لیست بلند بالای معوقات آموزش و پرورش/ نجومی‌ترین بدهی کدام است؟

به گزارش اقتصادنیوز،‌ میزان اعتبارات و بودجه وزارت آموزش و پرورش چالشی است که سالها با آن مواجه است؛ گواه این مدعا اظهارات اخیر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش‌وپرورش است که ضمن تایید کسری ۱۲ درصدی بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که توانسته است با پیگیری‌ها و همکاری دولت در اواخر سال از پس آن بر بیاد، اما هنوز هم مشکلاتی پیش روی این وزارتخانه هست.

وزارت آموزش و پرورش با احتساب ردیف‌های متفرقه اعمال نشده در بودجه ۱۴۰۳، در مجموع ٢٧٨ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ رقمی که نشان می‌دهد این وزارتخانه سهمی معادل ۹.۸۳ درصد از منابع بودجه عمومی کشور دارد و این سهم، این وزارتخانه عریض و طویل را در لیست ۳ وزارتخانه پرخرج دولت در سال جاری قرار داده است. 

به طور کلی بودجه آموزش و پرورش در بودجه امسال نسبت به قانون بودجه سال ١٤٠٢، افزایش ۱۷ درصدی داشته است. با این حال این «افزایش سقف اعتبارات»، آموزش و پرورش را از قید مشکلات همیشگی و روزمره خارج نکرده و توان لازم برای تحول و حل مشکلات اساسی را ایجاد نمی‌کند. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بدهی 44 هزار میلیاردی، آموزش و پرورش را از نفس انداخت/ اداره فرهنگیان در گرداب هزینه‌ها» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.