تشنگی بورس برای محرک صعودی عكس:صبا طاهریان

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص هموزن نیز با رشد ۰.۰۹ درصدی همراه شد تا رشد درصدی هر دو نماگر اصلی بازار سهام به یک میزان باشد. افزون بر این شاخص کل فرابورس نیز با رشد اندک ۰.۰۳ درصدی مواجه شد. نتایج زورآزمایی خریداران و فروشندگان در معاملات روز گذشته بورس تهران، منجر به خروج ۲۵۵ میلیارد تومانی پول از گردونه معاملات شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۳ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

رفت و برگشت شاخص

در روز گذشته، برخورد شاخص کل بورس به سطح روانی ۲ میلیون واحدی سبب شد تا بازار سهام مجددا به بالای این سطح مهم بازگردد. همانطور که در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» تحت عنوان شاخص بورس در پرتگاه اشاره شد: پر واضح است که نزدیک ‌‌شدن شاخص‌‌کل به محدوده ۲ میلیون واحدی، سبب خواهد شد تا در بازار سهام، اتفاقات گوناگونی حادث شود، نخستین مورد این است که شاخص ‌‌کل با حمایت خریداران و جریان تقاضا، مجددا سبزپوش می‌شود و خود را در بالای محدوده ۲‌‌ میلیون ‌‌واحدی حفظ می‌‌کند. همین موضوع نیز در معاملات روز گذشته بورس تهران به وقوع پیوست. سناریوهای آتی شاخص کل نیز این است که شاخص ‌‌کل، محدوده ۲ میلیون واحدی را از دست می‌دهد و به کانال پایین‌‌تر نقل ‌‌مکان می‌‌کند که این موضوع موجب ظهور دو سناریوی دیگر در جریان معاملات خواهد شد، نخست اینکه با از دست‌‌دادن محدوده مذکور، جریان عرضه‌ها در تالار شیشه‌‌ای تشدید خواهد شد و گروهی از سرمایه‌‌گذاران در اندیشه اینکه شاید شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قیمت‌‌های سهام بازار، مقادیر کمتر از این را نیز ملاقات کنند، اقدام به ‌‌فروش سهام تحت تملک خود خواهند کرد و هم‌‌راستا با این قضیه و در جریان یک اتفاق تکراری و مسبوق به ‌‌سابقه، گروه دیگری از خریداران وارد گردونه معاملات سهام خواهند شد و اقدام به خرید سهام در بازار سرمایه خواهند کرد.  دلیل خرید این گروه از افراد نیز این است که قیمت سهام به ‌‌طور نسبی از جذابیت برخوردار می‌شود و هر موقع که شاخص در ماه‌های اخیر در کانال یک ‌‌میلیون و ۹۰۰‌‌ هزار ‌‌واحدی قرارگرفته، طولی نکشیده که شاخص توانسته خود را به مقادیر بالاتر برساند.

بورس در ماه‌های اخیر

بورس تهران در ماه‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را پشت‌‌ سر گذاشته ‌‌است. بازار سهام از ابتدای آبان سال گذشته، تغییر فاز داد و از مسیر نزولی، گام در ریل صعودی گذاشت. از ابتدای اسفند سال ‌‌گذشته، روند قیمت‌‌ها در بازار سهام با جدیت تمام در مسیر صعودی قرار گرفت و کلیت بورس تهران با افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی همراه شد. روزهای خوب بورس تهران در سال‌‌ جاری نیز تداوم داشت و اقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به معاملات تالار شیشه‌‌ای موجب شد کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قله‌های تاریخی ثبت‌‌شده شاخص‌‌های سهامی در مرداد ۹۹ یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص‌‌ها سقف‌‌های قیمتی جدیدی را به‌‌ثبت برسانند. این روند خوب در بازار سهام تا میانه‌های اردیبهشت سال جاری نیز تداوم داشت، اما پس از آن بازار سرمایه، شاهد قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایی رخوت در صحنه معاملات خود بود، پس از شوک وارده به بازار در نیمه‌های اردیبهشت، کلیت بازار سرمایه با رکود معاملاتی همراه شد و پارامترهای تابلوخوانی بازار نیز که در حکم گواهی برای تایید این مدعا بودند، همگی در اغمای کامل فرو رفتند. از نیمه دوم اردیبهشت به بعد خروج پول از گردونه معاملات سهام، روند غالب در اکثر روزهای معاملاتی بوده است و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز هر روز نسبت به روزهای قبل رقم پایین‌‌تری را تجربه می‌‌کرد. هر دو عامل یادشده بیانگر این موضوع است که بعد از تجربه یک دوره رشد قیمت‌‌ها که تقریبا ۷۵ روز به طول انجامید، بازار سهام در ۶ ماه اخیر، آن روی سکه سهامداری را به سهامداران نشان داده و اهالی خود را به این نتیجه رسانده که بازار سهام، بازاری است که افت‌‌وخیز و نوسان در مقیاس بالا یکی از مشخصه‌های اصلی آن است و دستیابی به کامیابی و موفقیت روزافزون در این بازار، به قرعه شانس بستگی ندارد و باید به‌‌ صورت اصولی وضعیت این بازار را مورد بررسی قرار داد و کلیه فوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری این بازار را یاد گرفت. به هر روی تا پایان معاملات روز گذشته بورس تهران، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای از سقف تاریخی خود در کانال ۲‌‌ میلیون و ۵۰۰‌‌ هزار ‌‌واحدی فاصله معناداری گرفته ‌‌است و به نوسان اندک و کج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و مریز خود در کانال ۲‌‌ میلیون ‌‌واحدی ادامه می‌دهد.

 با توجه به نوسان قیمت‌‌ها در محدوده‌های کنونی در ۶ ماه اخیر می‌توان گفت که کف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی قیمت سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در محدوده‌های کنونی انجام‌‌شده و کف بازار سهام در محدوده‌های کنونی تقریبا بسته شده ‌‌است و اگر اتفاق شوکه‌‌کننده خاصی حادث نشود، بازار از محدوده‌های کنونی عقب‌‌نشینی خاصی نخواهد داشت. اما همان‌طور که گفته شد در بازار انگیزه رشدی وجود ندارد. دلار در روز گذشته مجددا وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد و به نظر می رسد اصلی‌ترین عاملی که در روزهای اخیر، عملکرد بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار دهد، نوسانات قیمت اسکناس آمریکایی است. دلار در روزهای اخیر توانسته از میانگین چند ماه اخیر فاصله بگیرد و در ارقامی بالاتر از ۵۰ هزار تومان معامله شود. اما این مقدار از رشد در قیمت دلار در حدی نیست که در بازار سهام تقاضا ایجاد کند. به هر روی باید منتظر ماند و دید که واکنش بازار سهام در روزهای آتی به نوسانات قیمت دلار چگونه خواهد بود.