کارکنان سایپا برنده ماراتن سایپا شدند
دنیای اقتصاد- سرانجام بلوک سایپا بعد از ۲۰ روز رقابت فشرده و حاشیه‌های فراوان به فروش رسید. بلوک سایپا که در قیمت پایه هر سهم ۳۱۸۳‌ریال اول‌تیرماه عرضه شده بود، با رکوردهایی بی‌نظیر به طولانی‌ترین معامله بلوکی بورس تهران تبدیل شد و با رسیدن به ارزش یک‌هزار و ۵۸۴‌میلیارد‌تومان، دومین معامله بزرگ بورس تهران لقب گرفت.

رقابت فشرده‌ این بلوک جو مثبتی را برای بازار به‌همراه داشت و شاخص کل را به 15هزارو360 واحد رساند.در پایان این ماراتن، کارکنان سایپا روز گذشته بالاخره رقبای خود را پشت سر گذاشتند تا هر سهم بلوک سایپا را در قیمت 846‌تومان خریداری کنند.

پایان طولانی‌ترین ماراتن بلوکی در بورس تهران
کارکنان سهامدار «سایپا» شدند
گروه بورس- اعظم شریفی: سرانجام بلوک سایپا بعد از 20 روز رقابت فشرده و حاشیه‌های فراوان به فروش رسید تا جو مثبت بازار نیز‌رو به ضعف گذارد.

بلوک سایپا که در قیمت پایه هر سهم 3183‌ریال اول تیر ماه عرضه شده بود، با رکوردهایی بی‌نظیر به طولانی‌ترین معامله بلوکی بورس تهران تبدیل شد و با رسیدن به ارزش یک‌هزار و 584‌میلیارد‌تومان، دومین معامله بزرگ بورس تهران لقب گرفت.
این درحالی‌است که رقابت فشرده‌ این بلوک جو مثبتی را برای بازار به‌همراه داشت و شاخص کل را به ۱۵هزارو۳۶۰ واحد رساند.
کارکنان سایپا روز گذشته بالاخره رقبای خود را پشت سر گذاشتند تا هر سهم بلوک سایپا را در قیمت 846‌تومان خریداری کنند؛ به این ترتیب کارکنان سایپا برای تصاحب این بلوک 18‌درصدی 1584‌میلیارد‌تومان پرداخت خواهند کرد.
ماجرای افزایش قیمت بلوک سایپا
اما در این بین اتفاقات مختلف و حاشیه‌های متعددی که در رقابت سایپا پیش آمد، بزرگ‌ترین عامل افزایش 166‌درصدی قیمت این بلوک نسبت به قیمت پایه بود.
رقابت آرام سایپا که طی ۱۰ روز اول با حرکت محافظه‌کارانه سه خریدار ادامه داشت با نزدیک‌تر شدن به زمان مجمع شرکت، سریع‌تر شد. حضور جدی کنسرسیوم کارکنان سایپا، سرمایه‌گذاری ملی و سازمان اقتصادی کوثر برای تصاحب این بلوک زمانی وارد مرحله تازه‌ای شد که طبق مصوبه دولت این بلوک می‌توانست بابت رد دیون به تامین اجتماعی و بنیاد شهید برسد.
این خبر که با واکنش متفاوت مسوولان روبه‌رو شد فقط شتاب بیشتر افزایش قیمت هر سهم این شرکت را رقم زدتا طرفین قیمت‌های دور از ذهنی را برای این سهم پیشنهاد دهند.
به این ترتیب قیمت هر سهم این شرکت از ۴۶۵‌تومان چهارشنبه هفته گذشته در قیمت ۸۴۶‌تومان، دیروز از سوی کارگزاری عمران فارس خریداری شد تا خریدار این بلوک ۳۰‌درصد رقم این معامله معادل ۴۷۵‌میلیارد‌تومان را ظرف ۳۰ روز کاری پرداخت کند. همچنین کارکنان سایپا باید طی ۸ قسط هر ۶ ماه مبلغ ۱۵۵‌میلیارد‌تومان بپردازند. این در حالی است که این رقابت ادامه دار موجب تعویق مجمع سایپا شد و کارکنان سایپا مانند سهامداران جدید بلوک ایران خودرو می‌توانند روی سود تقسیمی در مجمع برای پرداخت مبلغ نقدی معامله حساب کنند.
در همین حال مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با فارس در برابر این مساله که گروه کارکنان سایپا (که در رقابت با چند گروه خریدار این بلوک شده‌اند) بر این نکته تاکید داشته‌اند که در برابر عدم وجود پیشنهاد خرید دیگری در چهارشنبه هفته گذشته روی قیمت 465‌تومانی هر سهم، این بلوک باید در همان هفته پیش معامله می‌شد، خاطر‌نشان کرد: در ساعت 11 و 54 دقیقه و 59 ثانیه چهارشنبه هفته پیش، تقاضای خرید این گروه وارد سامانه شده بود، اما کارگزار عرضه‌کننده اقدام به عرضه نکرد؛ چرا که به گفته مسوولان، امکان برقراری ارتباط کارگزار عرضه‌کننده در آن لحظه با معاون سازمان خصوصی‌سازی فراهم نشد.
قالیباف اصل با اعلام ارسال پرونده این کارگزاری به کمیته تخلف افزود: مدیران این شرکت کارگزاری درخواست داشتند معامله این بلوک در ساعت خارج از معاملات چهارشنبه گذشته انجام شود اما به دلیل لزوم دریافت مجوز از شورای عالی بورس، چنین امکانی نبود. بنابراین اعلام انجام این معامله به علت عدم انطباق با مقررات و دستورالعمل‌های موجود وجود نداشت.
وی در رابطه با مجوز دولت برای حضور شرکت‌های بنیاد شهید و وزارت رفاه در رقابت برای خرید بلوک 18‌درصدی سایپا نیز اظهار داشت: شرکت بورس تابع تصمیمات دولت و شورا و سازمان بورس است، اما بهتر بود چنین تصمیمی از قبل اعلام می‌شد.


این مجوز فقط مربوط به بلوک 18‌درصدی سایپا بود و انتقال سهام به شرکت‌ها بابت رد دیون به مانند همیشه در ساعت خارج از معاملات بورس انجام می‌شود.
«حسن قالیباف اصل» همچنین روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: قیمت فروخته شده سهام سایپا مبنای قیمت نقدی سهام که روزانه در بازار معامله می‌شود، نیست.
به گفته وی، در جریان این معامله یک‌میلیارد و ۸۷۲میلیون سهمی سایپا به قیمت هر سهم ۸۴۶تومان و به ارزش‌هزار و ۵۸4میلیارد‌تومان معامله شد.
موضع شورای رقابت چیست؟
اما رییس شورای رقابت که هنوز پرونده واگذاری مخابرات و شبهات آن را در دست بررسی دارد، در هنگام شروع رقابت‌های ایران خودرو و سایپا نیز بار دیگر در اظهاراتی تاکید کرده بود که مانع انحصار در این رقابت‌ها خواهد شد. این در حالی است که این شورا همچنان در انتظار دریافت مدارک خریداران بلوک ایران خودرو است. حال باید دید در معامله سایپا و خرید این بلوک از سوی کارکنان سایپا، این شورا چه موضعی را خواهد داشت؟
البته غلامرضا حیدری کردزنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی سازی دیروز در اظهاراتی درباره بلوک ۲۰‌درصدی سهام سایپا گفت: من از این قضیه راضی نیستم که شرکتی را با قیمت پایه ۳۱۸‌تومان در بورس عرضه کنیم و به علت حضور برخی‌، سهام به شکل غیر واقعی افزایش یابد، این در حالی است که اعتقاد داریم که تحت تاثیر جو روانی، قیمت‌گذاری نکنیم.
بلوک سایپا در فضای غیر رقابتی فروخته شد
اما مدیرعامل شرکت کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران، که برای سازمان اقتصادی کوثر در این رقابت حضور داشت در گفت‌وگو با موج، با بیان اینکه بلوک سایپا در فضای غیررقابتی فروخته شد، اظهار داشت: روز گذشته رقابت برای خرید بلوک ۱۸‌درصدی سایپا با قیمت پایه هر سهم هشت‌هزار و ۳۶۰‌ریال آغاز شد و کارگزاری عمران فارس در فضای غیر رقابتی در ساعت ۹:۱۶ دقیقه قیمت هشت‌هزار و ۴۶۰‌ریال را وارد سامانه معاملاتی کرد.
وی ادامه داد: هشت دقیقه پس از ورود این قیمت، سازمان خصوصی‌سازی این بلوک را به کارگزاری عمران فارس واگذار کرد.
بدیعی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان اقتصادی کوثر از ورود به رقابت‌ها منصرف شده بود؟ گفت: ما برای ورود به رقابت برنامه داشتیم، اما هماهنگی با خریدار منجر به از دست رفتن زمان شد.
وی در خصوص مصوبه دولت در صدور مجوز ورود بنیاد شهید و وزارت رفاه به خرید بلوک 18‌درصدی سایپا به منظور پرداخت دیون به این مجموعه‌ها، گفت: با توجه به عدم انجام این معامله، دولت باید در قالب واگذاری‌های دیگر بورسی یا غیر بورسی، دیون خود را به این مجموعه‌ها پرداخت کند.
سایپا ۸۸۰۰میلیارد تومانی شد
در پی انجام معامله بلوکی سایپا ارزش شرکت سایپا 5/8‌میلیارد دلار شد.
این رقابت که پس از ۲۰ روز کاری رقم خورد رشد سریعی را در قیمت این شرکت خودروسازی کشور فراهم کرد تا ارزش کل شرکت سایپا (بر مبنای قیمت ۸۴۶تومان) به ۸۸۰۰میلیارد تومان برسد. این در حالی است که سایپا تولید سالانه ۶۵۰هزار دستگاه خودرو را انجام می‌دهد.
اما مروری بر عملکرد خودروسازان بزرگ دنیا در سال 2009 گویای تولید 61میلیون دستگاه خودرو است که چین با مصرف 6/13میلیون دستگاه خودرو بزرگ‌ترین بازار مصرف خودرو جهان است. همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب با اختصاص 4/10‌ و 1/14‌میلیون دستگاه خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند. به این ترتیب 62‌درصد بازار مصرف خودرو دنیا در این سه حوزه قرار دارد.
در این بین آمار تولید خودروسازان بزرگ دنیا در سال ۲۰۰۸، تویوتا را صدرنشین تولید نشان می‌دهد که ارزش بازار این شرکت معادل ۱۱۰میلیارد دلار است. تویوتا با تولید ۲/۹‌میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۸ رکورد دار تولید خودرو در این سال شد.
همچنین در حال حاضر ارزش سهام هوندا 55میلیارد دلار و فورد 39‌میلیارد دلار برآورد شده است.
این شرکت‌ها به عنوان خودروسازان بزرگ دنیا تولیدات متنوع را در کلاس‌های متنوعی به بازار روز دنیا عرضه می‌کنند و در بازار سهامی که از P/E بالایی برخوردار است، فعالیت دارند.