ولی نادی‌قمی/ مدیر عامل تامین سرمایه نوین

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و تخصیص بهینه منابع مستلزم کارکرد صحیح بازارهای مالی است که بتواند با حداقل هزینه، بیشترین و بهترین تخصیص منابع را به ثمر رساند. در این ارتباط، قوانین و مقررات، ابزارها و نهادهای مالی، سیستم معاملاتی و از همه مهم‌تر نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار) نقش با اهمیتی در کاهش هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی و بهبود کارآیی اطلاعاتی، عملیاتی و تخصیصی بازار به عهده دارند. با توجه به تغییرات اخیر اعضای هیات‌مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و فارغ از مصادیق و شیوه تغییر سیاست‌گذاران حوزه بازار سرمایه، به نظر می‌رسد که اقداماتی به شرح زیر در جهت توسعه بازار سرمایه کشور لازم است. در همین راستا انتظار می‌رود موارد مزبور مورد توجه ویژه تیم مدیریتی جدید سازمان بورس قرار گیرد.

۱- توسعه بازار بدهی از طریق صدور مجوز فعالیت موسسات اعتبارسنجی ایرانی - بین‌المللی، تسهیل انتشار انواع اوراق بهادار توسط شرکت‌ها (نه فقط دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌های دولتی)، تنوع بخشی به ابزارهای مالی، تخصصی کردن فعالیت‌های پذیره‌نویسی و بازارگردانی انواع اوراق بدهی و در نهایت افزایش توانگری مالی نهادهای مالی نقش آفرین در بازار بدهی.

۲- افزایش نقدشوندگی بازار سهام. یکی از ویژگی‌های اصلی کارآیی و کارکردی بازار را می‌توان در نقدشوندگی آن دانست. نقدشوندگی بازار را می‌توان امکان انجام معاملات مالی بزرگ با اثر قیمتی پایین تعبیر کرد. در حال حاضر امکان فروش بسیاری از سهم‌ها حتی در سطح خرد نیز امکان پذیر نیست. افزایش سطح تحلیل در بازار، رفع محدودیت‌های نوسان قیمت سهام، الزام به وجود بازارگردان برای سهام و کاهش کارمزد معاملات شرایط افزایش نقدشوندگی بازار را فراهم می‌آورد.۳- عقد تفاهم نامه با بورس‌های بین‌المللی در جهت روان‌سازی فعالیت نهادهای مالی ایرانی در بازارهای مالی بین‌المللی و تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران. چنانچه عقد تفاهم نامه‌های بین‌المللی منجر به پذیرش مجوزهای صادره از سوی سازمان بورس برای نهادهای مالی ایرانی جهت انجام فعالیت‌هایی نظیر پذیرش ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتشار اوراق ارزی و پذیرش شرکت‌ها در بورس‌های خارجی شود، می‌توان شاهد جهش حرفه‌ای نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه بود.۴- تبیین نقش نظارتی سازمان بورس برای مسوولان کشوری و فعالان بازار.

با توجه به چشم‌انداز و ماموریت سازمان بورس و اوراق بهادار که در سایت آن نیز آمده است، مسوولیت آن سازمان راهبری و سیاست‌گذاری در بازار سرمایه با هدف دستیابی به بازار منصفانه، کارآمد، شفاف و انجام فعالیت در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران است. تبیین این موضوع برای سیاست‌گذاران و نیز فعالان بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است. در حال حاضر، بسیاری سازمان بورس را در قبال شاخص بازار سهام، رونق و رکود بازار مسوول می‌دانند. مطالبه نقش شاخص‌سازی از سازمان بورس به‌عنوان یک نهاد نظارتی در بلند مدت نقش مخرب به این سازمان خواهد داد.۵- توسعه زیر ساخت‌های معاملاتی (تقویت نرم‌افزارهای معاملاتی بازار سرمایه)، تکوین نظام حقوق حاکم بر بازار سرمایه و روان‌سازی مقررات و فرآیندهای ناظر بر توسعه ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک.