پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا):بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا هنوز در تنگناست و خریداران تایلندی در ۵۲۷ تا ۵۲۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بیلت غیر‌چینی را خریدارند. در حالی که قیمت پیشنهادی بالای ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. قیمت درخواستی خریداران در سایر کشورها پایین تر از این است. بیلت ویتنام هفته اول آگوست در ۵۲۷ دلار در هر تن سی‌اف‌آر تایلند خریداری شد در حالی که نیمه دوم جولای ۵۲۰ دلار بود.

با اینکه از ماه قبل گمرک چین سخت‌گیری بیشتری بر صادرات بیلت دارد تا تجار قانون را دور نزنند ولی بیلت چین در بازار جنوب شرق آسیا موجود است و ۴۹۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر فیلیپین در اواخر جولای معامله شد.

بیلت کره جنوبی نیز اخیرا ۵۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر فیلیپین شنیده شده، ولی خریداری ندارد. خریداران در اندونزی در قیمت‌های خیلی پایین درخواست خرید داده‌اند چون معتقدند می‌توانند بیلت چین را در ۵۰۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بخرند.

افزایش تولید فولاد خام در چین

طبق گزارش انجمن آهن و فولاد چین، متوسط تولید روزانه فولاد خام این کشور طی ده روز نخست آگوست بهبود‌هایی داشت. در حالی که در۲۱ روز پایانی جولای رو به پایین بوده است. میانگین تولید روزانه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تن ثبت شده که ۶/۳ درصد نسبت به ۱۰ روز پایانی جولای افزایش داشت. مجموع موجودی محصولات فولادی نیز تا ۱۰ آگوست ۴/۳ درصد بالا رفته و به ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسیده است. البته فعالان بازار معتقدند موجودی کارخانه‌ها همیشه اوایل و اواسط ماه بالا می‌رود. این افزایش در تولید از اتمام برنامه‌های تعمیرات فصلی کارخانه‌ها خبر می‌دهد و نشان می‌دهد کارخانه‌ها به سوددهی بازگشته‌اند.

کاهش عرضه بیلت سی‌آی‌اس فرصتی برای ترکیه

کاهش عرضه بیلت سی‌آی‌اس موجب شده عرضه‌کننده‌های ترکیه امیدوار باشند از این وضعیت بهره ببرند. با توقف عرضه کارخانه متینوست اوکراین درخواست‌های خرید بیلت از ترکیه بالا رفته است.

هنوز بیلت ترکیه در ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن فوب ثابت است، ولی باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم. تمایل به خرید بیلت ترکیه از جانب عربستان و مصر نیز بیشتر شده است.

تعطیلی سه خط تولید متینوست اوکراین

شدت یافتن درگیری‌های نظامی در جنوب شرق اوکراین کارخانه متینوست را مجبور کرده سه خط تولید بیلت، کک و لوله خود را در این منطقه تعطیل کند.

علت این تعطیلی‌ها آسیب به خطوط انتقال برق در جریان درگیری‌ها و در نتیجه قطعی عرضه آن به خطوط تولید این کارخانه است. از طرفی چون درگیری‌ها ادامه دارد در حال حاضر امکان رفع مشکل خطوط انتقال برق وجود ندارد. تعطیلی این خطوط تولید بزرگ و بیکاری تعداد بالای کارگران این منطقه بر کل اقتصاد اوکراین و وضعیت زندگی ۱۵ هزار کارگر اثر منفی گذاشته است.

تقاضای ورق در امارات همچنان در سکوت

برخلاف انتظارات تقاضای ورق گرم در امارات پس از تعطیلات ماه مبارک رمضان هنوز بهتر نشده و در کل فعالیت بازار با توجه به رکود تابستانی ناچیز است. تجار که سطح موجودیشان متوسط است همچنان در حال بررسی اوضاع بازارند.

در این بین عرضه‌کننده‌های خارجی نیز تمایلی به پایین آوردن قیمت ندارند و پیشنهاد‌ها در ثبات است و معامله‌ای بسته نمی‌شود.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی امارات ۷۲۵ تا ۷۴۰ دلار در هر تن است. قیمت پیشنهادی تجار نیز ۵۹۹ تا ۶۲۶ دلار در هر تن تحویل با پرداخت عوارض است.