افت قیمت‌های پایه محصولات پلیمری سبب شده تا ورود مصرف‌کنندگان به مبادلات بورس کالای ایران با اطمینان بیشتری صورت گیرد.


میثم باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: به نظر می‌رسد هفته پیش رو برای خرید مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی زمان مناسبی باشد.


این در حالی است که در هفته گذشته نیز حجم خریدهای بورس کالا در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که گرچه پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام وارد سیستم مچینگ شد، اما کل عرضه این کالا با نرخ پایه توسط معامله‌گران خریداری شد. در هفته گذشته ۳۹۰ تن از عرضه ۱۰۰۰ تنی پلی‌اتیلن سبک ۰۲۰ بندرامام هم معامله شد.


همچنین در هفته گذشته ۲۰ تن از عرضه ۲۰۰ تنی ABS تبریز، ۴۰۰ تن از عرضه 4994تنی پی‌وی‌سی ۶۵ بندرامام، ۴۰۰ تن عرضه 2530 تنی پی‌وی‌سی ۶۵ غدیر توسط معامله‌گران خریداری شد.


در همین حال حجم خریدهای «ایکس تری» هم با توجه به اینکه بازار این کالا با افزایش عرضه‌های چشمگیر روبه‌رو است، قابل توجه بود؛ به‌طوری که ۹۸۰ تن از عرضه ۱۰۰۰ تنی شازند، ۳۹۰ تن از عرضه ۲ هزارتنی امیرکبیر و ۲۵۳ تن از عرضه ۲۸۶ تنی جم معامله شد.


از سوی دیگر ۴۴ تن از عرضه ۷۰۴تنی پلی‌اتیلن سنگین F7000 مهر و CRP100 جم هم به میزان ۸۹۱ تن خریداری شد، عرضه این کالا ۵ هزارتن بود. گرید ۵۲۵۱۸ و ۶۰۵۰۷ پتروشیمی جم نیز به ترتیب با حجم ۶۶ و ۱۳۲ تن خریداری شد. عرضه این کالاها به ترتیب ۱۸۷ و ۲۲۰ تن بود. همچنین گرید ۲۲۰۰ ایلام هم به میزان ۱۳۲ تن فروخته شد.


مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران معتقد است کاهش قیمت‌های پایه منطقی بوده، از سوی دیگر قیمت دلار محاسبه شده در نرخ محصولات پتروشیمی هم کاملا درست است. از این رو روند بازار محصولات پتروشیمی در حال حاضر منطقی است و مصرف‌کنندگان می‌توانند خریدهای خوبی را به ثبت برسانند.