گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه شاهد تداوم جو مثبت اما با حجم کم معاملات بود. در بازار یکشنبه معامله‌گران به‌رغم تعطیلی میان هفته و همچنین ریسک بازگشایی بازارهای جهانی، شرایط مثبت بازار را حفظ کردند تا در نهایت شاخص با رشد ۷۱واحدی معادل ۱/ ۰ درصد به رقم ۷۳هزار و ۷۴۳واحد برسد. در معاملات سهام معامله‌گران با تشکیل صف خرید در برخی نمادها از جمله نماد سایپا مواجه شدند. سایپا که با انتشار خبری از سوی رسانه‌ها مبنی بر تقدیر رئیس مجلس شورای اسلامی از اصلاح ساختار مالی شرکت مواجه شده بود، توانست به صف خرید برسد و تاثیر مثبت قابل ملاحظه‌ای بر شاخص گذاشت.

در کنار این نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۲۹ واحد و ایران خودرو با ۲۶ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با ۴۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۱۶ واحد و سرمایه‌گذاری دارویی تامین با ۱۴ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را داشتند.در گروه بانکی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از عدم اجازه بانک مرکزی در برگزاری مجامع بانک‌ها بدون تهیه صورت‌های مالی جدید و لزوم اعلام درآمد مدیران عامل و هیات مدیره بانک‌ها خبر داد. علی دیواندری با اشاره به ابلاغ بهمن سال گذشته بانک مرکزی مبنی بر فرم جدید صورت‌های مالی بانک‌ها، درباره جزئیات تدوین و اجرای صورت‌های مالی جدید سیستم بانکی، اعلام درآمد مدیران عامل و هیات‌مدیره بانک‌ها توضیحاتی داد و گفت: با ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند صورت‌های مالی را با فرمت جدید تهیه کنند و بر این اساس میزان دریافتی مدیران و هیات‌مدیره باید در صورت‌های مالی مشخص شود. وی ادامه داد: صورت‌های جدید مالی نظام بانکی تحولی در سیستم بانکی کشور ایجاد می‌کند. در این میان دیواندری تاکید کرد: بانک مرکزی بدون تهیه صورت‌های مالی جدید اجازه برگزاری مجامع را نمی‌دهد و معتقد است حتی با وجود گزارشگری غیرشفاف نیز نظام بین‌الملل ریسک‌ها را پایین ارزیابی نمی‌کند زیرا استاندارد‌های بین‌المللی در ۱۰ سال گذشته ارتقا یافته است.در گروه بانکی روز یکشنبه مدت پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده بانک آینده تا روز شنبه هفته آینده تمدید شد.

روز یکشنبه در گروه پتروشیمی بازار بار دیگر ریسک گریزی خود و تمایل به دریافت سود بدون ریسک را در نماد اوراق سلف موازی اوره پتروشیمی شیراز نمایش داد.این اوراق که به ارزش ۲۰۰میلیارد تومان در مرحله اول منتشر شده و نرخ سود ۲۳تا ۲۴درصد داشت به سرعت به فروش رسید و تقاضایی بیش از ۲هزار و ۴۰۰میلیارد تومان برای آن ثبت شد.

این اوراق به روش عرضه گسترده با قیمت ثابت و تا سقف ۲۸۵هزار و ۱۶۷ تن بود که با قیمت۷ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۴۰ریال به ازای هر قرار‌داد از طریق بورس کالا منتشر شد. قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی ۱۲۳درصد ضرب در قیمت پایه اولیه اوراق سلف و قیمت اعمال در اختیار خرید تبعی ۱۲۴ درصد ضرب در قیمت پایه اولیه اوراق سلف در نظر گرفته شده است. قیمت خرید بازگردان در معاملات ثانویه نیز برای عرضه اولیه به علاوه ۲۳ درصد سود سالانه روز‌شمار در نظر گرفته شده است. همچنین این اوراق سود میان دوره ندارد و مدت قرارداد ۱۲ ماه پس از انتشار اوراق است. حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۵۰۰ قرارداد معادل ۵۰۰ تن در نظر گرفته شده که خریداران می‌توانند محصول را یک ماه پس از سررسید از در کارخانه تحویل گیرند.در گروه لاستیک و پلاستیک صورت‌های ایران‌تایر نشان‌دهنده تداوم زیان این واحد است. بند یک گزارش حسابرس درباره صورت‌های مالی ۹۴ «پتایر» مربوط به فروش بخشی از زمین کارخانه و وجود ابهامی با اهمیت است که نسبت به توانایی شرکت به ادامه فعالیت تردیدی عمده ایجاد می‌‌کند. ماحصل فعالیت‌های عملیاتی «شرکت ایران تایر» طی سنوات گذشته و جاری منجر به زیان شده است، به‌طوری‌که زیان انباشته بیش از ۳/ ۱ برابر سرمایه شرکت است. همچنین شرکت از تمام ظرفیت ماشین‌آلات خود طی سال جاری استفاده نکرده به نحوی که هزینه جذب نشده به مبلغ ۴۰میلیارد ریال است. ضمنا به دلیل عدم تامین مناسب نقدینگی، خرید مواد اولیه به‌صورت مدت دار و با نرخ‌های بالاتر انجام شده و پرداخت بخش قابل توجهی از اقساط تسهیلات مالی دریافتی به تعویق افتاده که منجر به تحمل مبلغ ۱۶ هزار و ۶۱۷ میلیون ریال جرایم تاخیر شده و منابع مالی مورد نیاز برای تسویه آنها نیز تاکنون تامین نشده است. در این ارتباط مدیریت شرکت برنامه‌هایی برای خروج از وضعیت مذکور طراحی کرده، لیکن تحقق برنامه‌های مذکور منوط به اجرا و اثربخشی آنها در تامین منابع مالی، فروش بخشی از زمین کارخانه و ایجاد سودآوری مطلوب است.

در گروه سرمایه‌گذاری در اقدامی عجیب هیات مدیره وصنا از برگزاری جلسه هیات مدیره برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه به‌رغم اعلام قبلی‌ خود‌داری کرد. اعلام برگزاری جلسه و به تبع آن انجام خرید یا فروش برخی از سهامداران و سپس اعلام لغو جلسه از جمله مسائلی است که همواره با اعتراض سرمایه‌گذاران مواجه بوده و اکثر فعالان بازار خواستار برخورد با چنین حرکت‌هایی هستند که می‌تواند زیان‌های سنگین برای سرمایه گذاران و سود‌های باد آورده برای کسانی که از چنین مسائلی خبر دارند، ایجاد کند.

در گروه خودرویی روز یکشنبه بازار علاوه بر صف خرید نماد سایپا شاهد توقف نماد گروه بهمن در ابتدای بازار برای دریافت اطلاعات جدید در مورد معامله مدیریتی این شرکت شد. در گروه حمل‌و‌نقل تاید واتر با انتشار اطلاعیه‌ای از تملک این شرکت توسط موسسه کوثر خبر داد. در گروه ساختمانی اکثر نمادها با رشد قیمت و شرایط مثبتی مواجه شدند. در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری مثبت اما کم‌حجم بود که در آن در بورس شاهد ۱۹۳ میلیارد تومان معامله و در فرابورس شاهد ۷۴میلیارد تومان داد‌و‌ستد بود.