فارس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی از تشکیل دو صندوق سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۶۷میلیون یورو در بازار سهام و بازدهی ۲۵درصدی این دو صندوق خبر داد.

فضل‌ا... معظمی با اشاره به اخذ مجوز جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال گذشته اظهار داشت:

بر اساس این مجوز، صندوق سرمایه‌گذاری بسته (میچوال فاند) تا سقف ۳۰۰میلیون یورو تشکیل خواهد شد که با توجه به بازاریابی حرفه‌ای در خارج از کشور در مرحله اول ۳۳میلیون یورو جمع آوری شد که عمدتا مربوط به مشارکت‌کنندگانی از کشورهای سوئیس، انگلیس و برخی کشورهای عربی بود.

وی با بیان اینکه مبلغ فوق بلافاصله در بورس ایران سرمایه‌گذاری و سبد سهامی تشکیل شد، ادامه داد: در مرحله دوم مربوط به ماه مه (اردیبهشت و خرداد سال ۸۷) تا جولادی (تیر و مرداد)‌بود که در این مرحله ۳۴میلیون یوروی دیگر جذب و واریز شد و عمدتا مربوط به کشورهای اسکاندیناوی بود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی افزود: از این مبلغ تا کنون ۸میلیون یورو وارد کشور شده و سبد سهامی دیگر تشکیل شد و ضمن اینکه دوره صندوق بسته شده، تا ماه آگوست (پایان مردادماه) مشارکت‌کنندگان می‌توانند با NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) روز اقدام به اختصاص سهام به سرمایه‌های خارجی کنند.

معظمی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم جذب ۳۴میلیون یورو در هفته‌های گذشته اقدامی موفقیت‌آمیز بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌های خارجی در بورس کالا هم قابل سرمایه‌گذاری است یا خیر، گفت: بر اساس مجوزهای

ارائه شده تمام سرمایه‌های جذب شده تا سقف ۳۰۰میلیون یورو صرف بورس اوراق بهادار خواهد شد.

از سوی دیگر باتوجه به عدم شکل‌گیری کامل معاملات قرارداد آتی، سرمایه‌گذاری در بورس کالا امکان‌پذیر نیست.

وی به بازدهی دو سبد سهام تشکیل شده برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره و عنوان کرد: این دو صندوق تاکنون ۲۵‌درصد بازدهی داشته که حتی اگر به تاثیر کاهش ارزش ریال در برابر یورو نیز توجه شود، سرمایه‌گذاران خارجی تاکنون حداقل ۱۸درصد سود بدست آوردند که علت موفقیت مرحله دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمانی که بانک ملی تحریم شده بود همین

بازدهی قابل توجه بازار سرمایه ایران برای خارجیان بود.