حسن حسین نیا copy

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در شروع هفته‌جاری ورق معاملات به‌صورت نسبی برگشت و معاملات خوبی را شاهد بودیم. خبر خوبی که این هفته به بازار مخابره شد درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع در شهریورماه بود که رقم زیر۵هزار‌تومان را نشان می‌داد، با این وجود این شائبه همچنان وجود دارد که چرا برای 5ماه ابتدایی سال ‌نرخ اعلام‌نشده و در عین‌حال می‌دانیم که در مهرماه نرخ جهانی گاز در هاب‌های فرامنطقه‌ای و در چهار هاب اروپایی و آمریکایی رشد قیمت ملموسی داشته که این مساله باعث می‌شود متناسب با فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع شاهد رشد قیمتی در مهر و آبان باشیم. وی ادامه داد: این یکی از نکات جدی انتقادی وارده به فرمول است، چراکه در فرمول نرخ گاز چهار هاب منطقه‌ای درنظر گرفته می‌شود؛ درحالی‌که ایران تولیدکننده گاز است و نباید هزینه حمل‌ونقل گاز، بیمه و... که روی قیمت می‌آید تا به‌دست مصرف‌کننده برسد برای مصرف داخلی محاسبه شود، البته در فرمول به قیمت ماکزیمم که قیمت صادراتی گاز ایران است اشاره‌شده ولی باید درنظر داشت که میزان صادرات گاز ما اندک است و اینکه آیا سقف را این میزان درنظر بگیریم نیز خود نکته انتقادی جدی است، بنابراین نرخ خوراک همچنان می‌تواند در آینده برای بازار چالش باشد.

به‌نظر می‌رسد چنانچه فرمول دچار تغییراتی متناسب با شرایط واقعی منطقه‌ای و اقتصادی کشور شود و در عین‌حال مزیت رقابتی شرکت‌های داخلی را درنظر بگیرد، می‌تواند پویایی خوبی برای تولید داخل باشد و باعث پایابودن رشد بازار سرمایه نیز بشود. حسین‌نیا گفت: در کنار آن اگر نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت داشته باشیم، خواهیم دید ارزش معاملات به‌صورت روزانه رشد خوبی داشته‌است. روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به بالای 5 همت رسید ‌و حداقل به‌صورت نسبی باعث شد نگاه‌ها به بازار سرمایه کمی برگردد و این احتمال به‌وجود بیاید که شاید شاهد رشد خوبی در روزهای آینده باشیم، اما مهم‌ترین مساله که در این زمان باید بررسی شود این است که ارزش معاملات برای بروز و تداوم رشد باید دائما در حال افزایش باشد. نسبت سرانه خرید و فروش در هفته اخیر خوب بوده و باید دید که آیا این نسبت‌ها رو به بهبود خواهد بود، یا نه. اینکه پول‌های درشت به بازار ورود خواهد کرد یا نه، نکته خیلی مهمی است و در صورت افزایش مداوم ارزش معاملات و همچنین بهبود نسبی سرانه خرید و فروش می‌توان شاهد بازار خوبی بود. این تحلیلگر اظهار کرد: روز سه‌شنبه رئیس سازمان بورس هم در نمایشگاه کیش‌اینوکس نسبت به ارزش شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به نکاتی اشاره کرد از جمله اینکه ارزش شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه بسیار بالاتر از ارزش فعلی مارکت است. البته نسبت به رویکردهای آقای عشقی همچنان نقد جدی وجود دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم علت رشد بازار سرمایه در هفته اخیر را بررسی کنیم، موضوع نرخ خوراک و نامه منتشرشده در کنار کاهش ریسک‌های سیستماتیک مربوط به تنش‌های منطقه‌ای و همچنین رسیدن قیمت سهام در شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار به کف‌های حمایتی بود که ناگزیر جذابیت خاصی برای سهامداران ایجاد می‌کرد. برای تداوم رشد باید شاهد رشد ارزش معاملات و بهبود نسبت سرانه خریدار به‌فروشنده باشیم.

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این‌خصوص گفت: در هفته‌ای که گذشت با توجه به اخباری که منتشرشد مبنی‌بر اینکه ایران و همچنین حزب‌الله لبنان رویکردی درخصوص گسترش منازعات منطقه ندارند، از ریسک‌های سیستماتیک در حوزه بین‌المللی کاسته شد و همین امر منجر به رشد شاخص در این هفته شد. نکته قابل‌توجه این بود که در هفته‌های قبل شاخص هموزن در روزهای ریزشی، ریزش منفی بیشتری را نسبت به شاخص‌کل ثبت می‌کرد، در این هفته هم با رشد بازار شاخص هموزن نسبت به شاخص‌کل رشد بیشتر و بهتری را تجربه کرد. با توجه به اینکه خیلی از سهام کوچک و متوسط در محدوده ارزنده‌ای قرار دارند اما به دلیل اینکه ارزش بازار آنها کم است، بیشتر دستخوش تغییرات می‌شوند و این موضوع کاملا طبیعی است.

وی افزود: نکته دیگر هم نرخ گاز خوراک پتروشیمی بود که به میزان 4هزار و 880‌تومان منتشر شد. اخبار به‌نسبت خوبی بود اما چون نرخ در ماه‌های گذشته همچنان در هاله‌ای از ابهام است و طبق فرمولی که منتشر شد با دلار 37‌هزار و 500‌تومانی اگر میانگین فرمول به 15‌سنت برسد، مجددا نرخ‌ها به 7هزار‌تومان می‌رسد، همان اثری که تحلیلگران برای این شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کردند را خواهد داشت. سماوی گفت: نکته بعدی این است که انتظار می‌رود شاخص‌کل همچنان روند متعادل خود را طی کند. شاخص موفق شد در این هفته محدوده دو‌میلیون‌واحدی را پس‌بگیرد اما پس گرفتن محدوده دو‌میلیون و 150 تا 200‌هزار واحد خیلی راحت نیست و احتمالا در هفته آینده ممکن است روزهای سبزرنگی همچون هفته‌جاری را نداشته باشیم و کمی با اصلاح زمانی و بعضا قیمتی همراه باشیم اما در کل روند مثبت است و تنها چیزی که بازار به آن نیاز دارد ارزش معاملات است که هنوز به بالای 10 همت نرسیده‌است.