معاملات در زمین تازه‌واردها

معاملات روزهای اخیر فرابورس با نوسان اندک قیمت و معاملاتی کم‌رمق در نمادهای بزرگ و اثرگذار گروه‌های فلزی و پتروشیمی و همراه بود. این در حالی است که این نمادها از شرایط بنیادین مطلوبی برخوردارند. با توجه به صادرات‌محور بودن محصولات گروه فلزات اساسی و پتروشیمی، رشد قیمت جهانی محصولات این صنایع و افزایش نرخ دلار مهم‌ترین‌ متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سهام این نمادهاست. بنابراین، روند پایدار قیمت‌های جهانی فلزات و چشم‌انداز رشد نرخ دلار حاوی سیگنال‌های مثبتی برای تقویت قیمت این نمادها در بورس و فرابورس است.روز گذشته، همزمان با بازگشایی بازار جهانی، قیمت اغلب فلزات اساسی رشد مناسبی را تجربه کردند. بازار فولاد با توجه به سیاست‌های دولت چین برای صیانت از محیط زیست از شرایط مطلوبی برخوردار است. قیمت جهانی فلز «روی» و «سرب» نیز در دو هفته اخیر با رشد همراه بود. از سوی دیگر، روند رو به رشد نرخ دلار نیز یکی از متغیرهای قدرتمند در حمایت از قیمت سهام گروه‌های فلزی و محصولات شیمیایی است. با وجود چنین شرایطی، روز گذشته شاهد تاثیرات منفی گروه‌های بزرگ فلزی و پتروشیمی بر شاخص فرابورس بودیم. بر همین اساس، دیروز شاخص گروه فلزی فرابورس نزدیک به ۴/ ۰ درصد افت کرد تا بیشترین تاثیر منفی بر شاخص از سوی نمادهای زیرگروه فلزات اساسی ثبت شود. گروه محصولات پتروشیمی نیز کاهش شاخص را تجربه کردند.

روز گذشته، ضمن کاهش تقاضا برای سهام نمادهای گروه فلزی و پتروشیمی، شاهد گردش بیشتر معاملات در نمادهای تازه‌وارد بودیم. دیروز، تقاضای بالای سهامداران فرابورس در نمادهای جدید شرکت آسیاسیر ارس و شرکت لیزینگ ایران و شرق بیشترین رشد قیمت را برای این نهادها رقم زد. دیروز نماد لیزینگ ایران و شرق از تقاضای بیش از ۱۵ میلیون سهمی برخوردار شد. ضمن اینکه روز یکشنبه نیز ۴۷ میلیون سهم شرکت لیزینگ ایران و شرق میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس که ششمین روز حضور خود در فرابورس تجربه کرد روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات میان شرکت‌های فرابورس را به خود اختصاص داد. بر این اساس، نزدیک به ۷۳میلیون سهم شرکت آسیا سیر ارس در ۵۰ هزار و ۱۰۱ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. بیشترین ارزش معاملات فرابورس نیز با رقم تقریبی ۱۱ میلیارد تومان به نام شرکت آسیا سیر ارس ثبت شد. تحرکات نسبتا بالای سهامداران در این دو نماد جدید حاکی از اقبال بازار برای ورود نمادهای جدید و جذب نقدینگی از این طریق است.

تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی

دیروز پس از گذشت حدود چهارماه(از ۳۰ خرداد سال جاری)، شاهد بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی بودیم. بر این اساس روز گذشته نزدیک به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از پرتفوی اشخاص حقوقی به سبد سهامداران حقیقی واریز شد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر تغییر مالکیت به نفع خریداران حقوقی رقم خورده است؛ به‌طوری که در ۳۰ روز معاملاتی اخیر تنها ۶ روز معاملاتی به نفع سهامداران حقیقی به پایان رسیده است. با این وجود روز گذشته شاهد تحرکات بالا و خریدهای بیشتر از سوی سهامداران حقیقی بودیم. دیروز بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در نمادهای شرکت آسیاسیر ارس، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذی پارس و شرکت لیزینگ ایران و شرق بودیم. به این ترتیب، معامله در این پنج نماد، نزدیک به ۷ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان به ارزش دارایی‌های اشخاص حقیقی فرابورس اضافه کرد. معامله بازیگران حقیقی در نمادهای تازه‌وارد بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را به ثبت رساند.در مقابل، بیشترین خرید اشخاص حقوقی به واسطه معامله در نمادهای شرکت توسعه عمران استان کرمان، تولید و صادرات ریشمک و سهامی ذوب‌آهن اصفهان صورت گرفت تا به این طریق حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به سبد سهامداران حقوقی منتقل شود.

«غپآذر» روی میز معاملات

در ادامه عرضه‌ اولیه‌های فرابورس، روز گذشته، پس از گذشت یک هفته از پنجمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری، نوبت به ششمین عرضه اولیه سهام یک تازه‌وارد فرابورسی رسید. به این ترتیب، معامله‌گران فرابورس روز دوشنبه ۲۴ مهرماه، شاهد عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی بودند.به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، دیروز، تعداد ۲۰میلیون سهم از کل سهام شرکت پگاه آذربایجان شرقی به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس عرضه شد. به این ترتیب، ۱۲۹ هزار و۶۱۳ کد معاملاتی در تخصیص این ۲۰ میلیون سهم شرکت داشتند که رکورد بیشترین حضور در عرضه اولیه را نیز شکست. پیش از این، حضور ۱۲۶ هزار نفر در صف عرضه اولیه نماد شرکت آسیا سیر ارس بالاترین رکورد بود. بر این اساس سهام نماد معاملاتی شرکت پگاه آذربایجان شرقی به میزان ۳۳۵۵ ریال کشف قیمت شد.پیش از این، ۱۰ درصد سهام شیر پاستوریزه پگاه فارس در روز ۱۲ مهرماه ۹۴ در فرابورس عرضه اولیه شد و در سال ۹۵ نیز شاهد عرضه بخشی از سهام شرکت‌های پگاه گلستان و پگاه گلپایگان به ترتیب در روزهای هفتم مهرماه و پنجم بهمن‌ماه بودیم؛ به این ترتیب سهام «غپآذر» به‌عنوان چهارمین شرکت از مجموعه پگاه در فرابورس ایران عرضه ‌شد.

توقف‌ نماد «غشهداب»

همچنین در میان رفت و برگشت‌های فرابورس، نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده صاحبان سهام ( روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه)، در پایان معاملات دیروز  متوقف شد.