در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۲درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۴‌هزار و ۷۲۱‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. از طرفی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۹۰۲‌میلیارد‌تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۱۱۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «شپنا»، «شپدیس» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «وسپهر» و «وهور» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین«خگستر»، «شستا» و «شپنا» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. پانزدهمین روز آبان ماه در حالی با سبزپوشی تابلوی معاملاتی به پایان رسید ‌که این روزها به کرات از ارزندگی بازار در سطوح فعلی صحبت به‌میان می‌آید.

با وجودی که سایه تنش‌ها و تحولات بین‌المللی همچنان بر سر بازارهای مالی پابرجا است اما چنین به‌نظر می‌آید، بازارها با گوشه چشمی به این تحولات مسیر موردنظر خود را طی می‌کنند. بازار ارز در چند روز اخیر افت و خیز به‌خصوصی را از خود آشکار نساخته و همچنان درمحدوده ۵۱ تا ۵۲‌هزار‌تومان نوسانات اندکی دارد. در این میان نماگر اصلی بازار سهام در سه روز گذشته حدود ۳‌درصد رو به بالا حرکت داشته‌است. از طرفی مثبت‌شدن نماگرهای اصلی بازار در سه روز گذشته موجی از امیدها را برای صعود مجدد بازار تقویت کرده‌است، اگرچه به‌نظر می‌رسد شاید کمی زود باشد که حال نصفه و نیمه خوش بازار در هفته‌جاری را آغاز روندی توفانی و جذاب قلمداد کرد، چراکه با وجود وضعیت خوب بازار، ارزش معاملات همچنان از ورود نقدینگی هوشمند و فعال سخنی بر زبان نمی‌آورد.

مریم محبی

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه پیرامون سبزپوشی سه روز گذشته بازار گفت: بازار سه روز متفاوت را پشت‌سر گذاشته است. اصلاح نرخ خوراک و کاهش احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای را می‌توان عامل واکنش مثبت نصفه و نیمه این روزهای بازار عنوان کرد، با این‌وجود رشد شاخص‌ها در هفته‌جاری را چندان نمی‌توان عاملی برای آغاز روند صعودی قدرتمند برشمرد. به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که وضعیت بازار برای حداقل سه هفته این‌چنین ادامه داشته‌باشد و حجم معاملات تغییر محسوسی را تجربه کند و مجددا شاخص‌کل در محدوده‌های یک‌میلیون و 900‌هزار‌واحدی جا خوش نکند، می‌توان به رشد بازار در روزهای آینده امیدوار بود.

از طرفی انتشار نامه‌ای منسوب به نرخ خوراک در شبکه‌های اجتماعی در چند روز اخیر ‌بار روانی منفی در بازار ایجاد‌کرده است، از این‌رو تا زمانی‌که مصوبه‌ای رسمی از سوی سیاستگذاران منتشر نشود، نباید مهر صحه بر چنین اخباری بگذاریم. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بازار در شرایط کنونی کمی سردرگم است و مثبت‌شدن این چند‌روزه را شاید دلیلی بر خروج از روند نزولی بتوان برشمرد. پیش‌بینی می‌شود در هفته‌جاری مثبت‌های ناپایدار ادامه داشته‌باشند.

نیما میرزایی

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه بازار را بدین صورت تشریح کرد: بازار سهام همان‌طور که روندی را از انتهای هفته گذشته آغاز کرده‌بود و رگه‌هایی از صعود را از خود به نمایش گذاشت، انتظار می‌رفت که روزهای سبز کم‌جانی برای بازار رقم بخورد، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد در روند فعلی یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های بازار سطح 2‌میلیون و 80‌هزار واحد است. انتشار خبر نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی جو مثبتی در بازار ایجاد کرد. همچنین باید اظهار کرد که بازار در دو ماه اخیر نشان‌داده که محدوده‌های یک‌میلیون و 950‌هزار‌واحدی، محدوده‌های حمایتی مستحکمی برای بازار بوده و می‌توان درنظر داشت از این محدوده‌ها با وجود کاهش ریسک‌های گوناگون، روند‌های مثبتی را ببینیم. این کارشناس بازار در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود دو روز متعادل مثبت در انتظار بازار خواهدبود.

عرفان

عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند این روزهای بازار گفت: پس از اینکه در هفته‌جاری کمی از التهاب تشدید آتش تحولات بین‌المللی کاسته شد، بازار سهام در سه روز اخیر وضعیت مساعد‌تری را تجربه کرد، با این‌وجود چنین به‌نظر می‌آید که سبزپوشی سه روز ابتدایی هفته را نمی‌توان به آغاز روندی صعودی نسبت داد و بلکه می‌توان آن را ادامه روند فرسایشی بازار دانست. از طرفی ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک همچنان بر روح بازار سایه افکنده است. انتشار نامه نرخ خوراک نیز در روزهای اخیر می‌تواند بر نااطمینانی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بازار دامن بزند. این کارشناس در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی را در دو روز معاملاتی آینده پیش‌رو داشته باشیم.