بعضا کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند که با فروکش کردن فضای ملتهب غیر‌اقتصادی که عامل اصلی التهاب و جهش افسارگسیخته نرخ در بازارهای موازی به‌ویژه ارز و طلاست، بورس در گام نخست باید بتواند جاماندگی خود را جبران کند تا در این مسیر اعتماد رخت‌بسته به بازار بازگردد.  بر این اساس باز گذاشتن دست متولیان سازمان بورس برای اعمال نظر در سیاستگذاری‌های مداخله‌‌‌گرانه نیز از جمله مواردی است که می‌‌‌تواند به حذف دخالت‌‌‌‌‌‌های ناصحیح در بازار بینجامد. معاملات اردیبهشت‌ماه در شرایطی آغاز شده است که از طرفی قیمت سهام شرکت‌های دلارمحور و کامودیتی به دلیل وضعیت قیمت‌های جهانی می‌‌‌تواند به‌‌‌عنوان محرک اصلی صعود شاخص، با جهش قابل‌توجه روبه‌رو شود؛ در نتیجه احتمال تقویت کلیت بازار سهام در شرایط کنونی وجود دارد.

از سوی دیگر، مقاومت دلار در بازار آزاد در برابر ریزش سریع بر جذابیت بورس می‌‌‌افزاید. کمااینکه از این لحاظ که تعدیل انتظارات تورمی در این مقطع می‌‌‌تواند زمان‌بر باشد، احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهایی که از تورم جا مانده‌‌‌اند وجود دارد.  بنابراین ورود پول به بورس تهران می‌‌‌تواند عامل حمایتی از قیمت سهام باشد. آن‌طور که آمارها نیز بیان می‌کنند، از ابتدای اردیبهشت مبلغی به میزان ۱۰۳۳میلیارد تومان وارد گردونه معاملات سهام شده است. بنابراین شاید بتوان آن را نشانه‌‌‌ای از آشتی احتمالی حقیقی‌‌‌ها با بورس دانست. آن‌طور که تجربه نشان می‌دهد، ورود پول درصورتی که تداوم داشته باشد، برای بازار سرمایه در بلندمدت خبر خوبی به حساب می‌آید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کافی داشت، استراتژی سیاستگذار برای حمایت از بورس است. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، در سناریوهای مختلف در هفته جدید بورس تهران بر وضعیت اقتصاد کشور و انتظار اعلام سیاست‌‌‌های جدید ارزی تاکید می‌کند. از سوی دیگر ابهام در خصوص وضعیت اقتصاد کشور می‌‌‌تواند بر آینده همه بازارها پرده بکشد. در این شرایط واکنش بازارهای داخلی به سررسید عموما مقطعی با چاشنی هیجان خواهد بود که قابل‌توجه خواهد بود. در این شرایط واکنش فعالان بازارهای مختلف به عوامل اقتصادی موجود و از سوی دیگر فضای روانی ناشی از وضعیت منطقه نیز از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است.