‌سازش منتهی شده است؛ بنابراین طی سه سال فعالیت کمیته سازش کانون کارگزاران از ۲۷۷ پرونده مختومه ۲۳ درصد پرونده‌ها به عدم‌سازش منتهی شده است.

وی شمار اعضای وابسته و اصلی کارگزاری‌های فعال در بورس را دو هزار نفر ذکر کرد و گفت: به دنبال اجرایی کردن عضویت اعضای وابسته کانون هستیم تا از این طریق ضمن ساماندهی روابط بین اعضای اصلی و وابسته کانون، امکان ارتباط و ارسال نامه و پیشنهاد توسط اعضای وابسته به کانون، برگزاری گردهمایی سالانه برای کلیه اعضای وابسته و اصلی، حضور یک نماینده بدون حق رای در هیات‌مدیره کانون و همچنین رتبه‌بندی اعضای وابسته فراهم شود.

وی درخصوص تخفیفات بی‌ضابطه و غیرمتمرکز کارگزاری‌ها افزود: در زمینه اعطای تخفیفات در بورس‌ها دستورالعملی درحال تهیه برای ارائه به شورای کانون کارگزاران است که طبق این دستورالعمل تخفیفات کارگزاران و بازاریابان ضابطه‌مند خواهد شد. همچنین برای برطرف کردن مشکلات اعضای اصلی و وابسته کانون، در حال تهیه دستورالعملی هستیم.

به گفته وی، بعد از حضور کانون کارگزاران در ترکیب هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار برنامه‌هایی هم برای تکرار این اتفاق در شرکت‌های بورس کالا، فرابورس و سپرده‌گذاری مرکزی داریم. از طرف دیگر ارتباط سازنده و نشست‌های دوره‌ای با سازمان بورس و بورس‌ها از دیگر برنامه‌های کانون به شمار می‌آید که در این رابطه یکشنبه آینده گردهمایی اعضای کانون کارگزاران با حضور رییس سازمان بورس برگزار خواهد شد.

میرصانعی با بیان اینکه طی سه سال گذشته به دلیل وضعیت بازار، شرایط مالی اکثر شرکت‌های کارگزاری مناسب نبوده، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به رونق ۶ ماه اول بازار سهام، وضعیت مالی عمده شرکت‌های کارگزاری بهبود یابد.

وی در پایان از مذاکرات اولیه با وزارت کار برای شمولیت فعالیت کارگزاری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد و گفت: فعالیت در کارگزاری‌ها با استرس بسیار زیادی مواجه است که دلیل آن هم ریسک بالای کار معامله‌گری و فعالیت در بازار سرمایه است. از این رو در حال مذاکره با وزارت کار هستیم تا شغل کارگزاری و اعضای وابسته آن به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته شده و سن بازنشستگی آن کاهش یابد.